1. Accesarea aplicației puse la dispoziție de Fisc. Mai întâi trebuie accesat sistemul OSS prin intermediul site-ului Fiscului, la adresa de aici (partea de jos a primei pagini a portalului www.anaf.ro, unde sunt mai multe pictograme care sunt afișate succesiv). „Să avem în vedere faptul că, dacă suntem pregătiți și hotărâți să facem înregistrarea, trebuie să fim pe dispozitivul sau calculatorul pe care e stick-ul cu semnătura electronică valabilă pentru persoana pentru care se dorește înregistrarea. Pentru că acesta se solicită la înregistrare”, a atenționat Lavinia Negoiță, Senior Tax Consultant la Viboal FindEx.
2. Selectarea semnăturii electronice și intrarea în aplicație. După intrarea pe pagina indicată, trebuie ales certificatul digital al persoanei pentru care se face înregistrarea în OSS. După intrarea într-o pagină asemănătoare cu cea pe care o vedem în Spațiul Privat Virtual, se selectează „One Stop Shop” (de sub „Instrumente specifice”) din meniul din stânga. Apoi se selectează „Acces aplicație One Stop Shop”.
3. Înregistrarea efectivă în OSS. Mai departe, se selectează opțiunea „Înregistrare regim special UE OSS” din cadrul „Acțiuni/servicii regimuri speciale pentru persoana selectată”. Astfel, sistemul afișează o pagină în care găsim cererea de înregistrare în OSS. Pentru scopul acestui ghid, specialiștii au selectat înscrierea în regimul UE (regim special de TVA). „Trebuie să completăm toate câmpurile solicitate. De obicei sunt, pe lângă denumire, adresă, cont bancar, și niște câmpuri importante legate de alte coduri de TVA deținute în alte state membre, alte sedii fixe din alte state membre. Recomandăm să aveți foarte mare grijă la câmpul cu adresa de e-mail din secțiunea de date de contact - introduceți o adresă corectă la care aveți acces, pentru că pe aceasta se trimite decizia Fiscului cu privire la aprobarea sau respingerea solicitării de înregistrare”, a sfătuit specialista.
4. Trimiterea solicitării. Odată completată cererea online, trebuie apăsat butonul „Salvează” și ulterior butonul „Trimite”. După salvare, este recomandabilă verificarea informațiilor și ajustarea lor acolo unde este cazul, înainte de a trimite solicitarea.
5. Analiza cererii și soluționarea. După trimitere, reprezentanții Fiscului analizează solicitarea de înregistrare în OSS și decid dacă o aprobă sau o resping. Așa cum am subliniat mai sus, decizia vine pe adresa de e-mail trecută în cerere. „În acest caz, când vorbim de o persoană impozabilă stabilită în UE care a aplicat pentru regimul UE, aceasta nu va primi un alt cod de TVA pentru OSS, ci se va identifica cu codul de TVA folosit în statul său”, a spus Lavinia Negoiță, adică, de exemplu, codul de TVA din România pentru o firmă stabilită în România. Soluționarea cererii durează câteva zile, conform consultantei de la Viboal FindEx.
6. Ce informații cuprinde decizia de aprobare. Documentul include datele de indentificare ale companiei și datele sale de contact, precum și codul de TVA și data de la care începe folosirea regimului UE.
7. Folosirea regimului special de TVA. De principiu, pentru UE, înregistrarea devine efectivă în prima zi a trimestrului calendaristic următor celui în care persoana impozabilă informează statul membru de identificare că dorește să înceapă să folosească regimul.
8. Modificarea informațiilor ulterior. După aprobarea cererii, se pot face ulterior modificări la informațiile din aceasta prin opțiunea „Modificare detalii înregistrare OSS” din secțiunea „Acțiuni/servicii regimuri speciale pentru persoana selectată”. De exemplu, această acțiune poate fi necesară la schimbarea adresei firmei sau a contului său bancar.