Romania are, incepand din 4 iunie 2004, si o lege privind buna conduitã în cercetarea ºtiinþificã, dezvoltarea tehnologicã ºi inovare. Prin intermediul acestei legi s-a dorit elaborarea unui ansamblu de principii morale ºi de proceduri destinate respectãrii acestora. Legea se aplica unitãþilor ºi instituþiilor care fac parte din sistemul naþional de cercetare-dezvoltare, unitãþilor ºi/sau instituþiilor care conduc programe de cercetare-dezvoltare, precum ºi unitãþilor care asigurã valorificarea rezultatelor.
Potrivit acestei legi, activitatea de cercetare-dezvoltare trebuie sã se desfãºoare în respect faþã de fiinþa ºi demnitatea umanã, precum ºi faþã de suferinþa animalelor, care trebuie prevenitã sau redusã la minimum.
Buna conduita exclude, astfel: ascunderea sau înlãturarea rezultatelor nedorite, confecþionarea de rezultate, înlocuirea rezultatelor cu date fictive, neatribuirea corectã a paternitãþii unei lucrãri, introducerea de informaþii false în solicitãrile de granturi sau de finanþare, deturnarea fondurilor de cercetare, neînregistrarea ºi/sau nestocarea rezultatelor, precum ºi înregistrarea ºi/sau stocarea eronatã a rezultatelor, lipsa de informare a echipei de cercetare, înaintea începerii proiectului, cu privire la: drepturi salariale, rãspunderi, coautorat, drepturi asupra rezultatelor cercetãrilor, surse de finanþare ºi asocieri, publicarea sau finanþarea repetatã a aceloraºi rezultate ca elemente de noutate ºtiinþificã, etc.
Pentru abaterile de la buna conduitã în cercetare-dezvoltare, constatate ºi dovedite, nou infiintatul Consiliu Naþional de Eticã propune aplicarea urmãtoarelor sancþiuni:
a) îndepãrtarea persoanei/persoanelor din echipa de realizare a proiectului;
b) schimbarea responsabilului de proiect;
c) retragerea ºi/sau corectarea tuturor lucrãrilor publicate prin încãlcarea regulilor de bunã conduitã;
d) mustrare scrisã;
e) retrogradarea din funcþie;
f) suspendarea din funcþie;
g) concedierea.
De asemenea, pentru abaterile de la buna conduitã în cercetare-dezvoltare se aplicã sancþiunile disciplinare prevãzute în Codul de eticã ºi deontologie profesionalã al personalului de cercetare-dezvoltare, precum ºi sancþiunile prevãzute în Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenþie, republicatã, cu modificãrile ulterioare, în Legea nr. 129/1992 privind protecþia desenelor ºi modelelor industriale, republicatã, ºi în Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor ºi drepturile conexe, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Pentru cei interesati, Avocatnet.ro va prezinta in continuare forma integrala a legii.
Lege nr. 206/2004, privind buna conduitã în cercetarea ºtiinþificã, dezvoltarea tehnologicã ºi inovare
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 505 din 04/06/2004
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - (1) Etica în activitãþile de cercetare ºtiinþificã, dezvoltare tehnologicã ºi de inovare, denumite în continuare activitãþi de cercetare-dezvoltare, se bazeazã pe un ansamblu de principii morale ºi de proceduri destinate respectãrii acestora.
(2) Principiile morale ºi procedurile destinate respectãrii acestora sunt cele reunite în Codul de eticã ºi deontologie profesionalã al personalului de cercetare-dezvoltare, elaborat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Respectarea acestor principii morale determinã buna conduitã în activitatea de cercetare-dezvoltare.
Art. 2. - (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare trebuie sã se desfãºoare în respect faþã de fiinþa ºi demnitatea umanã, precum ºi faþã de suferinþa animalelor, care trebuie prevenitã sau redusã la minimum.
