Ținând cont de faptul că, potrivit statisticilor europene, România înregistrează cel mai mare număr de victime provenite din accidente rutiere, autoritățile de la noi vor să crească siguranța circulației rutiere, unul dintre instrumentele ce se doresc introduse în acest sens fiind un sistem național de raportare a problemelor întâlnite de șoferi pe drumuri. Astfel, pe viitor, vor putea fi raportate, de pildă, zone de drum nemarcat, fără indicatoare rutiere sau plin de gropi. Măsurile propuse pentru creșterea siguranței traficului rutier din țara noastră sunt cuprinse într-o ordonanță oficializată vineri. Autoritățile nu au stabilit acum și un termen pentru apariția acestei platforme.
În esență, OG 3/2022, publicată vineri în Monitorul Oficial nr. 91, vizează modificarea și completarea
Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră.
Unul dintre instrumentele ce urmează să fie folosite de autorități pentru creșterea siguranței traficului rutier este un
sistem național de raportare voluntară a problemelor întâlnite de șoferi pe drumurile din țara noastră. Autoritățile nu au stabilit și un termen clar pentru apariția acestui sistem online de raportare a evenimentelor sau problemelor existente pe șoșele. Platforma online va fi disponibilă, de principiu, pe
site-ul Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică.
"Administratorul punctului național de acces (...) realizează un sistem național pentru raportarea voluntară, accesibil online tuturor utilizatorilor drumurilor, pentru a facilita colectarea detaliilor privind evenimentele transmise de utilizatorii drumurilor și de vehicule și a oricăror altor informații legate de siguranță care sunt percepute de cel care informează ca fiind un pericol real sau potențial pentru siguranța infrastructurii rutiere", scrie, mai exact, în ordonanță.
Acest sistem de raportare destinat șoferilor va ajuta autoritățile să colecteze
informații privind eventuale pericole (existente deja sau potențiale) pentru siguranța infrastructurii rutiere. Aici poate fi vorba despre parapete lipsă sau distruse, lipsa marcajelor sau a indicatoarelor și, în anumite cazuri, de existența gropilor pe un segment de drum.
În plus, prin această ordonanță se extinde obligația autorităților de a realiza evaluarea de impact pentru siguranţa rutieră şi auditul de siguranţă rutieră pentru proiectele de infrastructură rutieră și
asupra drumurilor județene, având în vedere numărul foarte mare de accidente care se produc pe acest tip de drum.
Totodată, actul normativ introduce conceptul de inspecţie de siguranţă rutieră specifică, ce este, de fapt, analiza bazată pe inspectarea la fața locului a unui drum sau tronson de drum existent, pentru a identifica condițiile periculoase, deficiențele și problemele care cresc riscurile de producere a accidentelor grave.
Apoi, se introduce evaluarea siguranței rețelei rutiere pe categorii de siguranță. Autoritatea Rutieră Română va trebui să facă prima evaluare a siguranței rețelei rutiere, pe cel puțin trei categorii, în funcție de nivelul de siguranță al fiecărui tronson, până, cel târziu,
la sfârșitul lui 2024, actualizând datele cel puţin o dată la cinci ani.
Nu în ultimul rând, apare ratingul de siguranță rutieră pentru întreaga rețea rutieră din România și se întocmește un plan de acțiune privind organizarea și efectuarea inspecției de siguranță rutieră specifică pe tronsoanele rutiere cu niveluri scăzute ale acestui rating.
În 2020, potrivit unor
statistici europene actualizate recent, în România s-a înregistrat cel mai ridicat număr de decese raportat la un milion de locuitori, mai exact, 85, în timp ce media Uniunii Europene este de 42 de decese la un milion de locuitori.
Comentarii articol (6)