Primii doi producatori de carne de pasare din Romania, Agricola Bacau si Transavia, vor cheltui patru milioane de euro in publicitate.
In plina lupta cu virusul gripei aviare, competitia dintre producatorii mari din industria carnii de pasare devine tot mai acerba. Principalii actori de pe piata, Agricola Bacau si Transavia, se bat atit pe cotele de piata, cit si pe spatiul de publicitate din media. Fie ca au vrut sa-si linisteasca consumatorii insistind pe ideea de produse sigure, fie ca incearca sa incurajeze consumul de carne proaspata in contextul in care piata este sufocata de produsele de import, este pentru prima data cind companiile au pus la bataie bugete de comunicare importante. Primul care a dat startul in ceea ce priveste comunicarea a fost liderul de piata Agricola Bacau, care in cadrul campaniei "Sigur pe gustul tau", lansata in mai anul acesta, a inglobat pe parcurs si conceptul Biosecurizat. Nota de plata? Aproximativ 800 de mii de euro (pentru campania desfasurata in perioada mai-iunie), la care se adauga alti 800 de mii de euro ce vor fi cheltuiti pe cea care ruleaza pe micile ecrane si care va dura pina in iulie. Bugetul de publicitate pentru anul in curs se ridica insa la aproximativ doua milioane de euro, din toamna compania pregatindu-se de noi filmari. "Spre toamna o sa iesim cu o noua campanie pe semipreparate si este posibil si pe mezeluri", ne-a declarat Grigore Horoi, vicepresedintele companiei.
Transavia la prima campanie
Aflata la prima experienta de comunicare integrata, Transavia a anuntat de asemenea investitii de peste doua milioane de euro intr-o campanie ce se va desfasura in aceasta perioada si in toamna. De altfel, noua actiune care are drept slogan "Una si buna" este rezultatul unui proces de rebranding inceput inca din toamna anului trecut, noua identitate a companiei fiind comunicata printr-un nou ambalaj si logo. Tinta este primul loc in piata de profil pina in 2007. "Procesul de rebranding se datoreaza in mare parte faptului ca organizatia a crescut foarte mult si ne pregatim sa fim lideri in 2007", ne-au declarat reprezentantii companiei. "Perceptia Transavia in piata era aceea a unui producator care ofera calitate superioara. Dar cam atit. Partea proasta era ca nu avea o notorietate foarte mare, asta si ca urmare a distributiei", spune Stefan Liute, Strategy Director la Grapefruit Design, agentia de branding si design care a lucrat la repozitionarea Transavia. Cit despre slogan, acesta sustine ca "Una si buna" reflecta atit personalitatea companiei, cit si pe cea a produselor Transavia. "Sloganul reuseste sa exprime ca Transavia este unica din punctul de vedere al modului in care face afaceri si al infrastructurii. De asemenea, inseamna ca producatorul este hotarit, energic, stie pe ce cale vrea sa mearga", mai spune Liute.
Mincam carne de 600 de milioane de euro
Conform estimarilor Uniunii Crescatorilor de Pasari, piata produselor avicole, care inglobeaza carnea de pasare si ouale, se ridica la nivelul anului trecut la aproximativ 600 de milioane de euro, in crestere cu 7-8% fata de 2004. De asemenea, exista in jur de 15 producatori autohtoni din care cei mai importanti sint Agricola Bacau, Transavia Alba-Iulia, Agrisol International si Avicola Calarasi.
Gripa pasarilor face bine la cota de piata
Producatorii care investesc in publicitate pot atrage usor din clientii companiilor care nu iau aceasta masura.
In functie de strategia fiecaruia, companiile au gasit solutii de comunicare diferite in incercarea de a depasi criza creata de virusul gripei aviare. Daca Agricola Bacau a inserat in campania sa componenta "biosecurizat" prin care incerca sa atraga atentia consumatorului asupra sigurantei produselor Agricola, Transavia nu a tinut aproape deloc cont de aceasta problema, totul desfasurindu-se conform planului stabilit inca de la finele anului trecut. "Este un pic ciudat ca in perioada de criza sa tipi in gura mare ca produsele tale sint sigure. Aceasta perceptie trebuie sa vina de la sine. Nu spui direct lucrul acesta, dar o poti arata spre exemplu prin ambalajul sigilat. Pentru Transavia, gripa aviara nu este o problema in sine", apreciaza Marius Ursache, Chief Creative Officer la Grapefruit. De asemenea, Liute sustine ca mesajul campaniei nu a fost deloc modificat in urma aviarei.
Comunicarea scapa producatorii de aviara
Indiferent cum ar comunica insa, simpla prezenta pe micile ecrane si in paginile cotidianelor intr-o perioada in care consumatorii sint sceptici sa manince carne de pasare poate genera o crestere a notorietatii si implicit a vinzarilor. "Faptul ca o campanie vine intr-un moment de restriste arata ca cel care comunica in felul acesta are curaj si abordeaza lucrurile cu maxima seriozitate. De altfel, in marketing exista o «lege» ca in momentele de criza nu trebuie sa renunti la comunicare, ci, dimpotriva, trebuie sa comunici mai mult ca de obicei pentru a fi perceput ca puternic, hotarit. Gripa aviara ii poate intari pe cei mai puternici, acestia putind cistiga si din faptul ca cei mici pot fi eliminati usor de pe piata", sustine Stefan Liute.
Se cauta carnea proaspata
Un alt revers al medaliei produs de gripa aviara care a inceput sa se observe deja in atitudinea consumatorului se refera la preferinta acestora pentru carnea de pui proaspata. Aceasta, in conditiile in care piata este sufocata de importurile de carne de pasare congelata. Anul trecut, 42% din carnea de pasare consumata de romani au provenit din import.
Comentarii articol (0)