Articol scris de Cristina Cristea, Iulia Rădulescu și Diana Dascălu, PwC România
Beneficiile SPV
În câteva cuvinte, SPV este un cont pe site-ul ANAF prin care contribuabilul poate să depună declarații, cereri, să solicite documente, să-și verifice situația fiscală, obligațiile fiscale la un anumit moment dat în evidențele ANAF ș.a.md. Contul de SPV este diferit de cel de pe ghiseul.ro, asigurând conexiunea cu autoritățile fiscale, nu cu cele locale.
La acest moment, printre documentele care pot fi obținute online de contribuabili prin intermediul platformei SPV se regăsesc: certificate de atestare fiscală, adeverințe de venit sau certificate de cazier fiscal, de la secțiunea „Solicitări-Documente”. Aceste documente sunt încărcate de obicei în câteva zile la secțiunea „Mesaje”, ceea ce a reprezentat o îmbunătățire vizibilă din punct de vedere al timpului de răspuns.
De asemenea, tot la câteva click-uri distanță, de la secțiunea „Solicitări – Informații”, se pot obține și situația obligațiilor fiscale de plată, raportul veniturilor salariale declarate de către angajatori, duplicat declarație unică, duplicat recipisă etc. Aceste informații sunt disponibile de obicei în câteva minute în secțiunea „Mesaje” .
Prin contul de SPV contribuabilii pot depune documente precum Declarația Unică, Declarația 230 (Cerere privind destinația sumei reprezentând 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii), iar mai nou și Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale la sosirea în / plecarea din România.
Un alt exemplu al angajamentului ANAF pentru încurajarea folosirii mediului online este și faptul că în ultimii ani au fost introduse bonificații pentru depunerea electronică a Declarației Unice și pentru plata obligațiilor fiscale până la termenul legal de plată.
Prin contul de SPV contribuabilul poate achita obligațiile sale fiscale restante, urmând secțiunea „Plata obligații fiscale PF” (precum și instrucțiunile specifice publicate în SPV în acest sens). De curând, o nouă facilitate introdusă este posibilitatea ca un contribuabil să achite obligații fiscale restante conform Declarației Unice și pentru un alt contribuabil, pe codul numeric personal al acelui contribuabil.
Platforma SPV include și un formular de contact general prin care contribuabilul poate solicita asistență în domeniul fiscal, asistență tehnică sau înscriere în audiență.
O altă funcționalitate utilă nou introdusă este secțiunea “Programări online” prin care contribuabilul poate stabili o programare cu reprezentanții ANAF pe o anumită temă, în funcție de necesitatea fiecăruia.
SPV este și un mijloc de comunicare din partea ANAF către contribuabil, autoritățile fiscale transmițând la rândul lor răspunsuri și documente pe contul de SPV al contribuabilului la secțiunea Mesaje, unele documente încărcându-se automat (de exemplu, recipisa urmare a depunerii Declarației Unice sau confirmarea urmare a efectuării plății), alte documente fiind special întocmite de autorități (de exemplu, răspunsuri la solicitări, decizii de impunere pentru perioade anterioare, notificarea cu privire la rezidența fiscală la sosirea în / plecarea din România).
Documentele primite în secțiunea Mesaje pot fi vizualizate / accesate doar 60 zile. Acest aspect poate fi considerat un dezavantaj al acestui sistem, în funcție de disponibilitatea fiecăruia de a-și verifica contul de SPV și mai ales în condițiile în care nu întotdeauna se trimit mesaje de avertizare pe email / SMS din partea ANAF cu privire la încărcarea unor noi documente în SPV.
Asemănător oricărui tip de platformă online, pentru utilizarea SPV este necesară urmărirea unui proces de înregistrare. Această procedură este una destul de intuitivă, completând formularul din linkul https://www.anaf.ro/InregPersFizicePublic/formularInregistrare.jsp.
Până de curând, întreg procesul se putea finaliza exclusiv online doar pentru persoanele care dispuneau de o decizie de impunere/somație emisă pe numele lor, o notificare de rezidență fiscală emisă pe numele lor după luna aprilie 2020 sau o notificare privind destinația sumei reprezentând 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult, sau de celelalte documente expres prevăzute de autoritățile fiscale la linkul de pe pagina de înregistrare în SPV. Numărul acestor documente era folosit pentru activarea contului de SPV automat, altfel contribuabilul trebuind să se prezinte personal sau prin împuternicit la orice ghișeu ANAF pentru activarea contului de SPV.
În demersurile de protejare a contribuabililor în contextul pandemiei, autoritățile fiscale au introdus în luna august 2020 și identificarea vizuală online, o noutate în cadrul acestei platforme. În urma creării contului și alegerii acestei opțiuni de activare, contribuabilul va primi un e-mail cu o programare, menționând data și ora la care va trebui să se conecteze la o sesiune video cu un inspector al ANAF, în scopul identificării și activării contului.
Practic, această soluție elimină necesitatea aprobării la ghișeu pentru persoanele care nu dispun de documentele menționate mai sus, iar durata sesiunii video este undeva la două minute. Iar din experiența clienților noștri, inspectorul fiscal a contactat telefonic contribuabilul la data și ora stabilite pentru sesiunea video, întrucât acesta nu se conectase.
Neajunsurile SPV
Totuși, pe lângă toate progresele ANAF în sensul digitalizării, utilizatorii platformei apreciază că aceasta nu se află încă la un nivel de funcționalitate care să nu producă și o serie de neplăceri. Cele mai des întâlnite neajunsuri cu privire la utilizarea SPV au fost erorile de logare (mai ales în zilele cu termene de depunere/plată) și erorile de validare ale Declarațiilor Unice aferente perioadei 2019/2020, în multe situații depunerea aceluiași formular ducând la erori repetate până la acceptarea documentului, fără a fi aduse modificări în document de la o încercare de depunere la alta.
De asemenea, în cazul Chestionarelor pentru stabilirea rezidenței fiscale la sosirea în / plecarea din România, în unele cazuri formularul este validat fără erori înaintea încărcării pe platformă, însă respins ulterior pentru lipsa diverselor informații sau înscrierea incorectă a altora.
Întrucât în practică contribuabilul de rând se lovește de diferite probleme procedurale atunci când dorește să solicite de la ANAF diferite documente standard, considerăm că este necesară dezvoltarea continuă a platformei SPV. Autoritățile fiscale ar putea introduce astfel și posibilitatea obținerii altor documente specifice. Un exemplu în acest sens este includerea posibilității de a solicita certificatul de rezidență fiscală (document ce atestă rezidența fiscală în România a contribuabilului), un document aflat în strânsă legătură cu chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale, menționat mai sus, dar care la acest moment nu se poate obține online, deși procedura este una standardizată, iar documentul este unul standard, în aceeași măsură.
Un alt document, de această dată solicitat de persoanele considerate nerezidente din punct de vedere fiscal în România, dar care datorează aici impozit pe venit asupra venitului salarial obținut (dreptul de impozitare fiind alocat României) este Certificatul de atestare a impozitului plătit în România de persoane fizice nerezidente (așa cunoscută Anexa 12), acesta fiindu-le necesar în vederea evitării dublei impuneri în țara de rezidență.
Întrucât acest document este solicitat în nenumărate cazuri de către autoritățile din țara de rezidență după ce contribuabilul a părăsit România, obținerea lui online ar fi cu siguranță o nouă bilă albă pentru autoritățile fiscale române și un beneficiu adus platformei SPV.