Concret, următoarele formulare folosite în cadrul verificării situației fiscale personale pot fi emise și comunicate, de-acum, direct electronic:
- avizul de verificare (prin care se anunță începerea unei inspecții fiscale);
- procesul-verbal de control;
- dispoziția privind măsurile stabilite în cadrul procedurii de verificare a situației fiscale personale (se consideră comunicată la data punerii la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual);
- nota explicativă (explicațiile date de cel verificat la cererea echipei de control);
- invitația la sediul Fiscului pentru clarificări (pentru terți);
- decizia de suspendare a verificării situației fiscale personale;
- raportul de verificare fiscală;
- decizia de încetare a procedurii de verificare a situației fiscale personale (se consideră comunicată la data punerii la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual);
- înștiințarea pentru discuția finală (când se discută cu contribuabilul proiectul raportului de verificare fiscală, înainte de emiterea raportului final și, eventual, a deciziei de impunere);
- minuta întâlnirii (între persoana verificată și reprezentanții Fiscului);
- decizia de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar în cadrul verificării situației fiscale personale (se consideră comunicată la data punerii la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual);
- decizia de reverificare (dacă apar informații noi despre o perioadă fiscală deja verificată, care pot influența rezultatele inspecției).
Procesul-verbal de ridicare sau de restituire de înscrisuri rămâne singurul formular procedural care se emite doar în format tipărit.
După cum am menționat mai sus, există formulare pentru care s-a stabilit că se consideră comunicate online la data punerii la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual. Această adaptare vine în urma eliminării recente a termenului anterior general de 15 zile pentru comunicarea online a actelor administrativ-fiscale.
Din referatul de aprobare ce a însoțit Ordinul 1.654/2022 în forma sa de proiect reieșea că autoritățile implementează emiterea și comunicarea electronică a formularelor pentru a accelera inspecțiile fiscale la persoanele fizice, dar și din rațiuni de digitalizare a relației cu contribuabilii.
Așa cum scriam recent, Fiscul a descoperit sute de mii de persoane fizice cu averi mari care figurează cu neconcordanțe între veniturile declarate și sumele plătite ca impozit, astfel că s-au luat măsuri pentru a permite extinderea capacității de control. În acest context, posibilitatea de a emite și a comunica electronic formularele procedurale va fluidiza activitatea inspectorilor și, în același timp, va reduce din costurile pentru tipărirea și transmiterea lor prin poștă.
Verificarea situației fiscale personale este reglementată prin Codul de procedură fiscală (articolele 138 - 147). Potrivit actului, „Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscală a ansamblului situației fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.”
În acest sens, inspectorii fac mai întâi o analiză de risc pentru a vedea dacă sunt diferențe semnificative între veniturile declarate de persoanele fizice și veniturile estimate de autorități (diferența este semnificativă dacă este de peste 10%, dar cel puțin de 50.000 de lei). În baza rezultatelor analizei, autoritățile selectează contribuabilii care vor fi verificați și apoi începe procedura efectivă prin transmiterea avizului.
De principiu, o inspecție fiscală la o persoană fizică poate dura cel mult 270 de zile.