Cu Codul fiscal a ramas ca-n tren: nici ca Vladescu, nici ca parlamentarii. Ministrul Finantelor se declara multumit ca alesii nu i-au ciuntit foarte mult majorarile de impozite, iar mediul de afaceri rasufla usurat ca "se putea si mai rau". Partea proasta este ca, atunci cand faci un compromis, el trebuie sa fie util pentru ambele parti. Este noul Cod fiscal un astfel de compromis? Sa vedem.
Cad restrictii absurde
Pentru firme, printre modificarile benefice se numara facilitatile din sfera impozitului pe profit si pe venit pentru cheltuielile cu primele de asigurare voluntara de sanatate, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 200 de euro.
"Se poate mentiona si eliminarea restrictiilor absurde referitoare la deductibilitatea cheltuielilor de cazare, transport si diurna in raport de profitabilitatea societatii comerciale si cele deopotriva absurde si generatoare si de interpretari privind vanzarea mijloacelor fixe prin unitati specializate sau prin licitatie organizata in conditiile prevazute de lege", explica directorul General Tax Management, Justinian Cucu.
Pozitiva este si incercarea de trecere catre sistemul anual de determinare a impozitului pe profit, procedura mai simpla atat pentru agentii economici, cat si pentru administratia fiscala. "Astfel, o eroare in interpretarea unei cheltuieli in cursul anului nu produce consecinte decat in anul urmator, o data cu determinarea impozitului anual pe profit", spune expertul fiscal. In perspectiva generalizarii sistemului pentru toti contribuabilii, acestia vor fi mai putin constransi de identificarea unei solutii fiscale imediate. Tratamentul fiscal al operatiunii poate fi definitivat pe parcursul unei durate mai mari.
Bataie pe definitii
Impozitul pe venitul microintreprinderilor ramane o problema delicata. Fundamentale in viitoarea conduita a contribuabililor vor fi normele metodologice, avand in vedere beneficiile evidente ale cotei de 2% aplicate veniturilor realizate, spune Justinian Cucu. "Formularile generice de genul celor din art. 103 al Codului ("realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management in proportie de peste 50% din veniturile totale") vor determina, cu siguranta, reglementari restrictive din partea Guvernului, care a dorit disparitia acestui sistem de impozitare. Definirea notiunii de consultanta si management va genera, cu siguranta, numeroase dispute intre contribuabili si administratia fiscala."
Influenta alegerilor
Expertii de la firma de consultanta in afaceri Rentrop&Straton considera, la randul lor, discutabile masurile din sfera impozitului pe venit. Ei remarca mentinerea scutirii de impozit aplicabila veniturilor din salarii, ca urmare a activitatii de creare de programe pentru calculator. "Aceasta scutire are caracter discutabil si din perspectiva angajatorilor care pot indeplini conditia pentru acordarea scutirii. Criticabila este insa si renuntarea la sistemul impozitarii castigului din tranzactiile imobiliare cu 16%, astfel ca, in locul imbunatatirii sistemului si eliminarii breselor, a fost ales sistemul unui impozit cuprins intre 1 si 3% aplicat la valoarea imobilului", spune George Straton. Impactul cel mai important il va avea introducerea impozitului de 2% asupra veniturilor din agricultura, incepand cu 1 ianuarie 2008. Expertii fiscali anticipeaza ca termenul stabilit va fi amanat in preajma alegerilor, din cauza impactului negativ asupra unui numar important de persoane.
Erorile notarilor
Un numar mare de modificari au caracter tehnic si sunt destinate corectiilor prevederilor anterioare ori lipsurilor constatate. Este cazul erorilor savarsite de notar in stabilirea impozitului asupra tranzactiilor imobiliare.
Aici corectia se efectueaza prin sesizarea de catre notar a organului fiscal si prin emiterea unei decizii de impunere pentru diferenta, concomitent cu interdictia inscrierii in cartea funciara a drepturilor dobandite, pana la plata impozitului.
Termenele de plata a impozitelor locale au fost reduse de la patru la doua, mai degraba pentru simplificarea evidentelor fiscale, deoarece contribuabilii nu utilizau sistemul platilor trimestriale.
Se introduce interdictia instrainarii (se instituie nulitatea de drept a acesteia) cladirilor pana la achitarea integrala a obligatiilor fiscale ale proprietarului fata de bugetul local. Justinian Cucu spune ca "prevederea este ridicola, in conditiile in care autoritatea administratiei locale, in scopul recuperarii creantelor, poate institui sechestrul asupra acesteia. Sunt masuri administrative care tradeaza incapacitatea administratiei de a aplica parghiile deja existente si absolut suficiente in domeniul colectarii creantelor fiscale."
Populism imobiliar
Preturile caselor vor inregistra modificari minore, iar bugetul de stat va castiga foarte putin din taxarea suplimentara a locuintelor mari. Expertii imobiliari vorbesc despre masuri populiste, arata agentia Mediafax, cu referire la majorarea impozitelor pentru locuinte cu o suprafata de peste 150 de metri patrati, cu 5% pentru fiecare 50 de metri patrati sau fractiune din acestia.
Populatia va plati, din 2007, aceeasi cota de impozit, 0,1% din valoarea impozabila a cladirii, indiferent de rangul localitatii in care se afla cladirea. Prin urmare, micsorarea cotei de impozit pentru cladirile din mediul urban este anulata de dublarea coeficientilor de corectie.
