Trecerea bruscă a salariaților de la munca de birou la telemuncă implică anumite riscuri, conform ghidului amintit, mai ales în condițiile în care epidemia ne obligă la distanțare fizică și alte reguli stricte de interacțiune. Astfel, cei de la OIM atrag atenția că angajatorii și specialiștii în SSM ar trebui să fie atenți la chestiuni precum:
- dependența de tehnologie și supraîncărcarea, care pot aduce o creștere a oboselii și a iritabilității și care pot împiedica odihnirea adecvată;
- sedentarismul și munca îndelungată în aceeași poziție, care pot duce la creșterea riscului de apariție a problemelor de sănătate (tulburări musculo-scheletice, oboseala ochilor, obezitate, boli de inimă);
- ergonomia mobilierului de la domiciliu, care poate fi inadecvată pentru telemunca pe termen lung. Angajatorii ar trebui să informeze salariații despre aspectele-cheie ale ergonomiei, inclusiv în instruirea SSM;
- izolarea prelungită, care crește riscul epuizării prin muncă și induce sentimentul de singurătate. Angajatorii, oamenii de HR, supervizorii direcți și colegii ar trebui să facă eforturi suplimentare pentru a-și oferi reciproc sprijin;
- echipamentele și conexiunile slabe de internet pot provoca frustrare și iritabilitate. Angajatorii ar trebui să asigure unelte adecvate telesalariaților;
- creșterea riscului de hărțuire online și de violență domestică. Angajatorii ar trebui să ia măsuri pentru a reduce aceste riscuri.
Printre altele, cei de la OIM mai sfătuiesc angajatorii să:
- actualizeze responsabilitățile de SSM în funcție de „biroul” de acasă, echipamentul folosit, ergonomia mobilierului, nivelul de stres și altele;
- actualizeze drepturile și obligațiile telesalariaților pe partea de SSM;
- împuternicească specialiști în SSM care să vină cu unelte, instruiri și informații pentru telesalariați;
- instruiască supervizorii și telesalariații despre importanța pauzelor suficiente de odihnă în timpul programului de lucru; să încurajeze supervizorii să acționeze ca modele pentru subalterni;
- promoveze sănătatea fizică și exercițiile fizice și să încurajeze telesalariații să mănânce sănătos;
- asigure suport psihologic telesalariaților prin linii telefonice de ajutor sau consultații de specialitate;
- permită telesalariaților să împrumute echipamente de la birou, cum ar fi scaunele, ecranele sau alte echipamente ergonomice.
Obligațiile legale conform legii telemuncii
Pe partea de telemuncă, angajatorii sunt obligați să respecte în mod special, dincolo de Codul muncii, prevederile Legii 81/2018. Conform acestui act normativ, contractul individual de muncă al telesalariaților trebuie să facă referire la responsabilitățile părților din domeniul SSM. (Nu uita că cei care au fost trecuți pe telemuncă ar trebui să aibă și contractele modificate în acest sens, pentru a fi acoperiți legal în cazul unui control al inspectorilor.)
Angajatorul este obligat să:
- asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
- instaleze, verifice și întrețină echipamentul de muncă necesar, cu excepția cazului în care părțile convin altfel;
- asigure condiții pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul SSM, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru, specifice locului de desfășurare a activității de telemuncă și utilizării echipamentelor cu ecran de vizualizare (la angajare, la schimbarea locului de desfășurare a activității de telemuncă, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru).
De cealaltă parte, telesalariații sunt obligați să lucreze așa cum au fost instruiți de către angajator, pentru a nu se expune la accidente de muncă ori boli profesionale. Concret, telesalariații trebuie să:
- informeze angajatorul despre echipamentele de muncă folosite și condițiile din biroul de acasă și să-i permită acestuia accesul pentru stabilirea și realizarea măsurilor necesare de SSM;
- păstreze condițiile de SSM stabilite pentru biroul de acasă;
- folosească numai echipamente de muncă sigure din punct de vedere al SSM;
- își desfășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind obligațiile lucrătorilor, așa cum sunt ele prevăzute în Legea securității și sănătății în muncă 319/2006, precum și în conformitate cu clauzele contractului individual de muncă;
- respecte regulile specifice și restricțiile stabilite de către angajator cu privire la rețelele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispoziție.
Angajatorii care nu iau măsurile necesare pentru siguranța salariaților riscă amenzi de mii de lei din partea inspectorilor muncii.
Comentarii articol (0)