Ordinul ANAF nr. 758/2021 privind modificarea și completarea OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului și conținutului formularelor și documentelor utilizate în activitatea de verificare a situației fiscale personale, de azi în vigoare, aduce noutăți în documentele de inspecție în urma modificărilor operate prin Legea nr. 295/2020.
În primul rând, pentru că prin respectiva lege i s-a dat dreptul contribuabilului să conteste decizia de suspendare a verificării, era necesar ca decizia de suspendare (modelul oficial al acesteia) să fie completată cu această mențiune - posibilitatea contestării.
Mai departe, pentru că în Codul de procedură fiscală a intrat și ideea că trebuie trecută expres data de începere a verificării într-un proces-verbal de constatare, au fost necesare, de asemenea modificări pe formularele folosite.
O altă modificare cuprinsă în ordinul apărut azi se referă la o chestiune care, deși e prevăzută de Codul de procedură fiscală de ceva vreme, nu se regăsește în documentele folosite la verificarea situației fiscale personale. Mai exact, e vorba de momentul așa-zisei discuții finale din procedură, pentru care e prevăzută o înștiințare ce se comunică persoane verificate. Codul de procedură prevede că organele fiscale trebuie să comunice în scris „data, ora şi locul prezentării concluziilor cu privire la constatările şi consecinţele lor fiscale, în speţă discuţia finală, acordându-i acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere”.
Până acum, contribuabilul nu era înștiințat cu privire la discuția finală, cu toate că legea obligă organul fiscal să îi comunice scris data discuției, dar și să-i acorde dreptul să-și exprime punctul de vedere - or pentru asta e nevoie de un formular special - „Înștiințare pentru discuția finală”, cuprins în ordinul recent.
Codul de procedură fiscală prevede că o verificare a situaţiei fiscale a unei persoane poate fi demarată de Fisc pentru a stabili dacă persoana respectivă are de plătit impozite suplimentare la stat. Mai exact, o inspecţie fiscală poate fi iniţiată dacă se descoperă, în urma unei comparaţii, că între veniturile declarate de o persoană fizică - pentru care se plătesc impozite - şi ce de constată în cadrul unei analize de risc există o diferenţă mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puţin de 50.000 lei, va demara o inspecţie fiscală.