ACCES PREMIUM
De ce premium?
Cheltuielile pe care le face angajatorul pentru a asigura vaccinarea la sediul său pot fi scutite de taxe, spun specialiștii
Chiar dacă n-au costuri cu obținerea vaccinurilor în sine (pentru că statul le dă gratuit), angajatorii care asigură la propriul sediu vaccinarea salariaților au alte cheltuieli de acoperit. Într-o asemenea situație, specialiștii NNDKP apreciază că aceste cheltuieli „auxiliare” intră pe o facilitate fiscală introdusă în ianuarie 2021, fiind scutite de impozit pe venit și contribuții pentru pensii și sănătate.
Articolul continuă mai jos
Concret, din ianuarie 2021, Codul fiscal prevede că
cheltuielile angajatorului cu vaccinarea anticoronavirus a salariaților sunt scutite de impozit și de contribuții sociale.
În cazul în care
organizează împreună cu autoritățile vaccinarea la sediul său (reguli stabilite printr-o
instrucțiune a Comitetului Național de Vaccinare), angajatorul are alte cheltuieli de acoperit, chiar dacă
nu dă bani efectiv pe vaccinuri. Astfel, aceste cheltuieli „auxiliare” intră pe facilitatea fiscală amintită.
„În cazul în care vaccinarea se realizează prin grija angajatorului, acesta va înregistra o serie de costuri impuse, practic, prin instrucțiunea sus-menționată, cum ar fi cele legate de frigiderele pentru păstrarea dozelor, instrumente de măsurare a temperaturii, materiale consumabile igienico-sanitare, amenajarea și igienizarea spațiului etc. În unele cazuri, aceste costuri ar fi putea fi semnificative, așa că tratamentul fiscal aplicabil lor poate avea un impact important.În acest sens, Codul fiscal prevede în mod expres faptul că acoperirea costurilor cu vaccinarea angajaților nu reprezintă un venit impozabil, nici cu impozit pe venit și nici cu contribuții sociale. Întrucât cheltuielile descrise mai sus în legătură cu dotarea și administrarea spațiului de vaccinare sunt intrinsec legate de procesul de vaccinare, în mod normal ar trebui considerat că orice astfel de cheltuieli ocazionate la nivelul angajatorului se supun aceleiași reguli și, deci, nu ar trebui să influențeze baza impozabilă la nivelul angajatului”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro,
Lucian Barbu, Partener, NNDKP Consultanță Fiscală.
Cu toate acestea, specialistul recomandă angajatorilor
să procedeze cu prudență. În caz de control fiscal, ar putea fi posibilă o abordare agresivă în care inspectorii să considere că ar trebui să vorbim de o cheltuială a salariatului care să fie acoperită de angajator, nu de o cheltuială a angajatorului în interesul salariatului.
„Însă formularea folosită de legiuitor, și anume «acoperirea costurilor cu vaccinarea angajaților», nu este chiar cea mai fericită și poate lăsa loc unor interpretări diverse. De exemplu, într-o abordare agresivă s-ar putea considera și că terminologia de «acoperire a costurilor» se referea la situația în care angajatul însuși efectuează anumite costuri legate de vaccinare (de exemplu, transportul până la locul de vaccinare), iar angajatorul ar acoperi aceste costuri, fără a include însă și costuri efectuate de angajator în legătură cu locul de vaccinare.Credem, totuși, că o astfel de interpretare agresivă ar fi contrară spiritului legii și, în sensul bunei credințe, organele de inspecție ar trebui să admită ca neimpozabile costurile suportate de angajator în legătură cu vaccinarea angajaților de natura celor exemplificate mai sus - desigur, sub rezerva documentării faptului că acestea au un caracter real”, a detaliat Lucian Barbu.
Prin urmare, angajatorii care au cheltuieli pentru a asigura vaccinarea salariaților la sediul propriu ar trebui
să le documenteze cu atenție, pentru a fi pregătiți cum trebuie în eventualitatea unui control fiscal.
„Din această perspectivă, este recomandabil ca operatorii economici care angajează astfel de costuri să mențină o documentație adecvată pentru a justifica natura, scopul și realitatea costurilor”, a conchis partenerul de la NNDKP.
Notă: Informații mai multe despre vaccinarea anticoronavirus pot fi găsite în secțiunea noastră specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.