Potrivit anunțului făcut marți de minister, implementarea acestui sistem informatic oferă nu doar o cale mai eficientă pentru depunerea documentelor și solicitărilor, ci și un instrument de prevenție și detectare a fraudelor în gestionarea fondurilor publice. Proiectul, cu o valoare totală eligibilă de peste 133 de milioane de lei, a fost cofinanțat de Uniunea Europeană și a avut o perioadă de implementare între aprilie 2021 și decembrie 2023.
În septembrie 2021, Guvernul adopta proiectul de investiții pentru dezvoltarea acestui hub de servicii publice electronice, prin HG nr. 919/2021, cu o dată estimativă de implementare în finalul anului 2023.
Hub-ul de servicii al MMSS va conține un sistem informatic integrat care va permite:
- depunerea online a cererilor de beneficii de asistență socială și servicii sociale, prin intermediul unui singur punct de contact cu cetățeanul – portalul MMPS;
- crearea modulul e-Asistență Socială (prin intermediul căruia se vor putea depune cererile și nu numai);
- posibilitatea de consultare online a dosarelor de către orice cetațean sau întreprindere;
- constituirea dosarelor electronice ale beneficiarilor de servicii sociale și, implicit, optimizarea și modernizarea activității asistenților sociali, prin implementarea unui modul de management de caz, inclusiv prin culegerea/ introducerea de date prin terminale mobile (ex. pentru ancheta socială), care va permite totodată crearea și consolidarea diverselor formulare electronice și crearea bazelor de date electronice interoperabile (la nivel de cod numeric personal) pentru diferitele tipuri de servicii;
- creșterea accesibilității serviciilor publice electronice care urmează a fi furnizate de către MMPS și instituțiile sale, în fapt, măsuri de optimizare și debirocratizare;
- asigurarea mecanismelor de prevenție, de semnalare automată a suspiciunii de fraudă;
- furnizarea de date corecte (prin eliminarea erorilor, redundanțelor și/sau tentativelor de fraudă) celor care gestionează fondurile publice destinate indemnizațiilor sociale, beneficiilor sociale, pensiilor, ajutorului de șomaj, prestării serviciilor sociale, acordării ajutoarelor etc., în domeniile de activitate specifice MMPS și totodată obținerea unor rapoarte optimizate pentru fundamentarea deciziilor și politicilor din domeniile muncă, familie și protecție socială, la nivel național;
- asigurarea interoperabilității sistemelor informatice în plan intern (între departamentele MMPS și instituțiile aflate în subordinea/ sub autoritatea/ în coordonarea MMPS), național (între MMPS și instituțiile aflate în subordinea/ sub autoritatea/ în coordonarea MMPS și alte instituții centrale și locale) și european (cu sisteme omoloage de la nivel european);
- gestionarea unitară a informațiilor cu privire la beneficiarii de drepturi de securitate socială acordate acestora din fonduri publice.
După implementarea şi operaţionalizarea hub-ului, cetăţenii şi firmele vor putea să afle în timp real, la momentul depunerii solicitărilor, care este statusul specific al cererii (dacă au mai beneficiat în trecut, dacă există suprapuneri cu alte beneficii, conditionalități legate de drepturile legale etc.).
Hub-ul de servicii va conecta atât sistemele informatice aflate la nivel intern sau naţional, cât şi cele de la nivel european, pentru a asigura gestionarea unitară a informaţiilor cu privire la beneficiarii de drepturi de securitate socială acordate din fonduri publice.
Comentarii articol (0)