OG nr. 33/2023 privind prorogarea unor termene în domeniul urbanismului și al construcțiilor a fost adoptată joi de Guvern și publicată în aceeași zi în Monitorul Oficial, după ce proiectul a fost pus în dezbatere la Ministerul Dezvoltării acum două săptămâni. Noua ordonanță prevede prorogarea a două termene:
- termenul de valabilitate a planurilor de urbanism generale elaborate şi aprobate până în anul 2003 poate fi prelungit prin hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti până la data aprobării, în condiţiile legii, a noii documentaţii de urbanism, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2026 (termenul actual e decembrie 2023);
- termenul pentru certificarea obligatorie a operatorilor economici și pentru perfecționarea continuă a specialiștilor din domeniul construcțiilor - până la 31 decembrie 2024.
Termenul pentru certificarea obligatorie și perfecționarea continuă este, practic, prelungit cu peste un an. Pe de o parte, trebuie menționat că, în urma discuțiilor ce vizează proiectul Codului amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, actualmente aflat în Parlament, s-a decis ca certificarea să vizeze doar firmele de execuție - desigur, proiectul abia a trecut de Senat, în mod tacit, așa că nu știm exact care va fi forma ce va obține votul final. Inițiatorii proiectului de OUG despre care vorbim susțin că mediul profesional și universitar s-a poziționat împotriva certificării firmelor de proiectare. Însă, așa cum subliniază ministerul, „sisteme de certificare a firmelor de execuție există în foarte multe țări, atât din cadrul UE, cât și din afara UE”.
Cât despre cerința perfecționării continue, ce a fost și ea amânată până în decembrie 2024, aceasta poate să fie asigurată exclusiv în cadrul instituțiilor de învățământ superior, nu și de alte entități precum firme specializate, organizații patronale și profesionale, care au conform legislației muncii posibilitatea să organizeze cursuri de formare.
„Cu toate acestea, deși termenul a fost prorogat succesiv în continuare nu toate universitățile din țară asigură aceste tipuri de formare drept pentru care intrarea în vigoare a acestui termen ar conduce la o reducere semnificativă a numărului de verificatori de proiecte, experți tehnici, responsabili tehnici cu execuția, diriginți de șantier și auditori energetici pentru clădiri, fiind direct afectat procesul de implementare a investițiilor publice”, susțin cei de la Ministerul Dezvoltării.
Potrivit Legii nr. 190/2021 din 25 august 2023 constructorii ar trebui să fie certificați, după cum urmează:
- certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care prestează servicii de proiectare și/sau consultanță în construcții;
- certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care execută lucrări de construire;
- perfecționarea profesională continuă a specialiștilor care desfășoară activități în domeniul construcțiilor.
Acest tip de certificare a fost introdus inițial prin Legea nr. 163/2016 și trebuia să se aplice efectiv de la data de 24 februarie 2018.
Ulterior, certificarea obligatorie a constructorilor a fost amânată de două ori prin OUG - pentru 25 august 2019, iar apoi pentru 25 august 2021. Astfel, amânarea din 2021 a fost cea de-a treia a certificării obligatorii.
La momentul amânării inițiale, după cum se arăta în motivarea de atunci, era explicat că implementarea mecanismului de certificare este un proces de durată și că e necesară crearea unei platforme speciale. De asemenea, conform aceleiași motivări, „potrivit datelor de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în România sunt înscrise peste 87.000 de societăți comerciale ce au în obiectul de activitate activități care intră sub incidența” acestor prevederi legale anterior menționate. Acest lucru presupune că toate aceste peste 87.000 de societăți comerciale ar trebui să solicite autorității competente certificarea cu pricina, aspect care “poate duce, prin impunerea condiției de acces pe piața construcțiilor numai a operatorilor economici din construcții având certificarea calificării tehnico-profesionale, la un blocaj în domeniul investițiilor în construcții, indiferent de sursele de finanțare ale acestora, fonduri private sau fonduri publice, naționale sau europene.”
Precizăm că această statistică a societăților comerciale care intră sub incidența prevederilor menționate datează din anul 2018. De atunci și până acum, însă, probabil că acest număr s-a modificat.