Deschiderea unui magazin online, asemenea oricărei alte afaceri, începe prin înregistrarea societății la Registrul Comerțului și înființarea propriu-zisă a acesteia. În acest sens, poți opta între PFA, SRL-D sau SRL.
Specialiștii de la Accace România ne atrag atenția asupra faptului că forma juridică a SRL-D-ului este „recomandată tuturor persoanelor, indiferent de vârstă, care își deschid pentru prima dată o afacere”, înființarea acesteia fiind similară cu cea a SRL-ului.
Apoi, după înființarea efectivă a firmei și obținerea certificatului de înregistrare de la Registrul Comerțului, trebuie să obții restul autorizațiilor necesare pentru a funcționa în legalitate. Printre autorizațiile de care ai putea avea nevoie se numără:
- autorizația de funcționare (de la primărie);
- autorizația de mediu, de la Administrația Fondului pentru Mediu;
- autorizația sanitară, de la Direcția de Sănătate Publică; și
- autorizația sanitar-veterinară, de la Direcția Sanitară Veterinară.
Există o serie de elemente pe care trebuie neapărat să le ai trecute pe site, precum denumirea aleasă, sediul, numerele de telefon și fax, adresa de e-mail și oricare alte date care să le permită clienților să te contacteze în mod direct, numărul de înmatriculare la Registrul Comerțului, codul de înregistrare fiscală (CIF/CUI), autoritatea care a autorizat activitatea societății (acolo unde este cazul), detaliile privind cheltuielile de livrare (includerea sau neincluderea lor în preț) și valoarea acestora, precum și oricare alte informații specifice pe care, conform legii, trebuie să le pui la dispoziția clienților.
În plus, când vine vorba despre anumite profesii care au propria lor reglementare legală, pe site trebuie să apară „titlul profesional și statul în care a fost acordat, corpul profesional sau alt organism similar din care face parte, cu indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum și a mijloacelor de acces la acestea”, conform ghidului întocmit de către specialiștii de la Accace România cu privire la deschiderea unui magazin online.
De asemenea, nu uita să indici tarifele aferente serviciilor pe care le oferi, precum și scutirea, includerea sau neincluderea TVA-ului în preț, cât și cuantumul TVA aplicabil activității pe care o desfășori.
În contextul pandemiei, mai multe modalități de plată incluse pe site îi pot oferi cumpărătorului un confort suplimentar, influențând inclusiv decizia acestuia de a reveni pe site în viitor.
Plata ramburs, plata cu cardul, plata prin PayPal sau plata prin transfer bancar reprezintă cele mai folosite modalități de plată existente la ora actuală în cadrul nenumăratelor magazine online din România, iar metoda de livrare cea mai folosită în ultima vreme este, în mod evident, livrarea prin curier. Deși presupune un cost de transport puțin mai mare, aceasta din urmă este preferată de clienți în detrimentul trimiterii pachetului prin poștă sau al ridicării direct de la sediu sau de la oficiul poștal. Livrarea se face mult mai rapid, iar gradul de confort al clientului este mult mai ridicat, coletul ajungându-i până în fața ușii.
“Rubrica Termeni și condiții este, poate, cea mai importantă secțiune ce trebuie inclusă obligatoriu în orice magazin online, deoarece aceasta reprezintă, de fapt, contractul la distanță dintre vânzător și consumator”, punctează specialiștii de la Accace România.
Potrivit acestora, recomandabil ar fi ca secțiunea privind termenii și condițiile să fie redactată de către cineva specializat în domeniu care poate avea în vedere toate prevederile legale privind comerțul electronic, pentru a evita orice fel de probleme.
Câteva dintre datele pe care secțiunea în cauză trebuie să le includă, asemenea oricărui contract, ar fi: datele de identificare ale firmei, termenele de returnare a produselor, răspunderea, transferul proprietății, precum și detalii privind prelucrarea datelor cu caracter personal. Conținutul acestei secțiuni este preferabil să fie cât mai exhaustiv astfel încât, așa cum am menționat, să se evite omiterea vreunei clauze importante din cauza căreia pot apărea probleme legale.
În ceea ce privește returnarea produselor și a banilor, specialiștii atrag atenția că practica deja împământenită a magazinelor online de a impune clientului să returneze produsul în ambalajul original nu există în lege sub forma unei obligații.
De fapt, legea „interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la garanția produsului cumpărat de păstrarea ambalajului”, aspect de care orice antreprenor care decide să își deschidă un magazin online trebuie să țină cont.
În schimb, produsul trebuie returnat cu toate accesoriile cu care a fost livrat.
Specialiștii aduc în discuție totodată și faptul că, potrivit legislației Uniunii Europene, “dacă produsele cumpărate se dovedesc a fi defectuoase sau nu arată conform descrierii, comerciantul trebuie să le repare, să le înlocuiască, să le reducă prețul sau să înapoieze banii clientului”.
Nu în ultimul rând, clienții au dreptul să anuleze și să returneze comanda în termen de 14 zile, indiferent de motiv și fără nicio justificare.