Firmele care, la finalul anului 2015, dețineau avize de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite au putut cere reînnoirea lor cu o valabilitate de cel mult trei ani, până la sfârșitul lui 2018. De atunci, valabilitatea acestora a fost prelungită succesiv de către Guvern și Parlament prin mai multe acte normative.
Ultimul astfel de act, OUG nr. 94/2021, a prelungit perioada până la care angajatorii trebuie să aducă locurile de muncă în condiții deosebite la condiții normale până la 1 septembrie 2023. Această prelungire a fost propusă și adoptată de Guvern, în 2021, ca urmare a solicitărilor partenerilor sociali și a faptului că lipsa cadrului juridic afectează un număr considerabil de lucrători încadrați în condiții deosebite.
Pentru că rămăsese mai puțin de o lună și expira valabilitatea acestor avize, Ministerul Muncii a venit cu propunerea ca locurile de muncă încadrate în condiții deosebite de muncă, în baza avizelor a căror valabilitate a fost prelungită până la data de 1 septembrie să fie considerate locuri în condiții deosebite de muncă, potrivit legii, până la normalizarea, de către angajator, a condițiilor de muncă. Măsura e cuprinsă în OUG nr. 70/2023, care a fost adoptată azi de Guvern și publicată deja în Monitorul Oficial, intrând astfel în vigoare.
Firește, rămâne valabilă ideea că perioada de activitate desfășurată în locurile de muncă pentru care au fost emise aceste avize constituie stagiu de cotizare în condiţii deosebite de muncă, pentru care angajatorii datorează contribuţia de 4%.
În ceea ce privește locurile de muncă în condiții speciale, pentru care Legea pensiilor prevede acum reevaluarea încadrării odată la cinci ani, ordonanța elimină procedura de reevaluare periodică.
„Locurile de muncă prevăzute la alin. (1) lit. e) încadrate în condiții speciale de muncă în baza avizelor obținute ca urmare a parcurgerii procedurii de reevaluare stabilită prin Hotărâre a Guvernului sunt locuri de muncă în condiții speciale de muncă, potrivit legii”, scrie în noua OUG.
În nota de fundamentare care a însoțit proiectul de ordonanță nu există nicio explicație pentru aceste modificări, ci doar punctarea legislației actuale și a modificărilor ce se vor făcute.
Același act publicat azi mai introduce în Legea pensiilor o prevedere nouă: „Adeverințele eliberate de angajatori sau de către deținătorii legali de arhive precum și documentele necesare stabilirii și/sau recalculării drepturilor de pensie emise potrivit dispozițiilor legale în vigoare, se autentifică prin ștampilă și semnătură olografă a conducătorului entității sau a persoanei delegate în acest sens”.