Concret, vineri seară a apărut în Monitorul Oficial Ordinul comun 203/207/188/2021 al ministerelor Finanțelor, Muncii și Sănătății. Apoi, Fiscul a venit sâmbătă cu versiunea electronică actualizată a declarației, ce poate fi găsită aici. Asta înseamnă că angajatorii pot deja să completeze și să transmită efectiv formularul, termenul-limită fiind 25 februarie 2021.
Declarația 112 a fost adaptată, în esență, la modificările legislative aduse în recentele luni prin Legea 296/2020 (multiple schimbări la beneficiile salariaților), Legea 298/2020 (șomajul tehnic subvenționat de stat de fiecare dată când se va mai declara stare de urgență), OUG 226/2020 (ajustări fiscale cu aplicare din 1 ianuarie 2021), OUG 3/2021 (banii pentru personalul medical implicat în vaccinarea anticoronavirus). Însă autoritățile au spus că au făcut și corecturi pentru rezolvarea unor probleme semnalate în practică.
Pe scurt, este vorba de următoarele modificări, așa cum au fost semnalate de Ministerul Finanțelor:
- introducerea unor noi casete în anexa 1.2. (anexa asigurat) la secțiunea E3, pentru declararea distinctă a bazelor de calcul aferente sumelor încasate de personalul medico-sanitar și auxiliar sanitar care își desfășoară activitatea în baza contractelor de prestări servicii acordate în baza dispozițiilor art. 3 din OUG 3/2021, pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, precum și a contribuțiilor sociale obligatorii aferente;
- introducerea în nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”, din anexa 3, a unor noi tipuri de asigurați, după cum urmează:
- personal medico-sanitar și auxiliar sanitar care își desfășoară activitatea în baza contractelor de prestări servicii prevăzute de OUG 3/2021, pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor;
- personal medico-sanitar și auxiliar sanitar care își desfășoară activitatea în baza contractelor de prestări servicii prevăzute de OUG 3/2021, pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- introducerea în nomenclatorul „Tip asigurat”, din anexa 4, a unor noi tipuri de asigurați, după cum urmează:
- salariat fără studii superioare, cu studii superioare și vechime sub un an, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- salariat cu studii superioare și vechime peste un an, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută de Legea 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. XI alin. (1) din OUG 30/2020 sau de indemnizația prevăzută de OUG 120/2020, suportată din bugetul asigurărilor de șomaj, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- salariat care beneficiază de indemnizaţia prevăzută la art. 1 alin. (4) din OUG 132/2020, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută de OUG 147/2020, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- introducerea unei noi valori în anexa 5 (nomenclatorul „Indicativ condiții speciale/deosebite”), pentru declararea locurilor de muncă în condiții deosebite, în conformitate cu Decizia 24/2019 a Înaltei Curți de Casație și Justiție;
- modificări tehnice de actualizare corespunzătoare a anexelor și a instrucțiunilor la ordin, potrivit aspectelor semnalate de contribuabili.