„Persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România vor fi obligate să evidențieze și să înregistreze în contabilitate tranzacțiile desfășurate, să întocmească documentele financiar-contabile conform prevederilor legale din România, să efectueze inventarierea anuală, să întocmească și să depună situații financiare anuale și raportări periodice, conform legislației contabile românești”, ne-a explicat Adriana Stoian, Head of Tax în cadrul Schoenherr și Asociații SCA.
Asta înseamnă că acești contribuabili trebuie să aibă un compartiment de contabilitate condus de o persoană cu pregătire adecvată sau că pot contracta servicii externe de contabilitate.
„În acest scop, persoanele juridice în cauză vor fi obligate fie să organizeze compartimente de contabilitate conduse de un director economic/contabil-şef/altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie (în general, persoane angajate potrivit legii, care au studii economice superioare şi care au atribuţii privind conducerea contabilităţii entităţii respective), fie să încheie contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România”, a detaliat consultantul fiscal.
Evident, o asemenea schimbare vine la pachet cu costuri suplimentare pentru companiile străine. Dincolo de costurile necesare asigurării unor servicii contabile adecvate (fie intern, fie extern), există posibilitatea ca, la un moment dat, să intervină și obligația de auditare a situațiilor financiare anuale, de exemplu.
„Introducerea acestor obligații va atrage și o serie de costuri pentru persoanele juridice străine care își au locul conducerii efective în Romania. Chiar dacă poate unele activități (limitate) de prelucrare a documentelor financiar-contabile ar putea fi efectuate la nivelul persoanei juridice străine, având în vedere necesitatea ca înregistrările contabile și situațiile financiare/raportările contabile să respecte reglementările contabile românești, acest lucru nu se va putea realiza fără contractarea unui personal calificat în România sau a unui furnizor local de servicii în domeniul contabilității.
În plus, dacă persoanele juridice străine care își au locul conducerii efective în România depășesc criteriile de mărime prevăzute de Ordinul Ministerului Finanțelor 1.802/2014 (și anume, dacă pentru doi ani consecutivi sunt depășite cel puțin două din următoarele criterii: (i) totalul activelor: 16.000.000 lei; (ii) cifra de afaceri netă: 32.000.000 lei; (iii) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50), acestea ar putea avea obligația să auditeze situațiile financiare anuale.
Pe lângă aceste costuri strict legate de contabilitate, ar putea să apară o serie de alte cheltuieli suplimentare, precum cele legate de adaptarea programelor informatice existente la nivel de grup pentru importul tranzacțiilor înregistrate în România, costuri de implementare și monitorizare a unor proceduri interne de control al tranzacțiilor înregistrate în România etc.”, a lămurit specialista de la Schoenherr și Asociații SCA.
Modificările aduse de OUG 13/2021 impun necesitatea unor detalieri la nivelul legislației secundare? Conform Adrianei Stoian, ar putea fi vorba doar de unele ajustări de formă: „Modificările aduse de OUG 13/2021 Legii 82/1991 se vor aplica împreună cu prevederile Ordinului 1.802/2014. Deși este probabil ca, în urma modificărilor aduse articolului 1 din Legea 82/1991, să fie necesară o aliniere a unor termeni folosiți în Ordinul 1.802/2014, nu ne așteptăm la modificări de fond ale acestui ordin.”
Schimbări recente privind locul conducerii efective
În altă ordine de idei, consultantul fiscal a amintit că Legea 296/2020 a adus noutăți în ceea ce privește locul conducerii efective, care trebuie luate în calcul, în contextul modificărilor contabile recente, de către firmele străine.
„Conform definiției, acesta este locul în care, dacă nu se demonstrează altfel, persoana juridică străină realizează operațiuni care corespund unor scopuri economice, reale și de substanță. Totodată, definiția include și două condiții, din care cel puțin una este suficient să fie îndeplinită pentru a stabili că locul conducerii efective este considerat în România”, a spus Adriana Stoian, făcând referire la:
- deciziile economico-strategice necesare pentru conducerea activității persoanei juridice străine în ansamblul său se iau în România de către directorii executivi/membrii consiliului de administrație; sau
- cel puțin 50% din directorii executivi/membrii consiliului de administrație ai persoanei juridice străine sunt rezidenți în România.
- să se înregistreze fiscal în România ca plătitor de impozit pe profit;
- să-și mențină rezidența fiscală cel puțin un an fiscal;
- să conducă și să păstreze în România evidența contabilă;
- să păstreze procesele-verbale ale ședințelor de consiliu şi ale adunărilor acționarilor/asociaților.