(2) Buna conduitã în cercetare-dezvoltare trebuie sã se desfãºoare cu ocrotirea ºi refacerea mediului natural ºi a echilibrului ecologic, asigurându-se protecþia acestora faþã de eventualele agresiuni produse de ºtiinþã ºi tehnologie.
(3) Buna conduitã în cercetare-dezvoltare exclude:
a) ascunderea sau înlãturarea rezultatelor nedorite;
b) confecþionarea de rezultate;
c) înlocuirea rezultatelor cu date fictive;
d) interpretarea deliberat distorsionatã a rezultatelor ºi deformarea concluziilor;
e) plagierea rezultatelor sau a publicaþiilor altor autori;
f) prezentarea deliberat deformatã a rezultatelor altor cercetãtori;
g) neatribuirea corectã a paternitãþii unei lucrãri;
h) introducerea de informaþii false în solicitãrile de granturi sau de finanþare;
i) nedezvãluirea conflictelor de interese;
j) deturnarea fondurilor de cercetare;
k) neînregistrarea ºi/sau nestocarea rezultatelor, precum ºi înregistrarea ºi/sau stocarea eronatã a rezultatelor;
l) lipsa de informare a echipei de cercetare, înaintea începerii proiectului, cu privire la: drepturi salariale, rãspunderi, coautorat, drepturi asupra rezultatelor cercetãrilor, surse de finanþare ºi asocieri;
m) lipsa de obiectivitate în evaluãri ºi nerespectarea condiþiilor de confidenþialitate;
n) publicarea sau finanþarea repetatã a aceloraºi rezultate ca elemente de noutate ºtiinþificã.
(4) Personalul de cercetare-dezvoltare are responsabilitãþi conform legislaþiei în domeniu ºi codurilor deontologice profesionale în cercetãrile pe subiecþi umani, în folosirea animalelor pentru experimente ºi în protecþia mediului.
(5) Buna conduitã în cercetare-dezvoltare se asigurã în conformitate cu reglementãrile internaþionale din domeniu, cu legislaþia Uniunii Europene ºi cu regulile de eticã ale programelor de cercetare ºtiinþificã ale acesteia.
Art. 3. - Datele contradictorii, diferenþele de concepþie experimentalã sau de practicã, diferenþele de interpretare a datelor, diferenþele de opinie sunt factori specifici cercetãrii-dezvoltãrii ºi nu constituie abateri de la buna conduitã.
Art. 4. - În sensul prezentei legi, urmãtorii termeni sunt definiþi astfel:
a) frauda în ºtiinþã - acþiunea deliberatã de confecþionare, falsificare, plagiere sau înstrãinare ilicitã a rezultatelor cercetãrii ºtiinþifice;
b) confecþionarea de date - înregistrarea ºi prezentarea unor date din imaginaþie, care nu sunt obþinute prin metodele de lucru folosite în cercetare;
c) falsificare - mãsluirea materialelor de cercetare, a echipamentelor, proceselor sau rezultatelor; omiterea unor date sau rezultate de naturã a deforma rezultatele cercetãrii;
d) plagiat - însuºirea ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obþinute, prezentându-le drept creaþie personalã;
e) conflict de interese - situaþia de incompatibilitate în care se aflã o persoanã care are un interes personal ce influenþeazã imparþialitatea ºi obiectivitatea activitãþilor sale în evaluarea, monitorizarea, realizarea ºi raportarea activitãþilor de cercetare-dezvoltare; interesul personal include orice avantaj pentru persoana în cauzã, soþul/soþia, rude ori afini, pânã la gradul al patrulea inclusiv, sau pentru instituþia din care face parte.
