Chiar dacă foarte mulți angajatori se gândesc, în condițiile existenței epidemiei de coronavirus, să treacă de la munca la birou la telemuncă, această schimbarea nu este întotdeauna posibilă sau ușor de făcut, din cauza infrastructurii tehhnice necesare, ce nu întotdeauna este la îndemâna salariaților sau angajatorilor.
De exemplu, anumiți salariații nu pot trece la telemuncă, deoarece nu dispun de dotările tehnice necesare, nu știu cum se utilizează aceastea, inclusiv platformele cu ajutorul cărora se poate comunica în cadrul unei echipe, sau, pur și simplu, în zona în care locuiesc și de unde ar urma să lucreze nu există rețele de internet care să le permită acest lucru.
Pentru a ușura căutările și a ajuta la găsirea de soluții practice atunci când vine vorba despre telemunca în epoca coronavirusului, Organizația Internațională a Muncii (OIM) a publicat un ghid practic, ce conține, printre altele, și o listă cu aspecte de care angajatorii trebuie să țină seama atunci când vor să facă această schimbare.
Mai exact, potrivit OIM, angajatorii ar trebui să:
- evalueze necesarul de echipamente pentru telemuncă, resursele fiecărui telesalariat, dar și capacitatea acestora de a lucra în noile condiții;
- stabilească posibilității ca telesalariații să acceseze serverele firmei cu ajutorul calculatoarelor personale. În caz contrar, firma trebuie să le ofere telesalariaților alte echipamente;
- includă în politica privind telemunca metode prin care să susțină financiar telesalariații, pentru ca aceștia să aibă echipamentul potrivit, conexiune la internet, calitate bună a acesteia și alte instrumente necesare desfășurării acestu tip de activitate;
- permită telesalariaților să ia acasă echipamentele de la birou (laptopuri, imprimante etc.) sau să le ofere o sumă forfetară pentru achiziția lor;
- instruiască telesalariații în legătură cu instrumentele pe care le vor folosi în activitatea de acasă;
- se asigure că telesalariații au acces, în caz că întâmpină dificultăți î folosirea echipamentelor, la serviciile echipei tehnice.
Suplimentar, angajatorii trebuie să decidă și modul în care echipamentele vor ajunge la telesalariat: prin curier sau prin deplasarea angajatului la birou.
Aceste măsuri trebuie evaluate și sunt necesare, deoarece salariații nu ar trebui să aibă costuri suplimentare legate de telemuncă sau, din cauza acestei schimbări, să li se reducă veniturile. Pe de altă parte, asigurarea de echipamente telesalariaților e și în avantajul angajatorilor, din moment ce, atunci când lucrează cu echipamente nepotrivite sau ineficiente, productivitatea și performanța angajatului scade, iar acesta devine din ce în ce mai frustrat și nu mai este la fel de implicat în activitatea firmei ca atunci când lucra de la birou.