Pe mai putin de 15 procente din piata de aviatie se vor lupta incepand de anul viitor patru operatori, dintre care doi cu ambitii de lider. Are nevoie piata romaneasca post-aderare de mai bine de un milion de locuri pe curse low-cost?
La lansarea de saptamana trecuta in Romania, CEO-ul companiei ungare low-cost WizzAir, Jozsef Varadi, declara relaxat ca WizzAir isi poate face loc pe orice piata locala cu succes, dand la o parte jucatorii locali din aceeasi categorie. Varadi aducea ca exemplu momentul intrarii WizzAir in Polonia, in aceeasi luna in care tara a aderat la UE, luand putin cate putin din pasagerii operatorului local low-cost, Air Polonia, care ulterior a si dat faliment.
Varadi anticipeaza ca, in 2007, numarul clientilor WizzAir va fi de cca. 500.000, adica aproape egal cu totalul pasagerilor operatorilor low-cost prezenti acum in Romania.
"Noi suntem "lower cost" decat Blue Air, avem putere financiara mai mare pentru a mentine preturile mici si suntem recunoscuti pe piata externa", spune Varadi, raportandu-se direct la liderul pietei romanesti, compania omului de afaceri Nelu Iordache, cu o cota de 70%.
In cealalta tabara, Gheorghe Racaru, directorul Blue Air, estimeaza pentru 2006 un numar de 350.000 de pasageri transportati, o cifra de afaceri de 35 milioane de euro (aproape dublu fata de 2005), o cota de piata de minimum 65% si un procent de aproximativ 50% din volumul curselor charter din si spre Romania. "Referitor la intrarea pe piata a altor companii de acelasi profil, asteptam nu numai declaratii, ci si fapte, iar noi suntem pregatiti sa facem fata competitiei", spune Gheoghe Racaru.
Tinand cont ca gradul mediu de ocupare a aeronavelor low-cost este acum in jur de 75%, suplimentarea flotei Blue Air (care va opera din 2007 cu sase aeronave) si numarul de pasageri estimat (cu 30% mai mare decat in acest an) ar acoperi cresterea pietei, estimata de KPMG Ungaria pentru tarile est-europene la maxim 15%-20% pe an.
Lupta va fi cu atat mai mare cu cat cele doua companii vor zbura pe cam aceleasi rute: Barcelona, Roma si Milano sunt operate intens si de Blue Air, dar si de Sky Europe (care insa nu are zboruri directe, ci doar cu escala prin Bratislava), iar ultimele doua si de compania italiana My Air. Ca sa nu mai spunem de lupta pe care o duc companiile de linie pentru a-si mentine cat de cat echilibrat gradul de ocupare pe aceste rute, dar si pe altele pe care operatorii low-cost intra. WizzAir a ales sa zboare de la Arad, si nu de la Timisoara, unde Carpatair a constituit un hub aerian. Tot de la Arad, decoleaza insa si aeronavele Blue Air.
Despre competitia pe care o va lansa pe piata WizzAir, numai de bine: intrarea pe aceleasi rute, de pe aceleasi aeroporturi cu Blue Air si cu My Air va mentine un meci strans de promotii si oferte care vor fi cu siguranta pe placul consumatorilor. Urmatorul pas de marketing ar fi probabil pretul minim garantat, pe care il practica deja retailerii; doar ca aici miza e mai mare, dat fiind ca aceste companii isi compenseaza biletele la preturi de cateva zeci de euro prin celelalte bilete vandute la preturi egale sau mai mari decat ale curselor de linie.
Pentru orice eventualitate si pentru a se pozitiona mai bine pe o piata in crestere si din ce in ce mai competitiva, Blue Air este tentata sa isi apere "spatele": "oficialii companiei negociaza cu o serie de fonduri de investitii participarea acestora la structura actionariatului companiei", spune Racaru.
Deocamdata, insa, strategia de dezvoltare, cel putin pe termen mediu, nu este conditionata de participarea sau nu a unui/unor investitori la structura actionariatului, precizeaza Racaru. Urmatorii pasi vor fi cresterea frecventelor pe destinatiile cu potential si deschiderea de noi destinatii.
Rute low cost
Comentarii articol (0)