ACCES PREMIUM
De ce premium?
Chiar dacă facturile la comerțul online în UE vor fi opționale, asta nu înseamnă că se dă liber la evaziune, spun specialiștii
Ministerul Finanțelor vrea ca obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor, pentru vânzările online efectuate de firme, să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect recent de OUG. Totuși, asta nu înseamnă că respectivele companii vor avea cale liberă spre practici evazioniste. Specialiștii Deloitte România spun că autoritățile fiscale au destule pârghii la îndemână pentru a-și da seama dacă cineva o să încerce să ocolească legea.
Articolul continuă mai jos
„Principalul avantaj în acest caz este acela de simplificare administrativă. În prezent, conform regulilor aplicabile până la 1 iulie 2021, scopul facturării este, în principal, acela de a monitoriza obligația de înregistrare într-un stat membru odată cu depășirea plafonului pentru livrări de bunuri la distanță (de exemplu, 35.000 euro/an calendaristic în România).Noile reguli privind sistemul OSS (One Stop Shop) vin să elimine această povară începând cu 1 iulie 2021. Simplificarea nu constituie, în sine, un dezavantaj. Deși emiterea facturii rămâne la latitudinea furnizorilor, chiar și în absența ei aceștia au obligația de a colecta TVA din statul membru de consum pentru livrările în sistemul OSS.De exemplu, un furnizor român ce livrează produse în Luxemburg sub sistem OSS va colecta 17% TVA luxemburghez prin intermediul decontului special de TVA depus în România. TVA-ul luxemburghez colectat de statul român va fi virat direct de statul român statului membru de consum (Luxemburg, în acest caz)”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Din informațiile furnizate de specialistă reiese că
verificarea furnizorilor va deveni mult mai eficientă de la 1 iulie 2021. Astfel, deși
eliminarea obligativității facturii ar putea crea senzația că se dă liber la evaziune, lucrurile
nu vor fi deloc așa. Autoritățile fiscale au destule pârghii la îndemână pentru a identifica firmele care vor încerca să ocolească regulile fiscale.
„De principiu, verificarea furnizorilor va deveni mult mai eficientă decât până acum, având în vedere că va fi realizată de autoritățile din țara lor de rezidență (sau de unde are loc livrarea, în cazul furnizorilor nonUE). Autoritățile române vor fi cele care vor face verificările relevante pentru contribuabilii români ce aplică sistemul OSS.Instituțiile de credit și instituțiile de plată au obligația de a furniza organului fiscal informații zilnice privind soldurile conturilor bancare. În plus, acestea au și obligația de a furniza, la cererea Fiscului, informații privind rulajele respectivelor conturi. Astfel, Fiscul poate efectua verificări în detaliu asupra plăților efectuate de către persoane fizice către persoane nerezidente, pentru a identifica acele companii care nu și-au respectat obligația de colectare a TVA-ului pentru livrările efectuate în România.În plus, Fiscul deține pârghii pentru a solicita autorităților din alte state (UE sau nonUE), de exemplu, informații privind entitățile nerezidente care efectuează livrări de bunuri prin mijloace electronice către România”, a detaliat Raluca Bâldea.
În plus, partenerul de la Deloitte spune că din
2024 va exista încă o sursă suplimentară de informații:
„Odată cu implementarea sistemului electronic central de informații privind plățile, Fiscul va avea surse suplimentare de informare - în speță, procesatorii de plăți. Aceștia vor avea obligația de a transmite detalii privind plățile transfrontaliere.”Conform proiectului de OUG amintit, cei care vor aplica un regim special de TVA, care va fi stabilit prin articolul 315 din Codul fiscal, vor scăpa, din iulie 2021, de obligația de a emite facturi pentru vânzările online. Măsura face parte
dintr-un pachet prin care Ministerul Finanțelor va implementa un nou set de reguli europene în materie de comerț electronic.
În momentul de față, articolul 315 face referire la un regim special de TVA pentru serviciile electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau de televiziune prestate de persoane impozabile stabilite în UE (într-un alt stat membru decât cel de consum). Acesta va suferi modificări majore prin proiectul de OUG, urmând să devină un regim special de TVA pentru vânzările intracomunitare online de bunuri, pentru livrările de bunuri interne efectuate de marketplace-urile care facilitează aceste livrări și pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite în UE (dar nu în statul membru de consum).
Acest regim special de TVA va putea fi folosit de orice persoană impozabilă care-și are sediul activității economice în România sau care, în lipsa sediului activității economice în UE, are un sediu fix în România.
Atenție! Proiectul de OUG trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a se aplica.
Citește mai mult despre
TVA,
regim special de tva,
factura fiscala,
facturare,
facturi,
tranzactii intracomunitare,
vanzari intracomunitare,
comert online,
comert electronic,
comercianti,
comercianti online
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)