Datorii fiscale
Pe partea de datorii fiscale, avem, mai întâi, (1) prelungirea unor măsuri care urmau să expire la finele zilei de 25 octombrie 2020. Concret, se mențin până la 25 decembrie 2020 (inclusiv) suspendarea popririlor bancare pentru datoriile fiscale și suspendarea calculării de dobânzi și penalități pentru datoriile scadente (inclusiv în cazul eșalonărilor la plată).
O altă măsură importantă este (2) o nouă prelungire a mecanismului de restructurare financiară a datoriilor bugetare înregistrate până la 31 iulie 2020 (cel prevăzut de OG 6/2019). Mai exact, a apărut o perioadă nouă pentru depunerea notificării de intenție privind accesarea mecanismului - între 1 noiembrie 2020 și 31 martie 2021 (perioada precedentă de notificare s-a încheiat pe 30 septembrie 2020), dar și un nou termen pentru depunerea cererii de restructurare - 30 iunie 2021 (acesta era, până de curând, 31 decembrie 2020).
Mai departe, o măsură complet nouă face referire la (3) o eșalonare simplificată la plată pentru contribuabilii care au acumulat datorii bugetare după intrarea în starea de urgență (16 martie 2020). Condiția principală pentru a accesa mecanismul este ca, la data intrării în starea de urgență, contribuabilii să nu fi avut datorii la stat (sau, dacă aveau datorii înainte de criză, să le achite până a cere eșalonarea datoriilor din timpul crizei). Cererile se vor putea depune până la 15 decembrie 2020, împreună cu propuneri de grafice proprii de rambursare, după ce Fiscul va veni cu un ordin cu normele procedurale. Datoriile totale trebuie să fie de cel puțin 500 de lei (persoanele fizice) sau cel puțin 5.000 de lei (persoanele juridice) pentru a fi prinse în eșalonare.
Noi facilități fiscale
Altă măsură nouă este ca, în cazul angajatorilor care cheltuie bani pentru testarea pentru coronavirus a propriilor salariați, să vorbim de (4) avantaje salariale scutite de plata impozitului pe venit și a contribuției la pensii. În plus, PFA-urile pot deduce aceste cheltuieli.
Mai precis, se face referire la „contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/plătitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infecției COVID-19, din inițiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, în scopul depistării și prevenirii răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfășurării activității în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada instituirii stării de urgență sau de alertă, potrivit legii”.
Măsurile sunt accesibile însă doar începând cu data de 26 octombrie 2020, nu și pentru perioadele anterioare.
Taxe și impozite
Referitor la rambursarea TVA-ului, Guvernul a prelungit (5) aplicabilitatea mecanismului de returnare cu control ulterior până la data de 25 ianuarie 2021. În lipsa acestei prelungiri, din 26 octombrie 2020 s-ar fi revenit la regulile vechi de rambursare a taxei.
Apoi, OUG 181/2020 vizează și contribuabilii din domeniul turistic și cel al alimentației publice: autoritățile au dat (6) o nouă scutire de impozit specific. Adică o a treia perioadă din 2020 pentru care nu se datorează acest impozit (între 26 octombrie și 31 decembrie 2020), dincolo de celelalte două perioade deja scutite.
„Contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, cu completările ulterioare, în anul 2020, nu datorează impozit specific pentru perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (26 octombrie 2020, data intrării în vigoare a OUG 181/2020 - n. red.) și 31 decembrie 2020 inclusiv”, scrie în actul normativ.
Mai exact, din impozitul specific pentru 2020 se scade, conform OUG 48/2020, perioada în care companiile și-au întrerupt activitatea în timpul stării de urgență (16 martie - 14 mai 2020). În plus față de această scădere de impozit, OUG 99/2020 mai prevede o scădere suplimentară pentru o perioadă de 90 de zile. Cele trei perioade se pot cumula, astfel că impozitul datorat pentru 2020 va fi unul destul de mic.
Amendă suspendată
În fine, OUG 181/2020 mai prevede (7) suspendarea amenzii între 8.000 și 10.000 de lei ce se poate aplica marilor contribuabili care nu și-au conectat casele de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare al Fiscului. Acest lucru trebuia rezolvat între 1 iulie și 30 septembrie 2020, astfel că amenzile se puteau aplica de la începutul lunii octombrie 2020, însă procesul de conectare este greoi și firmele mari nu prea au putut să-și conecteze aparatele noi (așa spuneau cei de la Ministerul Finanțelor, care au inițiat ordonanța).