Licitatia organizata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), subordonata Ministerului Transporturilor, a dat drept cistigatoare la lucrarile de reparare a autostrazii Bucuresti-Pitesti asocierea firmelor Euroconstruct, Pa Co si Search Corporation, chiar daca firmele au cerut aproape de doua ori mai multi bani decit concurenta formata din firma austriaca Alpine si cea autohtona Consilier Construct.
Amnezia planeaza pe oferte
In timp ce consortiul care a cistigat licitatia a solicitat statului 30 de milioane de euro pentru repararea portiunii cuprinse intre km 23 si 46, gruparea condusa de firma austriaca a cerut doar 18 milioane de euro. Aceasta a pierdut totusi licitatia deoarece, spune conducerea CNADNR, a avut un proiect incomplet de reparare a autostrazii.
Seful institutiei care a organizat licitatia, Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti, Serban Ghinea, spune ca nu isi aminteste care a fost valoarea ofertei depuse de Alpine, deoarece el nu a participat la licitatie. "Nu stiu pe dinafara", spune acesta.
Ajutat, Serban Ghinea isi reaminteste: "Da, cam asa ceva, cinci sute si ceva de miliarde de lei, deci cam 18 milioane de euro", accepta Ghinea.
Licitatie cu mere si pere
Motivul atribuirii lucrarilor de reparatii unui grup de firme care a cerut aproape de doua ori mai multi bani este faptul ca acesta a avut din punctul de vedere al proiectului o solutie completa fata de concurenta Alpine-Consilier Construct.
"Licitatia are criteriu de selectie capacitatea tehnico-economica ce include si proiectarea, nu neaparat pretul cel mai mic", spune Ghinea.
"Din cite mi s-au spus, au fost citeva probleme de proiectare, firma care a facut aceasta nu a proiectat in totalitate toate problemele, cum ar fi drenurile pentru apa, racordurile la benzile de accelerare", spune vag Ghinea.
Acest motiv este invocat si de Dan Besciu, patronul Euroconstruct. "E o diferenta foarte mare de cantitati - parerea mea, intre ce am oferit noi si ce au oferit ei", spune acesta, adaugind ca totusi nu stie "ce a avut Alpine in oferta".
"Noi am facut lista de cantitati pe baza proiectului nostru, ei au fost exclusi pentru oferta de proiectare, asa scrie in hirtii. Ei nu au tinut cont de multe", pretinde Besciu.
Austriecii contraataca
"In problema desemnarii cistigatorului se contureaza un litigiu de proportii", ne-a declarat Ioan Giuglea, director general al Alpine Romania. Firma face parte dintr-un consortiu cu o cifra de afaceri de doua miliarde de euro si a cumparat anul trecut echipamente specializate in valoare de cinci milioane de euro. Firma respinge aprecierile CNADNR ca ar fi avut un proiect tehnic nepotrivit.
Reparatia, la intimplare
Pentru a asigura corectitudinea licitatiilor, comparabilitatea ofertelor si calitatea lucrarilor, CNADNR ar fi trebuit sa prezinte firmelor participante propriul proiect de executie a lucrarilor. Nu a facut-o. Acesta ar fi permis ca firmele sa ofere preturi pentru servicii absolut comparabile si totodata ar fi permis CNADNR sa aiba controlul calitatii reparatiei. In final, firmele au proiectat ce au crezut ele de cuviinta si au oferit un pret in consecinta.
De altfel, firma care face proiectarea pentru Euroconstruct si Pa Co nu este alta decit Search Corporation. Aceasta figureaza intr-un raport al Curtii de Conturi elaborat in urma cu citiva ani. In acesta, firma este facuta raspunzatoare de a fi oferit solutia neinspirata de acoperire a unor portiuni din autostrada Bucuresti-Pitesti cu slurry-seal, material care nici nu se foloseste pentru aceasta categorie de drumuri nationale.
Pa Co SRL Oituz, firma asociata cu Euroconstruct, este, de asemenea, celebra. Aceasta apartine omului de afaceri bacauan Costel Casuneanu, sponsor de vaza al PSD, dar si apropiat al lui Traian Basescu. Pa Co s-a remarcat si prin contractele incheiate anul trecut tot cu Ministerul Transporturilor, pentru deszapezirea unor drumuri nationale.
Odiseea Euroconstruct
Patronul Euroconstruct, Dan Besciu, este un fost asociat al lui Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea. Firma efectueaza in prezent, pentru patru milioane de euro, intretinerea autostrazii intre km 70 si 90, iar anul trecut, alaturi de alte cinci firme, a cistigat o licitatie pentru intretinerea a o suta de artere principale ale Capitalei, in baza unor contracte in valoare totala de 106 milioane de euro.
Comentarii articol (0)