Puneam prima oară în discuție, cu diverși specialiști, chestiunea muncii hibride, la începutul acestei veri. Programul hibrid, mai exact, ar presupune că angajații lucrează când de acasă, când de la birou și că firmele rețin, cumva, opțiunea telemuncii deschisă, dar vor să-i vadă mai des în persoană pe angajați decât la începutul acestui an sau anul trecut, pentru că suntem în plină campanie de imunizare contra COVID-19, pentru că părinții nu au mai avut premisa școlilor închise pe fondul pandemiei ș.a.m.d..
1. În practică și la nivel teoretic, una dintre primele întrebări ridicate a fost: putem sau nu să vorbim de acest concept al muncii în program hibrid? Cei de la KPMG Legal, de pildă, ne-au explicat că regimul telemuncii e compatibil cu programul hibrid, care îmbină atât munca de la birou, cât și munca din alt loc.
Un alt specialist explica pentru redacția noastră că sistemul acesta hibrid e permis implicit de lege, întrucât legiuitorul a scos din Legea telemuncii fix sintagma care ar fi pus sub semnul îndoielii acest tip de program - explicații, în acest material.
Util: Cum trebuie să procedeze angajatorii care vor întoarcerea angajaților la birou
2. Nu poate fi impus însă acest program hibrid. Specialiștii spuneau că trecerea la acest program hibrid presupune, în primul rând, acordul părților. Cei care au lucrat până acum în telemuncă nu ar putea să fie obligați să revină la birou dacă nu vor asta.
3. Cum s-ar stabili programul? Prin contract/act adițional, ar trebui să se precizeze perioada și/sau zilele în care angajatul vine la birou. Riscă ceva angajatorii care nu au astfel de chestiuni prevăzute în contracte? Potrivit celor de la KPMG, da, amenzi de 5.000 de lei. Esențialul e însă că venirea la birou se poate face oricum doresc părțile: o zi da una, nu, pe săptămâni, pe zile, jumătate de zi acasă, jumătate, la birou ș.a.m.d.
4. Adoptarea acestui program, ca formalități, ar depinde însă destul de mult de modul în care s-a făcut trecerea la telemuncă, explica un specialist în relații de muncă într-un alt material publicat lunile trecute. Pentru că în practică unele firme au încheiat acte cu angajații, altele au făcut acte unilaterale pentru că așa le-a permis legea, uneori s-a modificat cu totul contractul într-unul de telemuncă etc. În funcție de modul cum au implementat până acum munca de acasă, firmele procedează diferit de acum dacă vor să treacă la un program hibrid: programul îl pot stabili prin contracte, acte adiționale sau prin regulament intern.
5. Se mai dau bani, în acest context, pentru acoperirea cheltuielilor de telemuncă? Da, din moment ce încă se lucrează și de acasă. Facilitățile fiscale legate de cei maximum 400 de lei pe lună nu depind de programul adoptat, dar acordarea banilor ar trebui să se facă oricum pro rata. Zilele de telemuncă se dovedesc în baza pontajelor, explica un avocat pentru redacția noastră în acest material.
Util: Ce-am învățat în ultimele luni despre aplicarea telemuncii
6. Există, așadar, riscul pierderii acelor facilități fiscale pentru banii de telemuncă. Angajatorii care nu țin pontajul salariațiilor care lucrează și în telemuncă și de la sediu riscă, în urma unui control al Fiscului, ca sumele acordate să își piardă tocmai beneficiile care ar trebui să le aducă.
Acestea sunt, în mare, cele mai importante aspecte ce privesc trecerea la programul hibrid pe care le-am atins, cu ajutorul specialiștilor, de-a lungul verii care s-a încheiat.
Rămân însă, în continuare, mai multe întrebări - toate țin însă, esențialmente, de regimul telemuncii, la care firmele s-au adaptat după posibilități, din mers, improvizat, în ultimul an și ceva.
De pildă, una dintre problemele la care găsim cu greu răspunsuri practice e legată de aplicarea regulilor de SSM (sănătate și securitate în muncă) în cazul celor care lucrează de acasă. Discuția devine cu atât mai complicată cu cât ne gândim că lucrătorii pot lucra, de fapt și de drept, de oriunde, nu doar de acasă - specificarea locului telemuncii nu e obligatorie. Aici, Legea telemuncii prevede prea puține, iar normele de SSM par dificil de aplicat în cazul telemuncii.
Apoi, dacă putem vorbi de controale pe telemuncă, cum vor face inspectorii să verifice, de pildă, dacă cei cu telemunca lucrează, într-adevăr, full-time sau part-time? Cum vor verifica dacă unii angajați lucrează peste program, peste normă sau subdeclarat, dacă la sediu nu-i vor vedea pe aceștia, poate, niciodată? Cum vor vedea, concret, condițiile de muncă? Legea permite, teoretic, controale la telesalariat, dar dacă acesta lucrează doar de unde dorește, în ce măsură poate fi obligat să accepte vizita inspectorilor în locuința proprie sau într-o cafenea?
Toamna aceasta, avocatnet.ro organizează conferința specializată „Noua paradigmă de lucru în context post-pandemic”, în care, cu ajutorul unor specialiști din domeniu, vor fi abordate subiecte precum cel al muncii hibride, al telemuncii, delegărilor și detașărilor - detalii despre participare, aici.
Comentarii articol (0)