„Ei bine, dacă speram că anul 2015 s-a prescris la 1 ianuarie 2021, așa cum ar fi fost normal, pentru că acei cinci ani curg de la 1 ianuarie 2016 și s-ar fi împlinit la 1 ianuarie 2021, legiuitorul român ne face o surpriză neplăcută. De ce? Pentru că, din cauza pandemiei, au existat diverse reglementări care au suspendat curgerea termenului de prescripție. În speță, faimoasa Ordonanță de urgență 48/2020, care a introdus diverse măsuri și a luat în calcul această suspendare de termen de prescripție, s-a prelungit în mod succesiv. Astfel încât am ajuns ca acest an 2015 să se prescrie, din punct de vedere al dreptului Fiscului de a stabili obligații fiscale suplimentare, abia spre finalul anului 2021 - pe 11 septembrie”, a atenționat azi, la o conferință de fiscalitate, Alex Slujitoru, avocat la Radu și Asociații.
Mai precis, la alineatul 5 al articolului XII din OUG 48/2020 scrie așa: „Termenele de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale și de a cere executarea silită, precum și cel al contribuabilului/plătitorului de a cere restituirea creanțelor fiscale, prevăzute de Codul de procedură fiscală, se suspendă sau nu încep să curgă până la împlinirea termenului [de 25 decembrie 2020]”.
De fapt, suspendarea trebuia să fie valabilă inițial începând cu 16 aprilie și încă 30 de zile după încetarea stării de urgență, însă acest termen a fost prelungit succesiv prin alte ordonanțe până la data de 25 decembrie 2020 inclusiv. Asta înseamnă că termenele de prescripție au fost suspendate între 16 aprilie și 25 decembrie 2020, adică fix 254 de zile. Potrivit specialistului, această perioadă de „prelungire” se adaugă în 2021 și astfel ajungem la data de 11 septembrie. Însă asta nu-i totul, perioada aceea de suspendare va avea efecte și pentru perioada 2016-2019.
„Veți întreba, în mod pertinent, dacă e valabil doar pentru 2015. Ei bine, nu-i valabil doar pentru 2015. Toți anii fiscali următori -- 2016, 2017, 2018, 2019 -- se vor prelungi, din punctul de vedere al termenului de prescripție al dreptului organului fiscal de a stabili obligații fiscale suplimentare cu această perioadă. Sunt vreo 253 de zile care se vor adăuga în plus celor cinci ani care reglementau acest drept al organului fiscal”, a lămurit avocatul.
Actualul Cod de procedură fiscală a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016. Cu toate acestea, el nu a putut schimba, în urmă, regula după care se stabilește cum curge termenul de prescripție, ci doar pentru creanțele născute după data intrării sale în vigoare.
Sunt două diferențe majore între modul de stabilire a curgerii termenului între vechiul cod și actualul, dacă e să comparăm cele două formulări: unul prevedea că termenul de cinci ani curge de la 1 ianuarie din anul următor celui în care s-a născut creanța fiscală, pe când celălalt prevede că de la 1 iulie anul următor celui pentru care se datorează obligația fiscală.
Vechiul cod:
- dreptul organului fiscal de a stabili obligaţii fiscale se prescrie în termen de cinci ani, cu excepţia cazului în care legea dispune altfel;
- termenul de cinci ani începe să curgă de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a născut creanţa fiscală.
Actualul cod:
- dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de cinci ani, cu excepția cazului în care legea dispune altfel;
- termenul de cinci ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală, dacă legea nu dispune altfel.
Practic, anul 2015 este ultimul pentru care mai luăm în considerare termenul de prescripție din vechiul cod de procedură, din perspectiva modului de calcul. Așadar, în mod normal, anul fiscal 2015 s-ar fi prescris la 1 ianuarie 2021, însă suspendarea dată prin OUG 48/2020 amână acest moment pentru 11 septembrie 2021.
În altă ordine de idei, anul trecut, Înalta Curte a pronunțat un recurs în interesul legii deosebit de important pentru contribuabili, în materia prescripției creanțelor fiscale. Potrivit Deciziei 21/2020, termenul de prescripție al organului fiscal de a stabili obligații fiscale în ceea ce privește impozitul pe profit, potrivit vechiului Cod de procedură fiscală, începe să curgă de la 1 ianuarie a anului următor anului fiscal celui în care s-a realizat profitul impozabil datorat de contribuabil.
„Această soluționare vine după o practică de mai bine de 15 ani a organelor de inspecție fiscală care extindeau în mod nelegal și artificial perioada de prescripție a dreptului de a stabili obligații fiscale de la cinci la șase ani, prin calcularea termenului începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care legea prevede obligativitatea depunerii Declarației 101 privind impozitul pe profit”, precizau anul trecut avocații de la Reff & Asociații.
„Este recomandabilă invocarea sa în orice procedură administrativă sau judiciară în care ar fi incidentă, cel puțin instanțele de judecată fiind de așteptat a se raporta la conținutul său încă înainte de data publicării”, spuneau, tot anul trecut, și cei de la PwC România.