Pentru a putea cere granturile destinate domeniului HoReCa, companiile au nevoie de un raport prin care un expert contabil sau un auditor financiar să certifice datele financiare din care reies pierderile suferite în 2020 din cauza pandemiei de coronavirus. În acest sens, câte un model al acelui raport a fost publicat recent de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) și de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR). În funcție de acel raport se stabilește exact ce ajutor primește fiecare solicitant.
__________
ACTUALIZARE (01.07.2021): CAFR a pus la dispoziția celor interesați de granturile HoReCa un nou model de raport de audit, actualizat la 29 iunie 2021, care poate fi descărcat de aici.
__________
Modelul de raport de expertiză contabilă extrajudiciară pentru certificarea și asumarea bazei de calcul a ajutorului de stat pentru HoReCa, pus la dispoziție de CECCAR,
poate fi descărcat de aici sau de la finalul articolului. Iar
modelul de raport de audit de asigurare rezonabilă privind baza de calcul, pus la dispoziție de CAFR,
poate fi descărcat de aici sau de la finalul articolului.
Granturile pentru HoReCa sunt stabilite prin OUG 224/2020 și prin
procedura sa de implementare din Ordinul Ministerului Economiei 991/2021. Aceste două acte prevăd că, pentru a obține ajutorul de stat pentru acoperirea parțială a pierderilor din 2020 cauzate de pandemie,
la înscriere va fi necesar fie un raport întocmit de un expert contabil (sau o firmă de expertiză contabilă),
fie un raport întocmit de un auditor financiar (sau o firmă de audit financiar). Deci, unul din două, nu ambele.
Ajutorul de stat pentru HoReCa se acordă sub forma unui
grant de 20% din baza de calcul, dar nu mai mult de 800.000 de euro pentru fiecare solicitant. Baza de calcul reprezintă, după caz, diferența dintre cifra de afaceri din 2019 și cea din 2020, diferența dintre volumul facturilor emise în 2019, inclusiv marja, și volumul facturilor emise în 2020, inclusiv marja (agențiile de turism), sau diferența dintre încasările din 2019 și încasările din 2020.
„Baza de calcul al ajutorului (...) este certificată și asumată fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, selectat/selectată și remunerat/remunerată de către aplicant, fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit autorizat/autorizată în România, care sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat/selectată și remunerat/remunerată de către aplicant. Cursul de schimb utilizat în implementarea schemei de ajutor de stat instituite prin prezenta ordonanță de urgență este cursul Băncii Naționale a României valabil la data de lansare a apelului de proiecte”, este explicat în ordonanță.
Indiferent ce specialist întocmește raportul, documentul trebuie să fie
semnat electronic fie de expertul contabil, fie de auditorul financiar. Raportul va trebui încărcat
într-o aplicație specială pusă la dispoziție de Ministerul Economiei la momentul înscrierilor pentru obținerea granturilor. Raportul va trebui să cuprindă și o anexă stabilită prin ordinul de ministru amintit mai sus, care poate fi descărcată de la finalul articolului.
Înscrierea pentru granturi va începe în perioada următoare, aceasta urmând să fie făcută în două etape. În prima etapă, solicitanții își vor crea conturi de utilizatori în aplicația ministerului, iar în etapa a doua vor completa formularul electronic de înscriere și vor încărca documentele justificative necesare.
„Data de la care este activă a doua etapă de înscriere în cadrul Schemei se comunică pe site-ul instituției cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu zis. Aplicația electronică aferentă primei etape de înscriere (creare profil, user și parolă) va rămâne deschisă pe toată perioada înscrierilor în cadrul Schemei”, scrie în procedura de implementare a ordonanței.
Etapa de înscriere va fi deschisă timp de
zece zile lucrătoare, dar perioada va putea fi prelungită dacă fondurile disponibile nu sunt epuizate până la termenul-limită.
Comentarii articol (0)