Conceptul de răspundere extinsă a producătorului (REP) exista și în vechiul regim legal al deșeurilor, înlocuit chiar recent de OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor. Acum, îl regăsim în ordonanță la art. 12.
REP înseamnă că producătorului, fie că e persoană fizică autorizată, fie firmă, îi sunt impuse un set de reguli la nivel normativ, în vederea prevenirii, reutilizării, reciclării și altor tipuri de valorificare a deșeurilor, care aduc cu ele și un regim de răspundere special. De pildă, i se impune să accepte produsele returnate și deșeurile returnate după ce produsele făcute de acesta nu mai sunt folosite sau i se impune producătorului să folosească ori să nu mai folosească anumite materiale. Dincolo de răspunderea sa pentru modul de funcționare al produselor pe care le pune pe piață, aceste reglementări vin să-l constrângă pe producător să se gândească și la impactul asupra mediului pe care îl generează produsele sale.
În mod specific, OG nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului, care intră pe 2 septembrie în vigoare și care completează ordonanța cu regimul deșeurilor în mai multe privințe, prevede inclusiv un capitol dedicat REP. Pe scurt, ordonanța este cea care a transpus la noi Directiva europeană antiplastic, cea care prevede interzicerea și scoaterea treptată de pe piață a anumitor produse din plastic de unică folosință, precum și diverse alte măsuri ce țin de reducerea consumului de plastic.
„Până la 31 decembrie 2024 producătorii care introduc pe piață produsele din plastic de unică folosință enumerate în partea E secțiunile I și II din anexa la prezenta ordonanță trebuie să implementeze prin intermediul unei organizații răspunderea extinsă a producătorilor, potrivit art. 8 și 8a din Directiva 2008/98/CE”, scrie în OG 6/2021.
Notă: Potrivit OG 6, organizația care implementează REP este un operator economic constituit ca firmă ori asociație și care implementează obligațiile privind REP pentru oricare dintre operatorii economici membrii sau clienți.
Despre ce plastice e vorba:
- recipientele pentru alimente (cutii cu sau fără capac) utilizate pentru produsele alimentare care:
- sunt destinate consumului imediat, fie pe loc, fie la pachet;
- sunt de regulă consumate din recipient;
- sunt gata de consum fără a necesita o pregătire suplimentară precum gătirea, fierberea sau încălzirea, inclusiv recipiente pentru alimente utilizate pentru meniuri de tip fast-food sau alte meniuri gata pentru consum imediat, cu excepția recipientelor pentru băuturi, a farfuriilor, a pachetelor și foliilor din material flexibil care conțin produsele alimentare;
- pachete și folii din material flexibil care conțin produse alimentare destinate consumului direct din pachet/folie fără preparare ulterioară;
- recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, și anume recipientele utilizate pentru a conține lichide, cum ar fi sticlele pentru băuturi, inclusiv dopurile și capacele acestora, și ambalajele de băuturi compozite, inclusiv dopurile și capacele acestora, dar nu și recipientele din sticlă sau metal cu dopuri și capace din plastic;
- paharele pentru băuturi, inclusiv capacele acestora;
- pungi de transport din plastic subțire;
- servețele umede, și anume șervețele preumezite de îngrijire personală și de uz casnic;
- baloane, cu excepția baloanelor de uz industrial sau pentru alte utilizări și aplicații profesionale, care nu sunt distribuite consumatorilor.
Ordonanța mai prevede însă o categorie: produse din tutun cu filtre și filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinație cu produse din tutun - în cazul acestor produse, ordonanța prevede un termen distinct - 5 ianuarie 2023 - până la care trebuie implementată REP printr-o organizație sau individual, pentru deșeurile proprii produse după consumul respectivelor produse.
Ordonanța prevede că producătorii care sunt stabiliți în afara României trebuie să numească o persoană fizică sau o firmă drept reprezentant autorizat în scopul îndeplinirii obligațiilor care revin producătorului în temeiul schemelor de REP.
Obligația de a acoperi diverse costuri
Pentru cei care introduc pe piață recipientele pentru alimente, paharele, pachete, folii și pungile de transport, enumerate mai sus, OG 6/2021 prevede că e obligatorie acoperirea următoarelor costuri:
- cele legate de măsurile de sensibilizare privind reducerea consumului produselor respective - pe scurt, ordonanța cuprinde un întreg capitol ce vizează măsurile de sensibilizare ce vor trebui adoptate atât de operatorii economici, cât și de autorități, pentru „a stimula comportamentul responsabil al consumatorilor, în vederea reducerii deșeurilor provenite de la produsele din plastic”;
- costurile de colectare a deșeurilor aferente produselor care sunt aruncate în sistemele publice de colectare organizate de autoritatea publică locală, inclusiv infrastructura și funcționarea acesteia, precum și ale transportului și tratării ulterioare a deșeurilor respective;
- costurile de curățare a deșeurilor rezultate din respectivele produse aruncate în afara sistemului public de colectare, precum și ale transportului și tratării ulterioare a acestora.
Apoi, pentru cei care introduc pe piață șervețelele umede, baloanele ori produsele din tutun cu filtre și filtrele, ordonanța prevede cel puțin acoperirea:
- costurilor legate de măsurile de sensibilizare, exact ca în cazul celorlalți producători;
- costurilor de curățare a deșeurilor rezultate din aceste produse, aruncate în afara sistemului public de colectare organizat de autoritatea publică locală, precum și ale transportului și tratării ulterioare a respectivelor deșeuri;
- costurilor colectării și raportării datelor către autoritățile publice responsabile.
Pentru cei care introduc produsele din tutun și filtrele, costurile sunt însă mai multe decât cele de mai sus.
De asemenea, ordonanța mai face referire și la producătorii de echipamente de pescuit care conțin plastic.