ACCES PREMIUM
De ce premium?
Telemuncă: Locurile de unde lucrează telesalariații se mai pot include în contractul de muncă doar cu o justificare
În telemuncă, locațiile de unde lucrează telesalariații fac parte din categoria datelor cu caracter personal, astfel încât, în lumina modificărilor legislative de la începutul lunii curente, angajatorii pot cere aceste informații în continuare doar în baza unei justificări a interesului de prelucrare a unor asemenea date, interes ce trebuie să se dovedească a fi mult mai mare decât interesul telesalariatului de a-și păstra confidențialitatea datelor, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată recent de avocatnet.ro. În acest sens, pe lângă instruirea de securitate și sănătate în muncă (SSM) pe care angajatorul trebuie să o facă, acesta trebuie să demareze și o analiză foarte clară în acest sens, pentru a stabili justificarea exactă a unui demers de acest fel. Astfel, ar fi posibil ca angajatorul să convină cu telesalariații ca aceștia să-și declare totuși locațiile exacte de unde lucrează.
Articolul continuă mai jos
“
Până acum, erai obligat să treci locația sau locațiile de telemuncă în contract, (...) acum au simplificat partea cu SSM-ul (…), în principal, trebuie să-i faci SSM pe echipamentul de lucru cu ecran de vizualizare (…) și au eliminat obligația de a se insera în contract locația. Locația, ca adresă în sine, constituie date cu caracter personal. Datele cu caracter personal se prelucrează în baza unui temei”, a subliniat
Anca Iulia Zegrean, Partener și Coordonatorul practicii de Dreptul Muncii în cadrul Biriș Goran SPARL, la
conferința avocatnet.ro. În schimb, adaugă avocata, dacă până acum exista un temei legal în baza căruia aceste date puteau fi prelucrate, în acest moment, angajatorii nu mai au acest temei legal, motiv pentru care
trebuie să existe o justificare a acestui demers de solicitare a locațiilor exacte de unde lucrează telesalariații.
“
Poți să ceri locația sau locațiile de telemuncă sau să îi pui pe salariați să te anunțe când [schimbă această locație, dar] trebuie, (...) pe zona de GDPR (Regulamentul privind prelucrarea datelor cu caracter personal - n. red.), să justifici, să arăți care este interesul tău, ca angajator, să ceri în continuare ca salariatul să-și declare diverse adrese, adică să faci prelucrare de date cu caracter personal, [interes] care să fie mai mare decât interesul salariatului de a păstra confidențialitatea acestor date”
În acest sens, punctează specialista,
angajatorii trebuie să facă o analiză pentru a stabili exact care este interesul de a cere aceste date în continuare.
Pe acest subiect, la
conferința avocatnet.ro organizată joi, privind protecția datelor cu caracter personal,
Roxana Guiman și
Dana Ududec, ambele Parteneri în cadrul PrivacyON, au menționat că, în timp ce nu mai este obligatorie declararea locului de desfășurare a activității în regim de telemuncă de către telesalariați,
angajatorii pot impune totuși anumite reguli sau restricții în această privință, raportat la specificul activității. În acest sens, li se poate impune telesalariaților, de exemplu, să lucreze doar din locuri private sau special amenajate, care pot asigura confidențialitatea și securitatea, fiind interzisă munca din anumite spații publice, precum cafenele sau mijloace de transport în comun.
Se pot stabili, adaugă specialistele, tot raportat la specificul activității, anumite scenarii de lucru, care ar putea presupune, de exemplu, declararea săptămânală a locurilor ori a categoriilor de locuri de unde angajații lucrează.
Pe de altă parte, în privința verificării și a controalelor pe care telesalariații le pot primi din partea angajatorilor, trebuie să existe niște reguli și restricții clare în funcție de care acestea se pot desfășura, astfel încât verificările și controalele să fie previzibile și transparente.
“
Simplul fapt că nu mai este obligatorie menționarea locului de desfășurare a activității nu înseamnă că părțile nu pot conveni, totuși, ca angajatul să comunice aceste informații. (…) E o chestiune definitiv negociată între părți. Mai mult decât atât, în funcție de activitatea și de specificul angajatorilor, pot fi incluse, credem noi, diverse restricții cu privire la locul din care se poate desfășura activitatea. E, într-un fel, firesc. Dacă tu, ca angajat, în activitatea desfășurată, ai acces la diverse informații sensibile”, au spus specialistele de la PrivacyON, care insistă asupra faptului că se pot impune restricțiile menționate anterior.
Reamintim că, printre altele,
potrivit modificărilor din mai 2021, ce au fost aduse legislației privind telemunca, contractele de telemuncă nu mai trebuie să prevadă locul/locurile desfășurării activității de telemuncă.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.