- dacă persoana este declarată inactivă, conform prevederilor Codului de procedură fiscală, de la data declarării ca inactivă;
- dacă asociații/administratorii persoanei impozabile sau chiar persoana impozabilă au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni sau fapte ce presupun atragerea răspunderii solidare cu debitorul (stabilită prin decizie ANAF), de la data comunicării deciziei de anulare de către organele fiscale competente;
- dacă nu a depus niciun decont de taxă pentru 6 luni consecutive, în cazul persoanei care are perioada fiscală luna calendaristică, și pentru două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic;
- dacă a depus deconturi ”pe zero” pentru o perioadă de 6 luni consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală luna calendaristică, și pentru o perioadă de două trimestre calendaristice consecutive, în cazul persoanei impozabile care are perioada fiscală trimestrul calendaristic;
- dacă persoana nu era obligată și nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA;
- dacă persoana solicită scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA în vederea aplicării regimului special de scutire sau a regimului special pentru agricultori; și
- dacă persoana impozabilă, societate cu sediul activității economice în România, înființată în baza Legii societăților, prezintă risc fiscal ridicat. Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal sunt stabilite prin normele de aplicare a Codului fiscal.
Conform unor noi reguli valabile din 2021, acordarea automată a codului de TVA e obligatorie, dar codul poate fi anulat imediat după
Reamintim că, la începutul acestui an, Fiscul a modificat procedura de obținere a codului de TVA. Concret, potrivit acestei proceduri, înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă:
- începând cu data comunicării certificatului de înregistrare, în cazul contribuabililor care declară, înainte de realizarea operațiunilor, că urmează să realizeze o cifră de afaceri de cel puțin 300.000 de lei sau că urmează să realizeze o cifră de afaceri sub acest plafon, dar optează pentru regimul normal de TVA; sau
- începând cu prima zi a lunii următoare celei în care s-a cerut codul de TVA, în cazul contribuabililor care solicită, în zece zile de la sfârșitul lunii în care se atinge o cifră de afaceri de cel puțin 300.000 de lei, dacă acest lucru se întâmplă în cursul anului calendaristic, dar și în cazul în care contribuabilii optează pentru regimul normal de TVA, dacă cifra de afaceri realizată în cursul unui an calendaristic este sub 300.000 de lei.
Dacă persoana respectivă nu este inactivă fiscal, atunci autoritățile verifică, mai departe, dacă aceasta se încadrează în situațiile ce permit anularea înregistrării în scopuri de TVA, amintite mai sus.
Așadar, Fiscul comunică, la obținerea codului de TVA, fie certificatul de înregistrare în scopuri de TVA, fie certificatul de înregistrare în scopuri de TVA și decizia de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, anulând codul acordat exact în ziua în care a fost înregistrat.
Cum poți redobândi codul de TVA, după anulare
După anularea codului de TVA, la solicitarea persoanei impozabile, Fiscul poate înregistra contribuabilul, din nou, în scopuri de TVA în următoarele cazuri:
- dacă încetează situația care a dus la anulare, de la data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA;
- în cazul nedepunerii deconturilor de TVA, de la data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA, dacă sunt îndeplinite obligațiile declarative prevăzute de lege, adică se prezintă deconturile de taxă nedepuse la termen, însoțite de o cerere motivată din care rezultă că se angajează să depună, la termenele prevăzute de lege, deconturile de taxă;
- în cazul depunerii deconturilor de TVA "pe zero", pe baza unei declarații pe propria răspundere din care să rezulte că va desfășura activități economice, data înregistrării în scopuri de TVA fiind data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA; iar
- în cazul în care prezintă risc fiscal, dacă încetează situația care a condus la anulare, respectiv societatea nu mai prezintă risc fiscal ridicat, conform criteriilor stabilite în legislație, de la data comunicării deciziei de înregistrare în scopuri de TVA.