ACCES PREMIUM
De ce premium?
Practică abuzivă la rambursarea TVA
O firmă a obținut în instanță rambursarea TVA după 13 ani, după ce ANAF îi respinsese contestația pentru că era neștampilată
O firmă nerezidentă în România a reușit să obțină în instanță, după mai bine de 13 ani, o rambursare de TVA, după ce aceasta fusese refuzată inițial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pe motive pur procedurale. Mai precis, solicitarea inițială a fost respinsă, iar contestația ulterioară a primit, de asemenea, un răspuns negativ, ANAF folosindu-se în cazul din urmă de lipsa șampilei de pe contestație.
Articolul continuă mai jos
Speța vine din perioada 2008 - 2009, atunci când
ștampilarea documentelor în relația cu ANAF încă era obligatorie pentru contribuabili. Firma nerezidentă a fost ajutată în proces de specialiștii Taxhouse, care ne-au dat informații despre soluția obținută în instanță.
„În cadrul unui proces îndelungat, echipa Taxhouse, împreună cu avocații colaboratori, au obținut anularea Ordinului ANAF 2.137/2011 privind aprobarea Instrucțiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanța Guvernului 92/2003 privind Codul de procedură fiscală (vechiul Cod de procedură fiscală - n. red.), ordin care la acel moment dispunea faptul că o contestație poate fi respinsă, fără a se mai antama fondul cauzei, dacă nu îndeplinește, printre altele, cerințele care privesc ștampilarea acesteia. Echipa Taxhouse a formalizat astfel, prin anularea unui ordin ANAF care avea în vedere omisiuni procedurale pur formale, un îndelung șir de interpretări abuzive și restrictive, de altfel sancționate în nenumărate rânduri de instanțele de judecată, în ceea ce privește lipsa semnăturii sau a ștampilei și omisiuni procedurale pur formale”, a explicat sursa citată într-un comunicat de presă.
În urma acestei soluții obținute în instanță, specialiștii se așteaptă ca autoritățile să se aplece mai mult, la soluționarea contestațiilor, asupra
cerințelor procedurale cu adevărat relevante, în loc să se lege de chestiuni neesențiale.
„Ne așteptăm, cu siguranță, ca litigii similare să îndrume autoritățile înspre o exercitare cu bună credință a dreptului acestora de a sancționa neîndeplinirea unor cerințe procedurale și să facă o distincție clară între cerințele substanțiale (de exemplu, lipsa obiectului contestației) și cerințele a căror neîndeplinire nu atrag efecte asupra validității contestației din perspectiva procedurală, astfel încât măsurile luate să nu fie de natură să producă prejudicii grave contribuabililor”, a spus
Cristian Rădulescu, Partener la Taxhouse.
De fapt, în comunicat se arată că ANAF preferă de obicei să respingă cererile de rambursare a TVA-ului, venite din partea contribuabililor nerezidenți în România, pe motive de formă:
„La nivel european, România are un sistem greoi și birocratic de rambursare a TVA pentru contribuabilii nerezidenți, autoritățile fiscale refuzând adesea dreptul de rambursare a TVA conferit prin legislația europeană pe motive de formă, mai degrabă decât de substanță. În România, agenții economici suferă încă întârzieri de ani de zile în rambursarea TVA. Iar dacă unei firme îi este respinsă cererea, atunci scenariul nu este deloc optimist - în 90% din cazuri contestația se respinge, iar acțiunea în instanță durează în medie cinci ani, pentru a putea recupera banii.”În urma deciziei obținute în instanță, probabil că, spun specialiștii, acea firmă nerezidentă va face demersuri pentru a obține
dobânzi pentru respectiva rambursare de TVA. Astfel, vom vorbi de o sumă consistentă având în vedere că speța este mai veche de 13 ani.
„Este interesant mai ales faptul că au fost necesari peste 13 ani pentru ca o cerere simplă de rambursare să fie soluționată definitiv în baza legislației europene și că, în mod sigur, compania străină va face acum demersuri pentru a-și recupera dobânzile de întârziere, care, deși plătite de statul român, vor fi suportate în final de noi toți, în calitate de contribuabili - și asta din cauza unui management defectuos al unor astfel de situații foarte des întâlnite în practică. Prin urmare, se impune la nivelul administrației publice o analiză de cost versus oportunitate în încercarea de a opri acumularea dobânzilor pe care statul va trebui să le plătească ulterior, doar din pricina faptului că, indiferent de motiv și adesea cunoscând lipsa unor argumente tehnice solide, organele fiscale preferă să refuze recunoașterea unui drept fundamental de rambursare a TVA conferit de legislația europeană pe motive pur formale și birocratice, mutând către instanțele de judecată argumentarea tehnică și implicit amânând ani buni returnarea banilor către firmele îndreptățite să îi primească, din rațiuni ce țin de finanțarea rambursării efective a TVA”, au punctat cei de la Taxhouse.
Ordinul ANAF 2.137/2011 a fost abrogat de mai mulți ani, prevederile acestuia fiind înlocuite în prezent de dispozițiile din Ordinul ANAF 3.741/2015 (dat în aplicarea actualului Cod de procedură fiscală). Interesant este că ordinul aplicabil în prezent prevede în continuare lipsa de pe contestație a semnăturii sau a ștampilei ca o excepție de procedură ce trebuie analizată înainte de a se intra pe fond. Diferența față de situația din perioada 2008 - 2009 este, însă, că
obligativitatea ștampilei în relația contribuabilului cu statul a fost eliminată treptat în ultimii ani, proces care a început efectiv în
anul 2015.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.