ACCES PREMIUM
De ce premium?
Inspecția fiscală: Cât țin verificările, companiile trebuie informate despre problemele găsite de inspectori
Personalul de control trebuie să țină la curent contribuabilii, pe parcursul inspecției fiscale, cu problemele pe care le identifică. Așa stabilește, mai nou, o procedură unică pe care inspectorii Fiscului sunt obligați să o urmeze. Indiferent cum se proceda până recent, această regulă este obligatorie de acum înainte.
Articolul continuă mai jos
Practic, Ordinul Fiscului 4.077/2020
stabilește în premieră o procedură unică pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală. Activitatea de control desfășurată de inspectori se conturează încet-încet sub forma acelui raport - document care include eventualele probleme găsite la contribuabili și măsurile care trebuie luate de autorități.
„Pe parcursul desfășurării inspecției fiscale echipa de inspecție fiscală va informa contribuabilul/plătitorul despre aspectele constatate în cadrul acțiunii de inspecție fiscală”, este punctat în ordinul amintit.
În plus, din noile prevederi reiese că inspectorii Fiscului trebuie să fie în măsură
să dovedească faptul că s-au achitat de această obligație. Cum? Prin e-mail-uri, prin adrese și alte acte asemănătoare, toate fiind prinse în dosarul acțiunii de control.
„După caz, dovada informării poate fi, spre exemplu, e-mailul transmis, minută, o semnătură pe un document, «Nota explicativă» dată de contribuabil, adrese înaintate sau primite etc. care se vor arhiva la dosarul acțiunii de inspecție fiscală”, mai dispune ordinul.
Raportul de inspecție fiscală se întocmește indiferent dacă, în urma verificărilor, personalul Fiscului găsește sau nu probleme la contribuabilul în discuție.
Mai precis, pe măsură ce se desfășoară inspecția, acest raport este întocmit încet-încet. Apoi, după verificări, proiectul raportului este trimis contribuabilului, pentru a-i da ocazia să-și exprime poziția față de constatările inspectorilor. După ce este luat în calcul punctul de vedere al celui verificat, se întocmește raportul final de inspecție fiscală.
„Procedura de întocmire, avizare și aprobare a raportului de inspecție fiscală are ca scop definirea acțiunilor ce trebuie efectuate pentru parcurgerea etapelor specifice pentru finalizarea unei inspecții fiscale. Procedura urmărește standardizarea acțiunilor de efectuat pentru înscrierea constatărilor, avizarea de șeful de serviciu și aprobarea de către conducătorul activității de inspecție fiscală”, scrie în actul normativ.
Apariția acestei proceduri vine ca urmare a dorinței autorităților de a transparentiza modul de lucru al inspectorilor, dar și de a-i responsabiliza în activitatea lor zilnică.
Conform celor de la Deloitte România,
firmele vor putea contesta raportul de inspecție fiscală, atunci când inspectorii nu respectă procedura unică.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.