OUG nr. 119/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor silvice a apărut pe 5 octombrie în Monitorul Oficial și se aplică de la aceeași dată, cu excepția câtorva prevederi care intră în vigoare din 15 octombrie.
Ordonanța vine pe fondul unei evoluții continue a ilegalităților în domeniul silvic (tăierile ilegale de păduri, în special), iar Guvernul și-a motivat alegerea - ordonanța de urgență - prin aceea că „neimpunerea de urgență a unor sancțiuni proporționale și disuasive operatorilor care introduc pentru prima dată pe piață lemn și produse din lemn conduce la neîndeplinirea obiectivelor asumate de România, privitoare la implementarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului”.
Astfel, o primă și deosebit de importantă modificare adusă Legii 171 este definire transportului ilegal de materiale lemnoase.
„e1) transportul ilegal de materiale lemnoase - transportul materialelor lemnoase care nu sunt însoțite de documente specifice de transport sau din care nu rezultă cu certitudine legalitatea provenienței acestora. În acest sens, materialele lemnoase transportate nu au proveniență legală dacă:
(i) nu sunt însoțite de aviz de însoțire, conform normelor în vigoare;
(ii) sunt însoțite de aviz de însoțire al cărui termen de valabilitate nu a fost menționat sau a expirat;
(iii) nu sunt însoțite de avizele de însoțire emise pentru fiecare mijloc de transport în parte;
(iv) între volumul măsurat al materialelor lemnoase transportate și cel înscris în avizul de însoțire există o diferență, fiind considerată fără proveniență legală diferența de material lemnos constatată; dacă se constată o diferență de cel mult 10 mc, inclusiv, cu luarea în considerare a toleranțelor admise, sunt aplicabile prevederile prezentei legi, iar dacă se constată o diferență mai mare de 10 mc, cu luarea în considerare a toleranțelor admise, sunt aplicabile dispozițiile art. 68 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
(v) încărcarea/descărcarea materialelor lemnoase se face dintr-o/într-o altă locație față de cea raportată în SUMAL 2.0/înscrisă în avizul de însoțire”, prevede ordonanța.
De asemenea, sunt scoși din conținutul contravenției privind încheierea de contracte de administrare/servicii silvice pentru administratorul/prestatorul de servicii persoanele care pot dovedi calitatea de uzufructuar.
„Constituie contravenție silvică și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei până la 20.000 lei administratorul/prestatorul de servicii silvice care încheie contracte de administrare/servicii silvice cu persoanele care dobândesc exclusiv dreptul de proprietate asupra masei lemnoase, fără a fi proprietar al terenului pe care este amplasată aceasta, cu excepția persoanei care are calitatea de a beneficia de uzufruct și demonstrează cu documente, potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare. Contractele încheiate sunt nule de drept”, scrie, mai exact, în recenta ordonanță.
A apărut și o sancțiune pentru proprietarii de fond forestier care nu întocmesc amenajamentele silvice pentru suprafețe de fond forestier pentru care există obligativitatea întocmirii acestora în condițiile legii - amendă de la 3.000 lei până la 7.000 lei.
Apoi, la amenda privind schimbarea fără aprobare legală a categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier, Guvernul a introdus precizarea că „schimbarea categoriei de folosință se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură în perioada de aplicare a amenajamentului silvic sau prin intrarea în vigoare a unui nou amenajament silvic”.
De asemenea, articolul 8, cel care tratează amenzile privind faptele de tăiere, rupere, distrugere, degradare, furtul de puieți ș.a.m.d., cunoaște și el schimbări majore. Sunt scoase și sancționate separat faptele de tăiere, rupere ori scoatere din rădăcini a arborilor, fără drept, precum și distrugerea ori vătămarea de arbori din vegetația forestieră din afara fondului forestier național.
