Proiectul de lege a fost înregistrat la Senat acum doi ani, de unde a plecat prin adoptare tacită, fără să fie discutat de senatori și supus votului, iar acum se pregătește de votul final la deputați, unde are propunere de adoptare, cu modificări însă. Pentru a se aplica, acesta trebuie apoi să fie promulgat de președintele României.
În primul rând, o să apară un termen de două luni în care instituțiile și autoritățile publice vor trebui să facă demersurile necesare pentru a-și plăti datoriile către contribuabilii care au titluri executorii. Față de propunerea inițală, deputații de la comisii au decis că trebuie să precizeze de când curge acest termen - de la data
comunicării somației de către organul de executare. Acest termen nu există acum în legislație. Prin urmare, depășirea termenului respectiv va da posibilitarea creditorilor să înceapă executarea silită, conform regulilor din Codul de procedură civilă.
„Instituția sau autoritatea publică debitoare este obligată ca, în termen de două luni de la data comunicării somației de către organul de executare, să facă demersurile necesare pentru a-și îndeplini obligația de plată (...) Neîndeplinirea obligațiilor de plată în condițiile și termenul prevăzute (...) atrage continuarea procedurii de executarea silită potrivit Codului de procedură civilă, la cererea creditorului (...) Executarea silită încuviinţată de instanţa de executare, va începe prin comunicarea unei somaţii şi prin urmărirea sumelor aprobate în bugetele instituţiilor sau autorităților publice debitoare, cu destinaţia creanţei stabilite prin titlul executoriu”, este explicat în propunerea de act normativ.
În al doilea rând, în situația în care executarea nu va putea continua din cauza lipsei de fonduri, instituția sau autoritatea de stat va avea o singură lună suplimentară la dispoziție pentru a găsi resursele necesare și a plăti datoria. Asta în condițiile în care acum se aplică un termen de șase luni în această situație.
„Dacă executarea creanței stabilite prin titluri executorii nu poate continua din cauza lipsei de fonduri, instituția debitoare este obligată ca, în termen de o lună să facă demersurile necesare pentru a-și îndeplini obligația de plată. Termenul curge de la data la care instituția debitoare a primit somația de plată comunicată de organul de executare, la cererea creditorului și suspendă cursul prescripției dreptului de a obține executarea silită”, este detaliat în proiect.
În al treilea rând, dacă trece și al doilea termen și entitatea de stat nu-și va achita datoria, prevederile propuse dispun că instituția/autoritatea va trebui să prezinte, la cererea organului de executare, lista bunurilor și a veniturilor urmăribile. Această prevedere va fi nou-introdusă, deoarece ea nu există acum în legislație.
Din expunerea de motive anexată proiectului de lege reiese că inițiatorii vor să îmbunătățească procedura actuală, pentru a fi mai rapidă și a evita tărăgănările care pot aduce prejudicii contribuabililor cărora li se datorează bani în baza unor titluri executorii.
„În acest context, venim cu o propunere legislativă (...) care cuprinde măsuri de natură a dinamiza mecanismul operațional, a micșora și preciza clar termene și modalități de acțiune. Astfel, sunt prevăzute termene certe privind demersurile necesare pentru îndeplinirea obligațiilor de plată, asigurarea celerității prin posibilitatea recurgerii creditorului la prevederile Codului de procedură civilă, obligativitatea instituției debitoare, prin ordonatorul principal de credite bugetare, de a prezenta lista bunurilor și a veniturilor urmăribile, inclusiv posibilitatea instituției debitoare de a solicita instanței acordarea, în condițiile legii, a unui termen de grație sau/și stabilirea unor termene de plată eșalonată a obligației respective”, scrie în documentul amintit.
Însă aceasta nu este prima încercare de acest fel, pentru că la Parlament mai există un proiect asemănător inițiat în 2017. Documentul a fost adoptat de Senat și trenează de ani de zile la comisiile Camerei Deputaților, care este Forul decizional în acest caz. La apariția proiectului, inițiatorii motivau, de asemenea, că procedura în vigoare este în defavoarea contribuabililor și că instituțiile și autoritățile profită și amână ani de zile plata datoriilor.
Procedura actuală a fost modificată ultima oară în anul 2011.
Atenție! Proiectele de lege nu se aplică acum. Pentru a intra în vigoare, acestea trebuie adoptate de deputați, promulgate prin decret prezidențial și publicate în Monitorul Oficial.