Vorbim de OUG nr. 13/2021, care cuprinde, mai întâi, o listă de modificări ce vizează Codul fiscal:
- pentru a corecta situația actuală a cheltuielilor nedeductibile în tranzacțiile cu Turcia, a fost eliminată referirea la anexa II din Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (mai multe detalii despre situația creată în urma modificării Codului fiscal anul trecut sunt aici); mai mult, ordonanța prevede expres că pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit, cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzacţii cu o persoană situată într-un stat care, la data înregistrării cheltuielilor, este inclus în anexa II din Lista UE a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale reprezintă cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal începând cu trimestrul I al anului 2021, respectiv pentru determinarea rezultatului fiscal al anului 2021 în cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de declarare și plată a impozitului pe profit;
- în ceea ce privește aplicarea sistemului de TVA la încasare, OUG a înlocuit vechiul plafon de 2,25 milioane de lei cu noul plafon de 4,5 milioane de lei în toate prevederile din Codul fiscal care încă mai fac referire la vechiul plafon; totodată, intrarea în sistem devine posibilă oricând în timpul anului prin depunerea unei notificări la Fisc; până acum, noul plafon nu a fost funcțional din cauză că n-a fost reglementat corespunzător;
- în anul 2021, termenul de depunere a declaraţiei anuale de venit pentru asocierile fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale este 15 martie 2021.
Apoi, aceeași OUG 13 publicată vineri cuprinde modificări la Legea contabilității:
- se introduc noi fapte pentru care autoritățile pot da amenzi contribuabililor - de exemplu, neîntocmirea, nesemnarea și nedepunerea în termen, la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, a situațiilor financiare interimare devin fapte pentru care se pot aplica amenzi;
- avem, de asemenea, precizări noi legate de durata de păstrare a bilanțurilor -s-a prevăzut, în mod expres, un termen de păstrare de zece ani pentru situațiile financiare sau raportările contabile care trebuie întocmite și depuse la autorități și la alte perioade decât cea anuală, în cadrul exercițiului financiar;
- noi documente trebuie să însoțească situațiile financiare anuale - raporturile privind plățile către guverne;
- firmele străine cu locul conducerii efective în România trebuie să depună bilanțuri anuale inclusiv aici.