Modul de constituire a comisiilor de disciplină a fost adoptat printr-o lege organică, la începutul lunii iunie, respectiv prin Legea 153/2021. Anterior, normele de organizare şi funcţionare a acestor comisii de disciplină erau prevăzute de HG nr. 1.344/2007, însă, în octombrie 2020, CCR a decis că este neconstituţională această practică, iar regulile cercetării disciplinare ar trebui să se regăsească într-o lege de rang superior unei hotărâri de Guvern, respectiv o lege sau OUG.
Totuși, ultimele două documente necesare Codului administrativ rămăseseră neaprobate. În ședința de miercurea trecută, Guvernul a aprobat doar proiectul de HG legat de consilierul de etică.
Apărută vineri în Monitorul Oficial, HG nr. 931/2021 completează prevederile din Codul administrativ cu dispoziții legate de:
- definirea unor noțiuni precum: consilier de etică,
- norme/standarde de conduită, procedura disciplinară și consilierea etică;
- procedura de desemnare a consilierului de etică;
- atribuțiile și modalitatea de organizare a activității consilierului de etică;
- procedura de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale consilierului de etică;
- modalitatea de raportare a instituțiilor și autorităților publice în scopul asigurării implementării, monitorizării și controlului respectării principiilor și normelor privind conduita funcționarilor publici.
Cel de-al doilea proiect, care va fi adoptat cel mai probabil curând, va completa prevederile Codului administrativ cu aspecte legate de:
- normele privind modul de constituire și componența comisiilor paritare;
- organizarea și funcționarea comisiilor paritare, atribuțiile și procedura de lucru ale acestora;
- situațiile în care sunt consultate comisiile paritare;
- atribuțiile comisiilor paritare, inclusiv în asigurarea accesibilității și adaptării rezonabile la locul de muncă a persoanelor cu dizabilități care ocupă funcții publice;
- situațiile de incompatibilitate ale funcționarilor publici, având calitatea de membri ai comisiei paritare;
- detalierea normelor primare privind acordurile colective, rolul acestora, precum și modalitatea de desemnare a reprezentanților funcționarilor publici în vederea încheierii acordului colectiv în cadrul autorităților sau instituțiilor publice;
- monitorizarea modului de aplicare a acordurilor colective încheiate între autoritatea sau instituția publică cu sindicatele reprezentative sau cu reprezentanții funcționarilor publici, dacă astfel de acorduri au fost încheiate.