„Am doi copii, cel mare are 10 ani si cel mic 8 ani. M-am gândit că în acest an, când multe dintre activitățile din viața de zi cu zi sunt legate de calculator, inclusiv școala, să le dau acces o oră pe zi pe calculator. Pentru asta folosesc un program de control parental, iar în momentul când trece o oră, calculatorul se blochează. Problema este că, după ce trece ora asta, ei toată ziua îmi cer să le mai dau timp motivând că alți copii petrec mai mult timp în joc și ei rămân cei mai slabi din joc…
Dacă uităm să oprim internetul pe televizor se trezesc și la 5 dimineața ca să vada ce au postat youtuberii. Toate discutiile lor se invart in jurul jocurilor de pe calculator. Simt ca au luat-o pe un drum gresit li vreau să îl aduc înapoi în lumea reală…”, povestește o mamă pe un grup destinat comunicării între părinți.
Cât timp poate petrece un copil în fața unui ecran pe zi
Care sunt recomandările oficiale în privința timpului petrecut la computer? În funcție de vârsta copilului, timpul petrecut în fața ecranului poate crește progresiv de la 60 de minute pentru copiii între 2-7 ani și până la 120 de minute în cazul copiilor cu vârsta de 7-14 ani, conform Academiei Americane de Pediatrie.
Pentru preșcolari n-ar fi neapărat o problemă fiindcă ei nu au cursuri online. Pericolul vine de dată aceasta în clipa când părinții nu le limitează accesul la calculator, tabletă, telefon, televizor.
Însă indiferent de vârsta copilului timpul petrecut în fața dispozitivelor electronice trebuie atent supravegheat pentru a limita riscurile unei eventuale dependențe. Ideea este că acest gen de activitate afectează calitatea vieții tuturor și predispune la izolare socială, anxietate, epuizare și schimbări bruște de dispoziție.
Riscurile dependenței de computer și impactul asupra creierului
În funcție de vârsta copilului, nivelul de atenție în care acesta primește și integrează informații variază de la 10-15 minute pentru copiii de 5-6 ani, crește până la 20-30 de minute pentru cei peste 7 ani și ajunge până la 50-60 de minute la preadolescență.
Durata orelor de curs online este aceeași ca și când cursurile s-ar desfășura fizic în sala de clasă. Așadar, revine în sarcina profesorului datoria de a-i menține pe copii atenți și de a face ora de curs cât mai atractivă și interactivă. Altfel copiii se plictisesc, devin irascibili și nerăbdători.
Solicitarea vizuală și auditivă îi obosește mai ales atunci când după orele de curs își petrec tot timpul liber în fața computerului. Deși de data asta joaca pe calculator pare să-i relaxeze și să-i binedispună se pare că nu este așa. Oboseala își face apariția și nivelul de toleranță la eșec și refuz este din ce în ce mai scăzut.
Dacă programul de joacă este chiar înaintea orelor de curs online există și riscul ca elevul să fie și mai nerăbdător, mai neatent și mai puțin receptiv la mesajul profesorului.
Dependența de computer este o dependență ca oricare alta și trebuie tratată ca atare
Organizația Mondială a Sănătății a recunoscut deja „dependența de jocuri” ca o problemă medicală și ea este cuprinsă în Clasificarea Internațională a Bolilor. În consecință, se poate trata prin terapie în cabinetul unui psiholog.
În timpul jocului creierul este stimulat să secrete doze mari de dopamină iar acest lucru pe termen lung produce modificări structurale la nivelul creierului. În felul acesta se creează obiceiurile. Mintea va căuta apoi să regăsească aceeași senzație. Copilul va dori din ce în ce mai mult să se întoarcă în fața calculatorului ori va caută altă activitate similară care-i produce plăcere.
Riscurile depedenței de computer scad însă datorită faptului că la nivel mental creierul găsește oarecum confuză informația asociată între partea plăcută, joacă, eliberare de dopamină și partea “neplăcută”, obligatorie în care copilul participă de cele mai multe ori fără chef la orele online.
Riscurile dependenței de computer. Cum se manifestă un copil care e predispus la așa ceva
Sunt mulți copii care încă de la vârste fragede au acces la tabletă sau la telefonul părinților. Atunci când bebelușul întinde mâna după telefon iar părintele îl refuză, copilul plânge. Alții deja s-au obișnuit să mănânce în liniște doar când privesc în fața unui ecran. E un mod facil de a-i atrage atenția în altă parte însă este un obicei cu adevărat nociv.
Rutina în viața unui copil are un rol esențial și este sarcina părintelui să creeze una sănătoasă.
De principiu, când copiilor le interzicem ceva anume ei caută să se opună. La adolescent comportamentul opozant este și mai prezent. Așadar gestionarea oricărei adicții nu va fi una facilă.
