Legea nr. 213/2020 introduce în Codul muncii, de pe 3 octombrie, prevederi ce țin de concilierea conflictelor de muncă, dar și la articolul 242, acolo unde se vorbește despre cuprinsul regulamentului intern, va intra cerința ca acesta să cuprindă "procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților".
În principal, în regulamentul intern vor trebui să se regăsească aspectele conținute de articolul 2311 introdus în Codul muncii din 3 octombrie: ce înseamnă concilierea, faptul că e opțională, condițiile de desfășurare, alegerea consultantului extern specializat în legislația muncii în mod liber, durata și acordul de conciliere.
Posibilitatea de a recurge la conciliere, pentru soluționarea conflictelor individuale de muncă va rămâne opțională pentru salariați și angajatori. Instanța de judecată rămâne, în continuare, deschisă pentru soluționarea conflictelor de muncă - mai multe despre caracterul opțional al acestei proceduri puteți citi aici.
Util: Patru sfaturi de care să țină cont angajatorii la modificarea regulamentului intern
Regulamentul intern cuprinde cel puțin următoarele categorii de dispoziții, scrie în Codul muncii:
a) reguli privind protecția, igiena și securitatea în muncă în cadrul unității;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminării și al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnității;
c) drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților;
d) procedura de soluționare pe cale amiabilă a conflictelor individuale de muncă, a cererilor sau a reclamațiilor individuale ale salariaților (introdusă de pe 3 octombrie);
e) reguli concrete privind disciplina muncii în unitate;
f) abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinară;
h) modalitățile de aplicare a altor dispoziții legale sau contractuale specifice;
i) criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților.
Atenție! Codul muncii obligă angajatorul să prezinte salariaților săi regulamentul intern al firmei, pentru că este un document în baza căruia se stabilesc reguli privind drepturile și obligațiile angajatorului și ale salariaților, cum ar fi protecția, igiena și securitatea în muncă sau criteriile și procedurile de evaluare profesională a salariaților. Dacă angajatorul refuză să le prezinte salariaților regulamentul intern, poate fi sancționat de Inspecția Muncii cu amendă de până la 10.000 de lei.