CAPITOLUL II
Consiliul Naþional de Eticã a Cercetãrii ªtiinþifice, Dezvoltãrii Tehnologice ºi Inovãrii
Art. 5. - (1) În vederea coordonãrii ºi monitorizãrii aplicãrii normelor de conduitã moralã ºi profesionalã în activitãþile de cercetare-dezvoltare, se înfiinþeazã Consiliul Naþional de Eticã a Cercetãrii ªtiinþifice, Dezvoltãrii Tehnologice ºi Inovãrii, denumit în continuare Consiliul Naþional de Eticã, organism consultativ, fãrã personalitate juridicã, pe lângã autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Componenþa ºi Regulamentul de organizare ºi funcþionare ale Consiliului Naþional de Eticã se stabilesc prin ordin al conducãtorului autoritãþii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) Membrii Consiliului Naþional de Eticã trebuie sã fie persoane cu activitate recunoscutã în domeniu: academicieni, profesori universitari, cercetãtori ºtiinþifici gradul I, funcþionari publici, reprezentanþi ai autoritãþii de stat pentru cercetare-dezvoltare ºi ai altor ordonatori principali de credite care au în subordine ºi/sau în coordonare unitãþi de cercetare-dezvoltare.
(4) Pentru activitatea desfãºuratã, membrii Consiliului Naþional de Eticã sunt remuneraþi de cãtre autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare la nivelul maxim al gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitãþile bugetare, în funcþie de orele efectiv lucrate.
Art. 6. - În sensul prezentei legi, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare este Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii.
Art. 7. - Consiliul Naþional de Eticã are urmãtoarele atribuþii:
a) stabileºte principiile etice specifice domeniului de cercetare-dezvoltare;
b) elaboreazã codurile de eticã pe domenii de activitate;
c) stabileºte procedurile specifice de urmat în cazul apariþiei unei conduite necorespunzãtoare;
d) urmãreºte aplicarea ºi respectarea de cãtre unitãþile ºi instituþiile de cercetare-dezvoltare, precum ºi de cãtre personalul de cercetare-dezvoltare a dispoziþiilor legale referitoare la normele de conduitã moralã ºi profesionalã;
e) formuleazã opinii ºi recomandãri în legãturã cu problemele de naturã eticã ridicate de evoluþia ºtiinþei ºi a cunoaºterii;
f) analizeazã cazurile sesizate referitoare la încãlcarea regulilor de bunã conduitã ºi face recomandãri de soluþionare ºi/sau de aplicare a sancþiunilor;
g) îndeplineºte ºi alte atribuþii stabilite de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 8. - (1) Consiliul Naþional de Eticã îºi desfãºoarã activitatea în plen ºi în comisii de eticã pe domenii de ºtiinþã ºi tehnologie, cu statut permanent sau temporar.
(2) Consiliul Naþional de Eticã poate avea comisii de eticã, cu statut permanent, pentru:
a) ºtiinþe socioumaniste;
b) ºtiinþe legate de lumea viului;
c) ºtiinþe exacte ºi tehnice.
(3) Consiliul Naþional de Eticã are un aparat propriu de lucru ºi, atunci când este cazul, poate apela la experþi.
CAPITOLUL III
Comisiile de eticã
Art. 9. - (1) Unitãþile ºi instituþiile care fac parte din sistemul naþional de cercetare-dezvoltare, unitãþile ºi/sau instituþiile care conduc programe de cercetare-dezvoltare, precum ºi unitãþile care asigurã valorificarea rezultatelor sunt responsabile pentru respectarea normelor ºi a valorilor etice în cercetare-dezvoltare.
(2) În cadrul unitãþilor ºi al instituþiilor prevãzute la alin. (1) se înfiinþeazã comisii de eticã, pe lângã consiliile ºtiinþifice sau, dupã caz, pe lângã consiliile de administraþie.
(3) Componenþa comisiilor de eticã este propusã de consiliile ºtiinþifice sau, dupã caz, de consiliile de administraþie ºi se aprobã prin ordin al conducãtorului instituþiei sau al unitãþii prevãzute la alin. (1).
Art. 10. - Atribuþiile comisiilor de eticã sunt urmãtoarele:
a) urmãresc în cadrul unitãþilor sau al instituþiilor respectarea codurilor de eticã specifice domeniului;
b) cerceteazã cazurile de abateri de la etica profesionalã ºi propun conducerii unitãþii sau instituþiei mãsurile necesare.
