Trei proceduri și o declarație electronică, ce sunt importante pentru companii în prezent, n-au fost emise la timp de către autorități. Acestea țin atât de relația contribuabililor cu Fiscul, cât și de anumite obligații legale.
1. Procedura de clasificare în funcție de riscul fiscal al contribuabililor (termenul: 20 aprilie 2019).Probabil una dintre cele mai așteptate proceduri ce țin de relația firmelor și PFA-urilor cu Fiscul, aceasta
ar fi trebuit să apară de acum peste doi ani, pentru că autoritățile încă lucrează la ea.
Apariția procedurii, prin ordin al Fiscului, va marca un moment zero în relația cu statul, pentru că
se va trece formal și transparent la administrarea în funcție de riscul asociat fiecărui contribuabil (cei corecți vor fi verificați rar și vor fi ajutați când au probleme, iar cei mai puțin corecți vor fi verificați des și vor risca în mod constant să primească decizii de impunere sau să fie executați silit).
În prezent, deși Fiscul a dat de înțeles că deja face o administrare în funcție de riscul fiscal, felul în care se face acest lucru este netransparent - vorbim, practic, de o perioadă neoficială de tranziție. Cu toate că
inițial se anunțase că procedura ar urma să fie finalizată în 2021, recent am observat că
se vorbește despre măsură în Planul Național de Redresare și Reziliență, unde e asociat un termen de implementare în cursul anului 2026.
2. Descrierea tehnică a caselor de marcat speciale pentru automatele comerciale (termenul: 18 septembrie 2019).Guvernul trebuia să stabilească,
până la mijlocul lunii septembrie 2019, configurația și caracteristicile tehnice și funcționale ale aparatelor de marcat speciale cu care vor fi dotate automatele comerciale. Însă acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum, deși regulile
au apărut în dezbatere în martie 2020 la Ministerul Finanțelor (sub formă de HG).
Practic, abia după ce apar acele informații de la Guvern în Monitorul Oficial vor putea distribuitorii să ceară avizarea tehnică a modelelor speciale de aparate de marcat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică. După avizare, va urma punerea pe piață și abia apoi firmele vor putea să le cumpere și să-și doteze automatele comerciale. Așadar, în lipsa acelor specificații tehnice, companiile care dețin automate comerciale sunt blocate.
În acest context,
Executivul deja a prelungit de două ori termenul inițial până la care automatele comerciale trebuie dotate cu case de marcat - 31 decembrie 2019 a devenit 31 decembrie 2020 și, cel mai recent, 31 decembrie 2021.
3. Procedurile și actele necesare implementării grupurilor de plătitori de impozit pe profit (termenul: 20 aprilie 2021).Până în
aprilie 2021, Fiscul ar fi trebuit să vină cu un ordin prin care să stabilească procedurile și formularele necesare implementării grupurilor de plătitori de impozit pe profit.
Consolidarea fiscală la impozitul pe profit, facilitate introdusă pe final de 2020 în Codul fiscal, va putea fi aplicată abia din 2022, însă numai dacă vor exista firme care să ceară intrarea în sistem în 2021. Consolidarea fiscală la impozitul pe profit permite, în esență, gruparea companiilor pentru a compensa profiturile cu pierderile și a plăti la stat dări mai mici.
Evident, pentru ca grupurile să poată activa efectiv, este nevoie ca Fiscul să vină cu acel ordin. Din moment ce cererea pentru aplicarea consolidării fiscale se va putea depune cu cel puțin 60 de zile înainte de începerea perioadei pentru care se va cere aplicarea consolidării, în 2022 nu vom avea niciun grup de plătitori de impozit pe profit dacă ordinul Fiscului nu este oficializat înainte de luna noiembrie 2021.
4. Versiunea electronică a formularului fiscal 700 (termenul: 30 martie 2021).De data aceasta este vorba despre
un formular electronic care n-a fost pus la dispoziție atunci când ar fi trebuit. Concret, pe 30 martie 2021, declarația 700 a fost modificată oficial pentru a permite contribuabililor efectuarea electronică a tuturor mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale. Ideea e ca unele raportări actuale să poată fi făcute direct electronic, nu doar prin formulare tipărite.
Deși ordinul prin care s-au operat modificările a fost oficializat pe final de 2020, Fiscul încă mai lucrează la versiunea electronică actualizată a declarației 700. Momentan, nu știm când va fi disponibil documentul electronic. Cu alte cuvinte, simplificarea promisă contribuabililor pentru data de 30 martie încă nu se aplică în practică, astfel că trebuie folosite vechile formulare până ce opțiunile preluate din cadrul lor vor fi în versiunea electronică a D700.