ACCES PREMIUM
De ce premium?
Impozite locale: Reevaluările deja făcute pentru clădirile firmelor pot fi folosite pentru cinci ani
Reevaluările făcute, în ultimii ani, pentru clădirile firmelor pot fi folosite pentru cinci ani, nu doar pentru trei ani, conform specialiștilor PwC România consultați de redacția noastră. Această clarificare vine după ce autoritățile au reușit să se pună de acord cu privire la momentul de la care se schimbă regula potrivit căreia, pentru a evita un impozit local majorat pe clădiri, reevaluarea se face din cinci în cinci ani, nu din trei în trei ani.
Articolul continuă mai jos
Schimbarea acestei reguli are impact, în mod special, pentru
contribuabilii ce au efectuat ultimul raport de evaluare în anul 2018, pentru stabilirea impozitului local din anul 2017.
„Potrivit clarificărilor [de la Ministerul Dezvoltării], modificarea a intrat deja în vigoare încă din 24 decembrie 2020 și produce efecte pentru calculul impozitului aferent anului 2021. Astfel, contribuabilii de mai sus vor datora impozit pe clădiri la cota standard, iar valoarea clădirilor pentru anul de referință 2022 va trebui actualizată în 2023”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Andreea Mitiriță, Partener la PwC.
Concret, specialista spune că reevaluările făcute de firme în 2018 și 2019
pot fi folosite automat pentru impozitul local aferent unei perioade de cinci ani, fără alte formalități.
„Conform noii reguli, cota impozitului pe clădiri este de 5% dacă proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă în ultimii cinci ani anteriori anului de referință. Prin urmare, valoarea clădirilor determinată prin rapoarte de evaluare întocmite pentru determinarea impozitelor pe clădiri pentru anii 2018 și 2019 se poate folosi pentru impozitele pe clădiri datorate până în anul 2023, respectiv 2024, fără să se aplice cota majorată de 5%. Legea nu are prevederi speciale în acest sens”, a precizat Andreea Mitiriță.
De ce a fost nevoie de clarificarea momentului de la care se aplică noua regulă privind periodicitatea reevaluării clădirilor firmelor (introdusă prin Legea 296/2020)? Pe scurt, a fost vorba de o interpretare eronată a Ministerului Dezvoltării, care a anunțat inițial că regula se aplică de la jumătatea anului 2021 și produce efecte abia pentru impozitul local pe 2022. Ulterior, în urma consultărilor cu Ministerul Finanțelor, informația a fost corectată -
schimbarea se aplică din 24 decembrie 2020, astfel că produce efecte începând cu impozitul local pe 2021.
„Totuși, dacă autoritățile decid că termenul de intrare în vigoare a noii reguli este 21 iunie (conform Codului fiscal), contribuabilii care au făcut ultima evaluare în 2018 sunt nevoiți să depună un nou raport de evaluare până la 31 martie 2021, pentru a evita majorarea impozitului”, a atenționat partenerul de la PwC.
În acest context, cum ar trebui să procedeze firmele? Andreea Mitiriță
sfătuiește contribuabilii să fie prudenți și să facă o nouă evaluare pe care să o depună până în martie 2021, pentru a elimina orice risc.
„Contribuabilii trebuie să urmărească comunicările autorităților locale și, de asemenea, să solicite îndrumare de la acestea, având în vedere că există opinii diferite în rândul acestora. Cea mai precaută abordare ar fi ca persoanele juridice care au depus ultimul raport de evaluare în 2018 să depună un nou raport de evaluare până la 31 martie 2021, acesta fiind valabil până în 2025 (următoarea evaluare fiind obligatorie pentru impozitul pe clădiri aferent anului 2026)”, a opinat specialista.
Valoarea impozabilă a clădirii se actualizează în baza unui raport întocmit de un evaluator autorizat, în conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor, prevede Codul fiscal. Raportul se depune la autoritățile fiscale locale.
Informații mai multe despre impozitarea locală a clădirilor sunt disponibile aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.