1. Ce reprezintă SAF-T?
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi, prin care autoritățile fiscale vor avea acces electronic direct la actele fiscale și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu.
Introducerea SAF-T în Romania va simplifica relația contribuabililor cu ANAF, întrucât ANAF ar putea face unele verificări electronic, fără să mai fie nevoie să efectueze inspecții fiscale pe teren. În urma acestor verificări preliminare de la distanță, ANAF ar putea lămuri rapid unele neclarități și să restrângă astfel numărul de verificări la sediul contribuabilului.
Practic, implementarea SAF-T presupune obligația de a furniza organului fiscal central o declarație cuprinzând informații din evidență contabilă şi fiscală - Declarația informativă D406.
2. Cine e vizat de raportări?
Obligația de depunere a declarației informative D406 este stabilită pentru contribuabilii persoanele juridice române și pentru unitățile fără personalitate juridică din Romania ale persoanelor juridice străine în concordanță cu obligația ținerii contabilității în partidă dublă.
Concret, vorbim de:
- regiile autonome, instituțiile naționale de cercetare dezvoltare;
- societățile comerciale pe acțiuni, societățile în comandita pe acțiuni, societățile comerciale în comandită simplă, societățile comerciale în nume colectiv;
- societățile comerciale cu răspundere limitată;
- societățile/companiile naționale;
- organizațiile cooperatiste meșteșugărești, organizațiile cooperatiste de consum, organizațiile cooperatiste de credit;
- unitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate;
- persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent/ mai multor sedii permanente în România;
- persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România;
- asociațiile cu scop patrimonial, asociațiile/ persoanele fără scop patrimonial;
- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevăzute în legislația pieței de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat și alte entități organizate pe baza Codului civil;
- societățile nerezidente care au in Romania un cod de înregistrare in scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directa, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe).
3. De când vor trebui făcute primele raportări?
Raportarea (trimiterea D406) se va face lunar sau trimestrial, la fel ca în cazul perioadei fiscale pentru TVA (cei care nu au cod de TVA vor face raportările trimestrial). Practic, de anul viitor, firmele vor face primele raportări:
- marii contribuabili, de la 1 ianuarie 2022;
- și contribuabilii mijlocii tot de anul viitor, însă data este momentan incertă;
- micii contribuabili, din 2023;
- contribuabilii nou înregistrați (după data de referință pentru fiecare categorie în parte): de la data efectivă a înregistrării, prima depunere a declarației informative D406 urmând să se facă în ultima zi a lunii care urmează perioadei pentru care se face raportarea , ulterior datei de referință pentru categoria în care au fost înscriși.
4. Cum se vor face raportările?
La acest moment, descărcarea formularului special D406 nu este posibilă pe site-ul ANAF. Aceasta va fi disponibilă mai târziu, Fiscul urmând să anunțe public posibilitatea descărcării declarației electronice. Depunerea se poate face doar de către contribuabilul cu obligație de depunere sau de către
împuternicitul/reprezentantul legal acestuia (de ex contabili autorizați sau firme de servicii specializate) folosind contul și certificatul de semnătură digitală cu care aceștia sunt înrolați la ANAF pentru depunerea documentelor și formularelor fiscale în format electronic. Recipisa și informațiile despre procesarea D406 vor fi transmise în mod automat de către ANAF contribuabilului înscris în SPV sau delegatului acestuia, prin SPV.
În cazul contribuabililor cu activitate economică mare, materializată într-un număr foarte mare de înregistrări contabile și informații de transmis prin Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) – modul de pregătire și depunere a D406 permite depunerea folosind mai multe formulare, fiecare cu secțiuni sau sub-secțiuni din declarația informativă, transmise succesiv de către contribuabilii respectivi pentru perioada de depunere (lună, trimestru).
În ghidul recent publicat de ANAF privind SAF-T se regăsesc toate informațiile tehnice privind conținutul declarației și depunerea sa.
5. Ce presupune testarea voluntară?
Programul de testare voluntară este o formă de asistență pentru contribuabili oferită de ANAF în perioada preliminară introducerii obligațiilor de raportare. Potrivit ghidului ANAF, aceasta ar trebui să înceapă pe 16 august 2021.
Practic, testarea voluntară este o formă de asistență prin care orice contribuabil își poate testa Declarația informativă D406T, ce include și fișierul XML în format SAF-T, generată de sistemele proprii din punct de vedere semantic și sintactic, fără ca datele transmise să fie preluate în cadrul analizelor fiscale realizate de direcțiile interne din cadrul ANAF.
Nu există sancțiuni sau limitări la testarea voluntară, serviciul putând fi utilizat liber de orice contribuabil interesat să se conformeze obligațiilor fiscale.
Programul de testare voluntară va continua și după data de 1 Ianuarie 2022, această formă de asistență pentru contribuabili fiind una permanentă, adresată contribuabililor cu obligații de depunere, contribuabililor nou înregistrați, furnizorilor de aplicații financiar-contabile sau ERP, cu caracter permanent. ANAF oferă permanent asistență contribuabililor care se vor înregistra în viitor, celor care fac schimbări, extinderi, modificări în sistemele lor informatice cu care pregătesc și depun declarațiile în format digital.
Comentarii articol (0)