Activitatea comercianților care-și vând produsele prin intermediul marketplace-urilor trebuie raportată anual la Fisc, începând cu 2023, de cei care gestionează aceste platforme digitale, prevede o ordonanță nouă, prin care s-a transpus în România Directiva europeană DAC7. În acest proces, marketplace-urile trebuie să colecteze anumite informații despre comercianții activi, iar cei necooperanți vor risca fie să piardă accesul la platforme, fie să li se rețină banii din vânzările făcute prin platforme.
Directiva DAC7 este implementată în legislația din România prin
OG 16/2023, aceasta aplicându-se deja din 31 ianuarie 2023. Ordonanța vine cu o obligație
anuală de raportare către autoritățile fiscale, aceasta cuprinzând
informații ample despre activitatea companiilor și persoanelor fizice care fac vânzări prin marketplace-uri (și nu numai).
Obligația de raportare anuală, care se aplică începând cu activitatea din 2023, implică și o obligație de diligență pentru operatorii de marketplace-uri, din moment ce aceștia sunt cei care fac raportările către Fisc. Mai precis, aceștia trebuie
să adune anumite informații despre comercianții care le folosesc serviciile (de principiu, vânzătorii activi, nu și cei inactivi).
Conform OG 16/2023, în cazul în care un comerciant
nu pune la dispoziție informațiile cerute de marketplace-uri, acesta va risca să fie penalizat. Asta înseamnă
fie închiderea contului pe care-l are respectivul vânzător în marketplace (plus împiedicarea unei reînregistrări ulterioare),
fie chiar reținerea banilor din vânzările făcute prin platformă.
Desigur, aceste penalizări vor fi posibile numai în urma unor
atenționări prealabile. Concret, marketplace-ul face o solicitare inițială pentru informații și, în cazul în care aceasta este ignorată, se transmit încă două atenționări. Dacă toate notificările sunt ignorate, abia atunci se aplică excluderea din platformă sau reținerea banilor.
„În cazul în care un Vânzător nu comunică informațiile (...) nici după primirea a două atenționări transmise ulterior solicitării inițiale din partea Operatorului de platformă care are obligația de raportare, dar nu înainte de expirarea unui termen de 60 de zile de la solicitarea inițială, Operatorul de platformă care are obligația de raportare închide contul Vânzătorului și nu îi permite acestuia să se înregistreze din nou pe platformă sau reține plata Contraprestației către Vânzător atât timp cât Vânzătorul nu comunică informațiile solicitate”, scrie în OG 16/2023.
Ce informații urmează să fie colectate despre comercianții activi în marketplace-uri? Dacă vorbim de o
persoană fizică, sunt necesare prenumele și numele, adresa principală, numărul de identificare fiscală (sau, în absența acestuia, locul nașterii), codul de TVA (dacă există) și data nașterii. Dacă vorbim de o
persoană juridică, sunt necesare denumirea, adresa principală, numărul de identificare fiscală, codul de TVA (dacă există), numărul de înregistrare la Registrul Comerțului și existența oricărui sediu permanent prin care se realizează activități economice în UE.
Noua obligație de raportare, ce se aplică platformelor digitale, va permite Fiscului
să depisteze veniturile obținute de comercianți prin marketplace-uri și să le stabilească obligațiile fiscale aferente (acolo unde este cazul). Raportarea este una anuală, ceea ce înseamnă că, pentru anul 2023, declarația specială se va depune până la 31 ianuarie 2024. Obligația de diligență trebuie îndeplinită de marketplace-uri până la data de 31 decembrie a anului pentru care urmează să se facă raportarea, însă există și unele dispoziții tranzitorii.
Chiar dacă obligația de raportare revine platformelor digitale, o bună parte dintre comercianții care își vând produsele sau serviciile prin intermediul lor sunt vizați indirect. Astfel, cei care evită declararea veniturilor obținute prin marketplace-uri se vor trezi că acestea oricum ajung la Fisc și nu vor mai putea să evite taxele și impozitele datorate la stat (cel puțin atunci când vine vorba de activitatea derulată prin marketplace-uri).
Raportarea DAC7 vizează atât veniturile realizate din
vânzarea de bunuri, cât și cele realizate din prestarea de servicii personale sau închirierea de bunuri.
Înainte de Directiva DAC7, cea mai recentă directivă din seria modificărilor legislației europene în materie de cooperare administrativă a fost
DAC6, adică actul normativ care a introdus obligația intermediarilor și a firmelor de a raporta aranjamentele fiscale transfrontaliere. Raportarea DAC6 este în continuare aplicabilă în România (aceasta n-a fost o raportare unică).