Angajatorul trebuie să asigure condiţii pentru ca fiecare lucrător să primească o instruire suficientă şi adecvată în domeniul SSM, în special sub formă de informaţii şi instrucţiuni de lucru, specifice locului de muncă şi postului său - iar firma nu scapă de responsabilitățile în materia SSM în cazul telesalariaților, ceea ce ar însemna, de altfel, o discriminare față de cei care lucrează la birou în materia obligațiilor pe care (nu) și le asumă angajatorul.
Angajatorii trebuie să-și instruiască periodic salariații, nu doar la angajare. Iar fiecare angajat al firmei trebuie să aibă o fișă de instruire individuală. Acum că s-a stabilit expres că fișele de instruire individuale pot fi semnate și electronic, practic, instruirea angajaților ce lucrează de acasă, telesalariaților, se poate face de la distanță, așa cum consideră fiecare firmă potrivit. Asta nu înseamnă neapărat că firma va trebui să-i cumpere semnătură electronică telesalariatului pentru că legiuitorul a permis inclusiv folosirea semnăturii electronice simple (cu toate că ea nu este indicat de folosit, neprezentând suficiente garanții).
„În cazul în care instruirea lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează în format electronic, fișa de instruire trebuie să fie semnată de către toate persoanele implicate în procesul de instruire, cu semnătură electronică, semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată”, scrie în normele de punere în aplicare a Legii SSM.
Deși indicat ar fi ca și telesalariatul să semneze cu semnătură electronică avansată/calificată, chiar dacă o face cu un alt tip de semnătură electronică decât angajatorul sau cel care face instruirea nu constituie o problemă, așa cum a subliniat chiar inspectorul general de stat al Inspecției Muncii.
Ce prevede Legea telemuncii nr. 81/2018 |
Angajatorul are următoarele obligații specifice privind securitatea și sănătatea în muncă a telesalariatului: a) să asigure mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și/sau echipamentele de muncă sigure necesare prestării muncii, părțile putând conveni printr-un acord scris inclusiv să fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea condițiilor de utilizare; b) să instaleze, să verifice și să întrețină echipamentul de muncă necesar, cu excepția cazului în care părțile convin altfel; c) să asigure condiții pentru ca telesalariatul să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de muncă, la introducerea oricărei noi proceduri de lucru. De cealaltă parte, angajatul are obligația să: a) să informeze angajatorul cu privire la echipamentele de muncă utilizate și la condițiile existente la locurile desfășurării activității de telemuncă și să îi permită acestuia accesul, în măsura în care este posibil, în vederea stabilirii și realizării măsurilor de securitate și sănătate în muncă, necesare conform clauzelor din contractul individual de muncă, ori în vederea cercetării evenimentelor; b) să nu schimbe condițiile de securitate și sănătate în muncă de la locurile în care desfășoară activitatea de telemuncă; c) să utilizeze numai echipamente de muncă care nu prezintă pericol pentru securitatea și sănătatea sa; d) să își desfășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind obligațiile lucrătorilor, așa cum sunt ele prevăzute în Legea SSM nr. 319/2006, precum și în conformitate cu clauzele contractului individual de muncă. |
Desigur, fișele de instruire ale fiecărui telesalariat se păstrează toate în format electronic, dacă ele au fost făcute și semnate electronic. Nu contează că în firmă există și fișe completate și semnate olograf, pentru cei pentru care instructajul nu s-a făcut electronic, la distanță. Reamintim că un document semnat electronic are valoare de original doar în formatul electronic.
Autoritatea europeană de SSM propune firmelor să facă analize de risc în legătură cu telemunca și să identifice, în concret, care sunt riscurile în cazul propriilor telesalariați, care sunt categoriile cu riscuri mai mari, ce le cauzează, ce este prioritar, să determine măsurile ce trebuie luate și care ar fi costurile, să implementeze aceste măsuri și să re-evalueze aceste riscuri regulat. Un instrument în această analiză de risc propus de Autoritate este o listă de verificare pe care fiecare telesalariat trebuie să o completeze, alături de angajator (documentul cu lista de verificare este atașat aici).
Două mari categorii de riscuri vin la pachet odată cu telemunca: riscurile psihosociale și cele fizice - dezvoltarea sau accentuarea unor afecțiuni musco-scheletice. În prima categorie, deloc paradoxal, alături de beneficiile și gradul de satisfacție adus de telemuncă în cazul multor angajați, se află „cot la cot” insatisfacțiile aduse de munca de acasă și, cel mai important, accentuarea sentimentului de epuizare și a nivelului de stres.
Când vorbim de riscurile de SSM aduse de telemuncă - afecțiunile musco-scheletice îndeobște - angajatorii nu s-au preocupat prea mult până acum să-și completeze politicile interne. Din cauza contextului pandemiei, precum și a faptului că s-a lucrat sporadic în regim de telemuncă, iar nu constant, firmele au mers pe politici pe care deja le aveau sau au adaptat ceva din mers, insuficient însă. De acum însă, mai ales în firmele unde telemunca va rămâne o opțiune permanentă pentru unii lucrători, firmele trebuie să se preocupe să aibă politici speciale și detaliate.
În fine, angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru să îndeplinească cerințele minime prevăzute în anexa HG 1028/2006 - detalii pe subiectul telesalariaților, aici.