Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane.
Pot sa constituie marci semne distinctive cum ar fi: cuvinte, (inclusiv nume de persoane), desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.
Dupa modul de reprezentare grafica, marcile pot fi:
(i) Marca verbala - o denumire, un slogan, scrise cu caractere standard;
(ii) Marca figurativa - un element grafic care nu contine litere sau cifre
(iii) Marca combinata - o denumire scrisa cu o grafica deosebita si/sau in culori sau o denumire insotita de un element grafic.
(iv) Marca tridimensionala - marca constituita din forma produsului sau a ambalajului sau orice alt semn specific tridimensional care permite identificarea unui produs sau serviciu.
2. Dupa natura solicitantilor, marcile pot fi:
(i) Marca individuala - marca a carei solicitant/i este/sunt persoana/e juridica/e sau/si fizica/e;
(ii) Marca colectiva - marca destinata a servi la deosebirea produselor sau a serviciilor membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile apartinand altor persoane. Inregistrarea marcii colective este conditionata de existenta si depunerea unui regulament in care sa se indice persoanele si conditiile in care acestea sunt indreptatite la utilizarea marcii;
(iii) Marca de certificare - marca a carei solicitant este o persoana juridica legal abilitata sa exercite exclusiv controlul produselor si serviciilor in ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie.
Dreptul asupra marcii este dobandit si protejat doar prin inregistrarea acesteia la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (in continuare “OSIM”) in conditiile Legii nr. 84/1998 privind inregistrarea marcilor si indicatiilor geografice care reglementeaza acest domeniu.
Perioada de timp necesara inregistrarii unei marci este de aproximativ un an.
OSIM examineaza in fond o cerere de inregistrare marca in 6 luni de la plata taxelor de examinare si decide acordarea sau refuzul inregistrarii marcii respective.
Cand deciziile de inregistrare a marcilor au ramas definitive, marcile sunt inregistrate in Registrul National al Marcilor si este eliberat certificatul de inregistrare a marcii. Durata protectiei marcii este de 10 ani, inregistrarea marcii putand fi reinnoita la implinirea fiecarui termen de 10 ani, la cererea titularului, cu plata taxei prevazute de lege.
Drepturile asupra marcilor pot fi transmise prin cesiune sau licenta, oricand in cursul duratei de protectie a marcii.
Marcile inregistrate la OSIM nu sunt protejate decat pe teritoriul Romaniei.
Protectia intr-un alt stat presupune indeplinirea formalitatilor prescrise de legislatia statului respectiv si a tratatelor la care acesta este parte.
Inregistrarea marcii confera titularului sau un drept exclusiv asupra marcii.
Titularul marcii poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul titularului:
a) un semn identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acelea pentru care marca a fost inregistrata;
b) un semn care, data fiind identitatea sau asemanarea cu marca, ori data fiind identitatea sau asemanarea produselor sau serviciilor carora li se aplica semnul cu produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, ar produce in perceptia publicului un risc de confuzie, incluzand si riscul de asociere a mãrcii cu semnul ;
c) un semn identic sau asemanator cu marca pentru produse sau servicii diferite de cele pentru care marca este inregistrata, cand aceasta din urma a dobandit un renume in Romania si daca din folosirea semnului, fara motive intemeiate s-ar putea profita de caracterul distinctiv ori de renumele marcii sau folosirea semnului ar cauza titularului marcii un prejudiciu.
Titularul unei marci inregistrate nu poate cere sa se interzica altor persoane detinerea, oferirea spre vanzare sau comercializarea produselor care poarta aceasta marca, pentru produsele care au fost puse in comert de insusi titular sau cu consimtamantul acestuia.
Titularul poate sa renunte la marca pentru toate sau numai pentru o parte dintre produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata.
Renuntarea la marca se declara in scris la OSIM de catre titularul marcii sau de catre persoana imputernicita de acesta, iar drepturile asupra marcii se sting, cu privire la produsele si serviciile la care marca se refera, la data inscrierii renuntarii in Registrul National al Marcilor.
Inregistrarea unei marci va asigura o protectie mai puternica, mai ales in cazul unui conflict cu o marca identica sau similara pana la confuzie.
Multe persoane considera ca daca isi inregistreaza societatea si denumirea acesteia (numele comercial) la Oficiul Registrului Comertului, acest nume va fi protejat automat si ca marca. Aceasta confuzie des intalnita provine din necunoasterea diferentei dintre denumirea societatii (numele societatii insotit de forma sa juridica – SRL, SA, etc.) si marca (semnul menit sa distinga produsele societatii).
Desi inregistrarea marcii nu are un caracter obligatoriu, este totusi recomandabil sa fie urmata aceasta procedura, deoarece inregistrarea asigura titularului drepturi exclusive care pot stopa utilizarea neautorizata a marcii de catre alte persoane.
Avocat Elisabeta Grigoriu
SCA "Banica, Marian si Asociatii"
Comentarii articol (0)