Apoi, deși se păstrează ideea că amenzile se aplică diferit în funcție de volumul de material lemnos, amenzile sunt ușor mai mari - limita până la care se sancționează anumite fapte crește până la 5.000 de lei, în loc de 2.000 și, cel mai important, avem un regim diferențiat de amendă (și semnificativ mai dur) pentru faptele de tăiere, rupere, scoatere din rădăcini, distrugerea ori vătămarea arborilor din vegetația forestieră - în plus, se aplică și măsura confiscării masei lemnoase:
a) amendă de la 1.000 lei până la 5.000 lei, pentru un volum de până la 10,00 mc, inclusiv;
b) amendă de la 5.000 lei până la 10.000 lei, pentru un volum cuprins între 10,01 și 30,00 mc, inclusiv;
c) amendă de la 10.000 lei până la 15.000 lei, pentru un volum cuprins între 30,01 și 100 mc, inclusiv;
d) amendă de la 15.000 lei până la 30.000 lei, pentru un volum cuprins între 100,01 și 500 mc, inclusiv;
e) amendă de la 30.000 lei până la 50.000 lei, pentru un volum de peste 500 mc.
De asemenea, pentru faptele de la articolul 8 avem o amendă specială, între 8.000 și 12.000 de lei, dacă faptele sunt comise de operatorii atestați pentru lucrări de exploatare forestiere.
S-a mai introdus o amendă între 2-5.000 de lei pentru „neasigurarea sursei de finanțare de către proprietar/deținător pentru efectuarea lucrărilor de prevenire și combatere la sol a bolilor și dăunătorilor pădurilor, la termenele și în condițiile stabilite prin normele tehnice”.
Sunt sancționate mai dur, mai exact, cu amenzi între 10-20.000 de lei, în loc de amenzi de până la 2.000 de lei, următoarele fapte:
a) aruncarea sau depozitarea în fondul forestier național a reziduurilor menajere, industriale, petroliere sau rezultate din prelucrarea lemnului, a substanțelor chimice și a apei sărate;
b) neluarea de către proprietarii sau deținătorii de obiective legal amplasate în fondul forestier sau limitrof acestuia a măsurilor privind salubrizarea și igienizarea pădurilor limitrofe obiectivelor;
c) înființarea sau funcționarea de centre sau puncte de colectare permanente sau volante de achiziție a ciupercilor și fructelor de pădure, precum și a celorlalte produse nelemnoase specifice fondului forestier, fără avizul ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice.
De asemenea, se pot amenda acum cu sume între 2-5.000 de lei și deținerea, transportul ori comercializarea produselor nelemnoase specifice, fără documente legale și fără acordul scris al proprietarului și/sau al ocolului silvic care asigură administrarea/ serviciile silvice pentru suprafața de pe care se recoltează acestea.
Totodată, OUG 119/2021 introduce următoarele contravenții silvice și pentru care prevede o amendă între 1-3.000 de lei:
a) efectuarea de fotografii ale mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, de către transportator, atunci când normele privind circulația materialelor lemnoase, aprobate în temeiul art. 73 din Legea nr. 46/2008, creează această obligație, din care nu se poate distinge/focaliza încărcătura;
b) transportul materialelor lemnoase fără fotografiile mijlocului de transport încărcat cu materiale lemnoase, atunci când normele privind circulația materialelor lemnoase, aprobate instituie această obligație;
c) utilizarea tipurilor de pastă/cerneală termosensibilă sau care se poate șterge ușor prin mijloace mecanice, la completarea avizelor de însoțire în format letric.
Apoi, se sancționează, mai nou, cu amenzi între 2-3.000 de lei:
a) transportul materialelor lemnoase fără conexiune permanentă de date mobile active pe toată perioada transportului până la destinație, în baza informațiilor preluate din SUMAL 2.0, în situația în care normele privind circulația materialelor lemnoase instituie această obligație;
b) transportul materialelor lemnoase fără receptorul GPS al dispozitivului mobil pornit pe toată perioada transportului până la destinație, în baza informațiilor preluate din SUMAL 2.0;
„În cazul transportului materialelor lemnoase, în mod repetat, în baza aceluiași aviz de însoțire, doar primul transport dintre cele identificate este considerat ca fiind însoțit de documente specifice de transport, cu îndeplinirea condiției ca materialele lemnoase/produsele din lemn să fie descărcate/recepționate la destinație. Efectuarea transportului în mod repetat în baza aceluiași aviz de însoțire se dovedește fără documente specifice de transport. În situația identificării unuia sau mai multor transporturi efectuate în baza aceluiași aviz de însoțire, al căror volum cumulat depășește 10 mc, se aplică prevederile art. 68 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Repetabilitatea se demonstrează prin interogarea aplicației SUMAL 2.0, cu fotografii și/sau înregistrări video și orice alte mijloace de probă”, este o altă prevedere nouă din recenta ordonanță.
Comentarii articol (1)