În esență, Ordinul nr. 5.447/2020, care se aplică deja, înlocuiește Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar existent anterior.
O primă schimbare adusă de acest ordin vizează elementele definitorii ale instituțiilor de învățământ preuniversitar din țara noastră, prin introducerea în această categorie, alături de actul de înființare, codul de identitate fiscală ori ștampilă, domeniul web. Asta înseamnă că grădinițele și școlile din România vor fi obligate să aibă un website.
O altă schimbare importantă apărută este eliminarea catedrelor sau comisiilor metodice, ce erau formate din minimum trei membri, pe discipline de studiu, pe discipline înrudite sau pe arii curriculare și care stabileau modalitățile de implementare a curriculumului național, elaborau programe de activități semestriale ori anuale și instrumente de evaluare și notare.
Totodată, se elimină rapoartele semestriale de activitate (rămân doar cele anuale), planul operațional al unității (documentul de acțiune pe termen scurt, ce reprezintă planul de implementare a proiectului de dezvoltare instituțională) și obiectivele consiliului clasei (armonizarea activităților didactice cu nevoile educaționale ale elevilor sau evaluarea obiectivă a progresului educațional).
Apoi, în anumite situații, cum ar fi epidemiile, intemperiile, calamitățile ori alte situații excepționale, se vor putea suspenda, pe o perioadă determinată, cursurile școlare față în față, nu toate cursurile, așa cum apărea în vechiul regulament. În aceste cazuri, adică suspendarea cursurilor la nivel regional sau național, diferit de ce se întâmpla până acum, nu vor mai fi consultați reprezentanții federațiilor sindicale din învățământul preuniversitar.
Tot în cazul unor calamități, intemperii, epidemii, pandemii sau altor situații excepționale, anumite interacțiuni între educatori, profesori ori părinți se vor putea desfășura online, prin mijloace electronice de comunicare. Astfel, în sistem de videoconferință se vor putea ține:
- ședințele consiliului de administrație;
- ședințele consiliului profesoral;
- ședințele consiliului clasei;
- întâlnirea lunară a profesorului diriginte cu părinții;
- ședințele consiliului reprezentativ al părinților.
Ordinul stabilește și că, de-acum, directorul adjunct poate fi rechemat din concediu de către directorul unității de învățământ sau inspectorul școlar general, ceea ce nu apărea în vechiul regulament. De asemenea, se elimină prevederea potrivit căreia “[i]nspectoratul școlar realizează evaluarea periodică a resursei umane din unitățile de învățământ preuniversitar, potrivit prevederilor legale în vigoare”.
“Unitățile de învățământ, pe baza documentelor furnizate de autoritățile locale și serviciul de evidență a populației, au obligația de a face, anual, recensământul copiilor din circumscripția școlară, care au vârsta corespunzătoare pentru înscrierea în învățământul preșcolar și primar”, este o altă prevedere ce nu mai apare în noul regulament, conținut de Ordinul 5.447/2020.
Pe de altă parte, profesorul diriginte capătă noi atribuții: propune, în cadrul consiliului clasei și în consiliul profesoral, nota la purtare a fiecărui elev, aduce la cunoștința consiliului profesoral, pentru aprobare, sancțiunile elevilor propuse de către consiliul clasei, precum și propunerea de ridicare a sancțiunilor privind scăderea notei la purtare și pune în aplicare sancțiunile elevilor decise de consiliul profesoral.
În fine, așa cum stabilește acum noul regulament, consiliul profesoral nu mai formulează aprecieri sintetice privind activitatea personalului didactic, care solicită acordarea gradației de merit sau a altor distincții și premii, potrivit legii, pe baza raportului de autoevaluare a activității desfășurate de acesta și nici nu mai propune consiliului de administrație premierea și acordarea titlului "Profesorul anului" personalului didactic de predare și instruire practică cu rezultate deosebite în activitatea didactică, în unitatea de învățământ.
Comentarii articol (0)