Riscurile dependenței de computer pot fi însă diminuate observând eventualele manifestări apărute
Iată câteva dintre ele:
- nervozitate, neliniște, agitație;
- dialoguri nesfârșite despre activitățile desfășurate în fața calculatorului;
- izolare socială și nu numai raportată la prieteni, colegi, ci și față de membrii familiei;
- atitudine defensivă, tendința de a-și neglija temele, sarcinile zilnice;
- ascunderea faptului că încalcă regulile și accesează computerul chiar și atunci când nu îi este permis;
- pierderea interesului pentru orice alte activități care înainte îi făceau plăcere;
- sentiment de inadecvare, neintegrare în preajma altor copii sau adulți;
- agresivitate și conflicte cu sau fără un motiv justificat.
- dureri ale spatelui și/sau ale mâinilor datorită poziției incorecte a corpului și datorită inactivității prelungite;
- cearcăne sub ochi, paloarea obrajilor, oboseală;
- dureri de cap sau de stomac uneori inexplicabile, mai ales când accesul la computer este limitat;
- vedere încețoșată, probleme de adaptare la lumina naturală a zilei, usturimi și mâncărimi ale ochilor;
- insomnii sau probleme cu somnul.
Riscurile dependenței de computer și consecințele acestei adicții
În general, orice acțiune întreprindem implică asumarea de riscuri și de consecințe. Ca orice altă adicție, dependența de computer la copii poate fi una periculoasă având efecte pe termen scurt dar și pe termen lung.
Iată câteva:
- copilul s-ar putea îndepărta atât de prietenii din viața reală, cât și de propria familie;
- s-ar putea izola în felul în care să evite orice interacțiune socială fiindcă nu va găsi aceeași satisfacție și aceeași acceptare din partea celorlalți;
- ar putea renunta la mâncare sănătoasă și odihnă doar de dragul petrecerii timpului în fața calculatorului;
- din cauza programului impus ar putea dezvolta conflicte cu cei din jurul lui, mai ales cu adulții;
- rezultatele școlare s-ar putea să scadă fiindcă toată atenția și concentrarea se consumă în alt loc;
- ar putea avea tulburări de atenție și hiperactivitate.
- ar putea să se confrunte cu depresia și cu refuzul de a mai ieși din casă întrucât mediul exterior e considerat ostil și periculos, incontrolabil și nesigur;
- ar putea dezvolta și alte dependențe precum abuzul de mâncare ori dimpotrivă renunțarea la alimentație de teama pierderii timpului alocat computerului;
- s-ar putea confrunta cu sevrajul ce implică neliniște, nervozitate și comportament agresiv;
- în funcție de tipul de jocuri accesate poate aluneca ușor către acte de delicvență și agresivitate;
- ar putea începe să mintă sau să ascundă anumite lucruri față de părinți tocmai pentru a nu fi judecat și blamat pentru această adicție;
- ar putea depăși ora de culcare, nu-și va respecta programul impus și alte limite stabilite de către părinți;
- copilul ar putea să se simtă vinovat și rușinat pentru faptul că nu poate gestiona sigur această dependență și va fi și mai descurajat dacă va vedea că nici adulții nu știu cum să-l ajute;
- stima de sine și încrederea în forțele proprii ar putea fi complet anulate sau neconforme cu realitatea;
- se va simți copleșit de propriile emoții, singur, supărat, furios, plictisit sau uneori activ peste măsură, surescitat.
Riscurile depedenței de computer versus menținerea echilibrului în astfel de situații
Pentru a menține un echilibru în această zonă și pentru a diminua riscurile dependenței de computer a copiilor părinții ar trebui să ia câteva măsuri, ca de exemplu:
- stabilește un program fix în care calculatorul poate fi folosit (fără termeni de negociere sau flexibilitate);
- în timpul desfășurării cursurilor online caută cât de cât să-i supervizezi activitatea sau măcar să aibă impresia că este controlat și vizat de către un adult;
- caută, observă și identifică nevoia reală a copilului care preferă mai mult jocurile video decât interacțiunea socială, fizică;
- implică-te în viața lui și oferă-i alternative de petrecere a timpului liber;
- fii un exemplu bun pentru el. Nu petrece nici tu prea mult timp la computer sau pe alte dispozitive electronice;
- responsabilizează-l pentru acțiunile lui și arată-i care pot fi consecințele dezvoltării acestei dependențe.
- arată-i că ai încredere în el, iar atunci când minte sau nu respectă regulile, dă dovadă de consecvență și fermitate în aplicarea consecințelor;
- pe cât posibil, caută să reduci izolarea socială și să creezi contextul adecvat încât să poată interacționa cu prietenii lui față în față;
- petrece timp de calitate cu el și pune accent pe felul în care vă simțiți atunci când aveți activități comune;
- ajută-l să descopere o altă pasiune, un sport, un hobby;
- în cazul în care nu găsești și nu poți aplica nimic din ceea ce ai citit aici înseamnă că este necesar să ceri ajutorul unui specialist. Nu ezita să o faci!
Comentarii articol (0)