Art. 11. - (1) În cazul abaterilor de la buna conduitã, sesizate în scris, pe bazã de dovezi, de persoane sau instituþii cunoscute, procedura urmatã de comisiile de eticã cuprinde urmãtoarele etape:
a) informarea în scris a persoanei/persoanelor incriminate cu privire la începerea anchetei, motivele ºi dovezile existente;
b) formularea de recomandãri cãtre conducãtorul instituþiei sau al unitãþii.
(2) Termenul de rãspuns la sesizare este de maximum 30 de zile de la începerea anchetei. Persoana gãsitã vinovatã de cãtre comisia de eticã poate sã se adreseze Consiliului Naþional de Eticã, ce verificã contestaþia ºi stabileºte în termen de 30 de zile verdictul, propunerile ºi recomandãrile cãtre conducãtorul instituþiei sau al unitãþii.
(3) Pentru analizarea contestaþiei, membrii Consiliului Naþional de Eticã au acces la acele documente ale instituþiei sau ale unitãþii care sunt legate de acuzaþiile ce urmeazã a fi verificate.
Art. 12. - Evaluarea din punct de vedere etic a proiectelor de cercetare-dezvoltare ºi inovare se realizeazã de cãtre comisiile de evaluare ale acestora ºi va cuprinde în mod obligatoriu verificarea conformitãþii proiectelor respective cu:
a) reglementãrile de eticã general aplicabile, referitoare la:
1. protecþia persoanei umane:
- utilizarea embrionilor umani, precum ºi a altor mostre biologice umane;
- utilizarea datelor personale pentru bãnci biologice, inclusiv bãnci de gene;
- utilizarea pentru teste clinice a persoanelor (indivizi sau populaþie) din urmãtoarele categorii: persoane care nu-ºi pot da acordul, în special copii, femei gravide, voluntari sãnãtoºi;
- protecþia datelor personale;
2. protecþia animalelor, inclusiv a animalelor transgenice ºi a primatelor nonumane;
3. protecþia mediului;
b) reglementãrile de eticã specifice, interne ºi internaþionale, aplicabile pentru cercetarea respectivã ºi care trebuie specificate explicit prin proiect.
Art. 13. - La elaborarea normelor referitoare la eticã, precum ºi în derularea efectivã a activitãþilor de cercetare-dezvoltare ºi inovare se vor respecta reglementãrile internaþionale la care România este parte.
Art. 14. - (1) Pentru abaterile de la buna conduitã în cercetare-dezvoltare, constatate ºi dovedite, Consiliul Naþional de Eticã propune aplicarea urmãtoarelor sancþiuni:
a) îndepãrtarea persoanei/persoanelor din echipa de realizare a proiectului;
b) schimbarea responsabilului de proiect;
c) retragerea ºi/sau corectarea tuturor lucrãrilor publicate prin încãlcarea regulilor de bunã conduitã;
d) mustrare scrisã;
e) retrogradarea din funcþie;
f) suspendarea din funcþie;
g) concedierea.
(2) De asemenea, pentru abaterile de la buna conduitã în cercetare-dezvoltare se aplicã sancþiunile disciplinare prevãzute în Codul de eticã ºi deontologie profesionalã al personalului de cercetare-dezvoltare, precum ºi sancþiunile prevãzute în Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenþie, republicatã, cu modificãrile ulterioare, în Legea nr. 129/1992 privind protecþia desenelor ºi modelelor industriale, republicatã, ºi în Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor ºi drepturile conexe, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispoziþii finale
Art. 15. - Codurile etice pe domenii ale cercetãrii se elaboreazã de Consiliul Naþional de Eticã, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ºi se aprobã prin ordin al conducãtorului autoritãþii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 16. - Prezenta lege intrã în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Comentarii articol (0)