„Noile reguli privind TVA au drept scop asigurarea unui mediu concurențial echitabil pentru companiile din UE și simplificarea regulilor privind TVA pentru companiile implicate în comerțul electronic transfrontalier.
Care sunt tranzacțiile acoperite de noile modificări?
- Vânzările la distanță de bunuri în interiorul UE efectuate de furnizori sau de furnizori presupuși;
- Vânzările interne de bunuri de către furnizorii presupuși;
- Furnizarea de servicii de către vânzătorii din UE și din afara UE către consumatorii din UE;
- Vânzări la distanță de bunuri importate din teritorii terțe sau din țări terțe efectuate de furnizori și furnizori prevăzuți, cu excepția produselor supuse accizelor”, transmit cei de la CECCAR.
Ghidurile realizate de Comisia Europeană pentru profesioniștii interesați pot fi accesate aici - documentele sunt disponibile în toate limbile UE.
„În prezent, companiile UE care vând la distanță bunuri aflate în interiorul UE peste un anumit prag (35 000 sau 100 000 EUR în funcție de statul membru) cumpărătorilor aflați într-un alt stat membru al UE trebuie să se înregistreze și să plătească TVA în statul membru al cumpărătorului. Această metodă este foarte costisitoare și anevoioasă. Începând cu 1 iulie 2021, intră în vigoare noi reguli.Conform acestor noi reguli, sub pragul de 10 000 EUR TVA poate fi plătită în statul membru în care compania vânzătoare este stabilită.Când acest prag a fost depășit, companiile se vor putea înregistra cu ușurință pentru Ghișeul unic (OSS) – unde pot declara și plăti cu ușurință TVA datorata în alte state membre.
Ce este ghișeul unic (OSS)? OSS este un sistem electronic care simplifică până la 95% din obligațiile privind TVA pentru vânzătorii de bunuri și servicii către consumatorii din întreaga UE, deoarece le permite:înregistrarea in scopuri de TVA prin mijloace electronice într-un singur stat membru pentru toate vânzările la distanță de bunuri intra-UE și pentru furnizarea de servicii de companii către consumatori și, astfel, evitarea înregistrării in scopuri de TVA în mai multe state membre;declararea și plata TVA datorata pentru toate aceste livrări de bunuri și servicii într-o singură declarație trimestrială de TVA in format electronic;colaborarea cu administrația fiscală a propriului stat membru și în propria limba, chiar dacă vânzările lor sunt transfrontaliere”, potrivit unuia dintre ghiduri. Fiecare stat membru al UE va avea un portal OSS online unde se pot înregistra companiile. Această înregistrare unică va fi valabilă pentru toate vânzările către consumatori din alte state membre UE.
Două dintre ghiduri oferă explicații privitoare la ghișeul unic pentru import (IOSS), creat pentru a facilita și simplifica declararea și plata TVA pentru vânzările la distanță de bunuri importate a căror valoare nu depășește 150 EUR. IOSS facilitează colectarea, declararea și plata TVA pentru vânzătorii care efectuează vânzări la distanță de bunuri importate către cumpărători din UE. De asemenea, IOSS faciliteaza procesul pentru cumpărător, care este taxat doar la momentul achiziției și, prin urmare, nu se confruntă cu niciun fel de taxe neașteptate atunci când bunurile sunt livrate. Dacă vânzătorul nu este înregistrat pentru IOSS, cumpărătorul trebuie să plătească TVA și, de obicei, o taxă de vămuire percepută de transportator în momentul importării bunurilor în UE. Vânzătorii înregistrați în sistemul IOSS trebuie să aplice TVA la vânzarea bunurilor destinate unui cumpărător dintr-un stat membru al UE.