Normele de aplicare ale Legii SSM (adică HG nr. 1425/2006) sunt modificate astfel de HG nr. 259/2022, apărută luni în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 223, după ce hotărârea fusese adoptată de Guvern acum două săptămâni. HG-ul de luni oglindește, printre altele, modificările apărute în materia folosirii semnăturii electronice și în cazul instruirilor SSM.
Noul HG vine să pună în aplicare măsura introdusă de OUG 36/2021. „Completarea fişei de instruire individuală se va face în format electronic sau olograf, în funcție de varianta de instruire aleasă, imediat după verificarea instruirii”, prevăd noile norme.
Semnarea electronică poate fi folosită și pentru fișa de instructaj colectivă, nu doar cea individuală. „În cazul în care instruirea lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează în format electronic, fișa de instruire trebuie să fie semnată de către toate persoanele implicate în procesul de instruire, cu semnătură electronică, semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată”, mai prevede actul normativ publicat luni în Monitorul Oficial.
Rezultatul instruirii poate fi consemnat în format electronic, de asemenea, nu doar în fișa de instruire colectivă, dar va trebui să conțină exact aceleași informații din anexa 12 a normelor.
HG-ul recent mai prevede și unele noutăți privind comunicarea/cercetarea și înregistrarea evenimentelor produse în afara granițelor României în care sunt implicați lucrători ai unor angajatori români, aflați în îndeplinirea sarcinilor de stat, de interes public sau a îndatoririlor de serviciu.
Vorbim, în primul rând, de o simplificare a procedurii de cercetare a evenimentelor petrecute în afara granițelor țării în care sunt implicați cetățeni români. De exemplu, în cazul comunicării acestor evenimente, se propune renunțarea la unele dintre prevederile de care se ține cont acum - de pildă, în cazul accidentelor rutiere, nu se mai așteaptă comunicările din partea organelor legii, iar angajatorul poate lua anumite măsuri fără să mai aștepte finalizarea procedurilor în statul străin. De asemenea, se redefinește cu totul conținutul dosarului de cercetare ce trebuie întocmit de comisia numită de angajator în cazul accidentelor ce au avut drept consecință incapacitatea temporară de muncă și boli profesionale - de exemplu, în locul documentelor din străinătate sunt necesare declarații pe propria răspundere ale unor martori sau ale altor persoane.
Mai departe, sunt introduse unele anexe noi și un termen maxim pentru cercetarea evenimentelor de acest gen - nouă luni de la data comunicării.
În prezent, evenimentele de acest gen produse în alt stat din Uniunea Europeană sau Spațiul Economic European și Elveția sau într-un stat cu care țara noastră aplică un acord bilateral în domeniul SSM sunt cercetate conform legislației statului străin.
Pentru că există o dificultate în a obține documentele necesare de către angajatorii români sau de către inspectoratele teritoriale de muncă de la autoritățile străine care se ocupă cu cercetarea acestor evenimente, iar Inspecția Muncii nu are jurisdicție în afara României, dosarele de cercetare ajung adesea la blocaje și nu se pot finaliza în condițiile legislației SSM actuale de la noi.
Mai departe, HG nr. 259/2022 aduce modificări și în privința cercetării bolii profesionale:
- modificarea numărului de zile pentru cercetarea bolii profesionale realizată de medicul specialist de medicina muncii din cadrul direcției de sănătate publică - de la șapte la 30 de zile;
- întocmirea procesului-verbal de cercetare în șapte exemplare, fiind introdus ca noutate înmânarea unui exemplar al acestuia și Centrului național de monitorizare a riscurilor din mediul comunitar din cadrul Institutului Național de Sănătate Publică;
- procesul-verbal de cercetare a cazului de boală profesională va cuprinde, în mod special, cauzele îmbolnăvirii, responsabilitatea angajatorilor și măsurile tehnice și organizatorice necesare, pentru prevenirea unor îmbolnăviri profesionale similare.
Totodată, la secțiunea privind declararea bolilor profesionale se introduce obligația de a întocmi fișa în șase exemplare și o procedură simplificată de semnalare-cercetare-declarare în situații precum cea actuală, de pandemie: cercetarea se face de către medicul de medicina muncii din direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București în baza documentelor primite în format electronic sau prin corespondență poștală, fără a mai fi necesară prezența acestuia la sediul unității economice la care a fost semnalat cazul de boală profesională.
De asemenea, va fi creată, în cadrul fiecărei direcții de sănătate publică județene sau a municipiului București, o comisie de soluționare a contestațiilor care va analiza contestațiile depuse de angajatori în legătură cu declararea bolilor profesionale. Crearea acestor comisii se va face printr-un ordin al Ministerului Sănătății, ce trebuie elaborat în termen de 45 de zile după intrarea în vigoare a recentei HG, adică până pe 21 aprilie.
Comentarii articol (0)