Potrivit Ministerului Mediului, SUMAL 2.0 a devenit operațional din 31 ianuarie. Noul sistem de monitorizare a materialului lemnos „descurajează tăierile ilegale de lemn şi aduce beneficii multiple pentru întreg sectorul silvic. Pe lângă îmbunătățirile semnificative în ceea ce privește urmărirea trasabilității lemnului, noul sistem informatic include un amplu proces de debirocratizare a sectorului, prin eliminarea mai multor registre și documente, precum și prin automatizarea fluxurilor de date care, până acum, se realizau manual”.
De asemenea, firmele care utilizează programul pot găsi toate informațiile relevante despre funcționarea acestuia, aici, sau pot suna la 0314337799, pentru a primi informații de la Ministerul Mediului.
Felul cum s-au desfășurat evenimentele legate de implementarea și intrarea în vigoare a SUMAL 2.0, însă, a creat un pic de confuzie. În esență, la final de octombrie apăreau declarații oficiale, din partea Ministerului Mediului, că „noul radar al pădurilor”, SUMAL 2.0, urma să intre în vigoare la 1 noiembrie 2021 - dar că putea fi folosit în paralel cu versiunea precedentă, pentru a le permite firmelor vizate să se acomodeze. Abia din 30 ianuarie 2021 urma să fie folosit, în exclusivitate, SUMAL 2.0.
Ce s-a întâmplat, între timp, însă, nu știm cu exactitate. Pe final de 2020, Ministrul Mediului, Tánczos Barna, confirma că sistemul urma să intre în vigoare de la 1 februarie 2021 (și nu 31 ianuarie, cum s-a întâmplat, de fapt). Dar nu știam, însă, dacă noua aplicație putea fi folosită, în paralel, cu versiunea precedentă. Iar ultimele declarații par să confirme faptul că, fiind operațional doar de la 31 ianuarie, SUMAL 2.0 nu a putut fi folosit până atunci.
Într-adevăr, dacă ne uităm la prevederile actualizate ale Hotărârii de Guvern nr. 497/2020 (care stabilesc cum urmează să fie folosit SUMAL 2.0), intrarea în vigoare a acestora a fost amânată, la final de octombrie 2020, pentru 31 ianuarie 2021. Iar potrivit unor norme tranzitorii (HG nr. 923/2020), până la final de ianuarie 2021 urma să aibă loc finalizarea operaționalizării aplicației, împreună cu testarea acesteia.
Ce este SUMAL 2.0 și căror firme și profesioniști li se adresează
SUMAL 2.0 trebuie folosit de mai multe entități, printre care și comercianții de lemn, care fac tranzacții cu astfel de material sau cu alte produse din lemn, ori transportatorii profesioniști de materiale lemnoase/produse din lemn. Potrivit HG nr. 497/2020, SUMAL (Sistemul informațional integrat de urmărire a materialelor lemnoase) 2.0 este folosit, în principal, pentru „identificarea provenienței și urmărirea trasabilității materialelor lemnoase/produselor din lemn”.Conform unor declarații din 13 ianuarie, ale Ministerului Mediului, cu privire la aplicație, operatorii economici beneficiază de:
- eliminarea tuturor documentelor de transport pe hârtie între persoanele juridice. Toate avizele și documentele conexe se vor realiza automat, exclusiv în format digital;
- eliminarea procedurii de depunere a a avizelor la Garda Forestieră (potrivit Ministerului Mediului, procesul va fi automat, fără ca operatorii economici să mai fie nevoie să se deplaseze la sediile județene ale Gărzilor Forestiere, cum era cazul, până acum);
- eliminarea registrelor la depozite.
SUMAL 2.0 avize se referă, în schimb, la:
- cei care cumpără masă lemnoasă pe picior, în vederea expedierii materialelor lemnoase de la locul de recoltare;
- entitățile care emit avize de însoțire pentru materialele lemnoase sau produsele din lemn, expediate din depozite permanente/temporare;
- transportatorii de materiale lemnoase/produse din lemn care au calitatea de profesioniști și
- importatorii/exportatorii de materiale lemnoase/produse din lemn.
SUMAL 2.0, în contextul mai multor schimbări
După cum e, probabil, deja clar, SUMAL 2.0 este folosit pentru a monitoriza transportul de lemn. Se pare că noua versiune a programului permite inclusiv urmărirea, în timp real, a traseului transportului de lemn de la punctul de încărcare până la punctul de descărcare. Ministerul Mediului susține că acest lucru va face foarte dificil de comis acele „escale ilegale”, făcute cu același aviz de transport.O altă noutate este că, ulterior modificării din septembrie 2020 a Codului silvic (mai multe despre acest lucru pot fi găsite aici), obligația de deținere a avizului de transport a fost extinsă și la alte produse din lemn, pe lângă cele ce vizau materialul lemnos. Conform Ministerului Mediului, acest lucru crește considerabil numărul operatorilor economici ce trebuie să folosească SUMAL 2.0.
În final, reamintim că, tot din septembrie 2020, transportul de lemn fără documente care să ateste proveniența legală a devenit infracțiune.