Deoarece Codul muncii a fost modificat, de sâmbăta trecută, prin introducerea unor noi reguli pentru activitatea de resurse umane și salarizare, respectiv, în cazul externalizării serviciului, fiind nevoie acum de coordonarea unui expert în legislația muncii, au apărut voci care susțin că această activitate nu va mai putea fi desfășurată, ca până acum, și de contabili. În acest context, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a transmis recent, printr-un comunicat de presă, că experții contabili au competența necesară pentru a desfășura astfel de activități.
Începând de sâmbătă, angajatorii trebuie să respecte
reguli speciale pentru desfășurarea activității de resurse umane - sau HR (human resources, în engleză) - și salarizare, în sensul că aceștia trebuie să-și organizeze această activitate fie prin desemnarea unuia sau mai multor salariați pentru asta, fie prin contractarea unor servicii externe specializate în HR și salarizare, coordonate, așa cum apare în Legea 213/2020, de către un expert în legislația muncii.
Noile reguli au făcut pe mulți angajatori să se întrebe dacă specialiștii cu care au colaborat până acum pentru activitățile de contabilitate și resurse umane mai pot face asta în continuare. Pentru a lămuri lucrurile, CECCAR a publicat luni un
comunicat, prin care subliniază faptul că
activitățile profesioniștilor contabili, ce sunt membri ai acestuia,
nu sunt afectate de prevederile Legii nr. 213/2020.
Mai exact, CECCAR transmite că
“expertul contabil are competența profesională și legală de a efectua serviciile prevăzute de art. 6 alin. e) din OG nr. 65/1994, fără a-i fi necesară absolvirea cursului de expert legislația muncii, organizat conform standardului ocupațional”.
Alineatul amintit mai sus stabilește că un expert contabil poate executa lucrări cu caracter financiar-contabil, inclusiv
activități de evidență electronică a personalului, de salarizare, de organizare administrativă și informatică, certificare de informații, date și documente.
În susținerea acestei idei, CECCAR folosește ca argument faptul că
“legea generală se aplică numai unde legea specială nu dispune”, iar, în acest caz, Legea nr. 213/2020 are caracter de normă generală, în timp ce
OG 65/1994 are caracter de normă specială.
În același timp, organismul profesional care gestionează profesia contabilă în România precizează că
“standardul ocupațional expert legislația muncii - ce se aplică DOAR celor care au statut de angajați – a fost elaborat de specialiști în domeniu care fac parte dintr-o asociație ce NU are, însă, statut de organism profesional”.
Așadar, așa cum este subliniat și-n finalul comunicatului, Legea nr. 213/2020 nu poate interzice membrilor CECCAR să desfășoare activitățile prevăzute în OG nr. 65/1994, în calitate de liber-profesioniști.
Pe lângă noile reguli privind activitatea de HR și salarizare a firmelor, Legea 213/2020 aduce și
alte modificări la Codul muncii, de exemplu, atunci când e vorba despre negocierea, încheierea sau modificarea contractului individual,
salariații pot fi însoțiți de un consultant extern specializat în legislația muncii sau de un membru sindical și că problemele individuale cu salariații pot fi rezolvate de firme
prin conciliere, înainte de a se ajunge în instanță.
Comentarii articol (2)