Regulile pentru întocmirea, avizarea și aprobarea raportului de inspecție fiscală, care este necesar pentru finalizarea unui asemenea control la contribuabili, vor fi incluse într-un ordin al ANAF, care momentan este la stadiul de proiect.
În momentul de față, inspectorii fiscali n-au o procedură unitară în baza căreia să întocmească raportul de inspecție fiscală, motiv pentru care ANAF vrea să vină cu acest act normativ public. Asta înseamnă că cei controlați vor putea să se folosească de încălcările viitoarei proceduri pentru a contesta raportul.
„Da, procedura stabilită prin proiectul de ordin sau, mai exact, încălcarea acesteia, va putea fi folosită și de contribuabili în formularea contestațiilor fiscale. Desigur, în funcție de abaterile constatate, rezultatele contestației pot varia - de la simple semne de întrebare puse de autoritățile care soluționează contestațiile, ce ar putea conduce spre o decizie de reverificare a anumitor aspecte, până la nulitatea absolută sau relativă a raportului de inspecție fiscală”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro, Raluca Bâldea, partener servicii fiscale la Deloitte.
Specialista a spus că transparentizarea procedurii pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală va ajuta toate părțile implicate într-un astfel de control.
„În acest moment, nu există o procedură uniformă în cadrul inspecțiilor fiscale, iar abordarea depinde de la caz la caz. Tocmai de aceea este evident că transparentizarea procedurii va ajuta atât contribuabilii, cât și echipele de inspectori în pregătirea inspecției fiscale și va înlesni cooperarea în timpul controlului”, a precizat Raluca Bâldea.
Un alt aspect important ce ține de procedura pregătită de ANAF este apariția obligației de soluționare a divergențelor care apar între reprezentanții Fiscului, pe parcusul inspecției. Procedura va stabili clar ce reguli vor trebui urmate când apar divergențe, iar rezultatul medierii interne va fi trecut la dosarul acțiunii.
„Noua procedură va stabili că, în cazul în care inspectorii implicați au opinii divergente asupra anumitor aspecte constatate în cadrul inspecției, acestea trebuie documentate și cuprinse în «Nota privind constatările în divergenţă», document care va fi păstrat de echipa de inspecţie fiscală la dosarul acţiunii. Acest document este unul foarte important, având în vedere că va figura la dosarul contribuabilului și va fi luat în calcul la stabilirea deciziilor finale”, a atras atenția specialista.
Având în vedere că, de curând, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că firmele inspectate fiscal trebuie să aibă acces, la cerere, la toate documentele în baza cărora se emite o decizie de impunere (cazul viza domeniul TVA-ului), asta înseamnă că inclusiv nota despre divergențe va putea fi folosită de contribuabili când fac contestații.
„În baza unei decizii emise recent de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în cauza CF SRL, un caz din România, contribuabilul are dreptul să acceseze informațiile din dosarul său administrativ care au fost luate în considerare la adoptarea unei decizii administrative. Așadar, va avea acces inclusiv la acea notă cu opinii divergente și o va putea utiliza în cazul unei eventuale contestații sau chiar într-un proces în instanță”, a adăugat partenerul de la Deloitte.
Viitoarea procedură a ANAF va avea patru mari etape pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală: analiza constatărilor fiscale, întocmirea raportului de inspecție fiscală și a dosarului acțiunii, avizarea raportului de către șeful de serviciu coordonator, respectiv aprobarea raportului de către conducătorul coordonator al activității de inspecție fiscală.
Atenție! Proiectul de ordin ANAF nu se aplică încă. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie aprobat de șefa Fiscului, Mirela Călugăreanu, și publicat în Monitorul Oficial.