Presedintele Camerei de Comert Imobiliar din Romania, Emil Giurgiu, face un calcul. Impozitul pentru o locuinta ce valoreaza 200.000-300.000 euro va creste doar cu cateva zeci de lei, fara a influenta preturile pe piata imobiliara. Nici veniturile colectate la buget nu vor inregistra o crestere, deoarece mai putin de 1% din totalul locuintelor din tara au o suprafata mai mare de 150 metri patrati, sustine Giurgiu. Analistul imobiliar Ion Radu Zilisteanu aminteste ca, in general, valorile de impunere la care se calculeaza impozitele sunt mai mici decat cele de pe piata libera.
"De exemplu, la o locuinta care s-ar vinde cu 1,3 miliarde lei vechi, autoritatile aplica o cota de 0,1% la o suma de 900 milioane lei vechi", afirma Zilisteanu. El considera ca majorarea impozitelor ar avea un efect daca autoritatile locale ar reevalua piata imobiliara, stabilind valori de impunere mai apropiate de nivelul de pe piata reala.
Noul sistem de taxare reprezinta doar majorarea taxei de timbru, de la 1 la 3%, concluzioneaza expertul imobiliar Liviu Ureche. El crede ca perceptia pietei va fi de scumpire cu tot atatea procente a preturilor imobilelor.
"Incurajator pentru piata imobiliara este masura scutirilor de la plata impozitelor aferente cladirilor sau terenurilor pe care consiliile locale le pot da companiilor ce investesc peste 500.000 euro in proprietati imobiliare", spune Ureche.
Inmatriculat si lung la taxa
La impozitele auto pierd teren masinile second hand si se cauta in buzunare cei cu masini puternice.
Daca doriti un autovehicul nou sau second hand, de la 1 ianuarie 2007 veti avea de platit "taxa de inmatriculare".
Tintind direct partea din piata auto cu cele mai mari volume de vanzari, vehiculele cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone, aceasta noua taxa poate ajunge, conform Mediafax, pana la 7.500 euro in cazul vehiculelor non-euro cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc. Efectele acestei taxe sunt inca greu de anticipat.
Majoritatea celor implicati in elaborarea Codului fiscal sustin ca, astfel, vor fi limitate drastic importurile de vehicule uzate, protejandu-se mediul si asigurand o improspatare a parcului auto.
Se uita recentele critici ale Comisiei Europene la adresa unor astfel de practici si se uita ca firmele au fost fortate sa investeasca zeci de mii de euro in amenajarea spatiilor de comercializare a masinilor uzate din import, conform normelor europene.
"Asteptam Monitorul!"
In noul Cod fiscal sunt modificate grupele de incadrare a autoturismelor si de calcul a impozitelor in functie de capacitatea cilindrica.
Majoritatea autoturismelor din productia interna au motoare mai mici de 1,6 litri. Chiar si in aceste conditii, impozitul pentru motorete, scutere, motociclete si autoturisme cu o capacitate cilindrica de pana la 1.600 centimetri cubi inclusiv se va ridica la cel mult 56 lei, dublu fata de impozitul maxim de 28 lei achitat in prezent.
Pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica intre 1.601 si 2.400 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi cuprins intre 240 si 360 lei, iar pentru autoturisme cu o capacitate cilindrica intre 2.401 si 3.200 centimetri cubi inclusiv, impozitul va fi cuprins intre 480 si 640 lei.
Impozitul pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica de peste 3.200 de centimetri cubi inclusiv va fi de mimimum 800 lei.
Comerciantii de automobile noi evita sa-si expuna opinia despre aceste modificari. Ei spun ca asteapta publicarea taxelor in Monitorul Oficial. Majoritatea romanilor sunt in concediu si vor sa uite de politica.
Motorizatorii vechi si noi
"Poluarea si siguranta rutiera, pe care multi partizani ai taxei speciale incearca sa ni le bage pe gat, sunt mai degraba justificari pompoase si, pe undeva, lipsite de esenta, atat timp cat in Romania, ca si in alte tari, exista un organism (RAR) ce permite numai inmatricularea unor automobile corespunzatoare din punct de vedere tehnic, iar implementarea normelor Euro vizeaza protectia mediului pe o perioada medie-lunga, superioara celei de viata a unui autovehicul vechi de, sa spunem, zece ani. Astfel, intrebarea la care trebuie gasit raspunsul potrivit este daca nevoia de motorizare a romanilor este mai importanta decat protejarea investitiilor facute pana in prezent de producatorii, importatorii si dealerii de automobile noi din Romania. O cale de mijloc este implementarea unei taxe asa-zise «speciala», insa si aici trebuie stabilit cu grija «mijlocul».
Asa cum arata astazi, taxa de inmatriculare pare evident gandita pentru protectia comertului cu automobile noi. Daca va fi implementata, consecintele sunt usor previzibile: comertul cu masini de ocazie importate va muri din fasa, valoarea de revanzare a automobilelor deja inmatriculate in Romania va creste usor, iar vanzarile de automobile noi vor urma trendul ascendent din ultimii ani." - Dan Scarlat, redactor-sef "Automondial"
"E doar un Cod fiscal"
Mai coerent, dar lipsit de viziune. Asa vede Codul consilierul economic al Presedintiei Romaniei, Theodor Stolojan.
Codul fiscal este la promulgare, pe masa presedintelui Basescu. Cum va place?
Nu-mi place. S-a facut doar un pas inainte spre o coerenta mai mare a sistemului fiscal. Guvernul n-are o majoritate clara in Parlament si face compromisuri. Va dau doua exemple. S-a mentinut scutirea de impozit pe venit pentru softisti. Masura asta s-a introdus cand cei din IT erau impozitati cu 40% pentru ceea ce depasea 300 euro lunar. Avea o logica, trebuia sa-i pastrezi in tara. Acum e absurd sa nu le pui cota unica, mai ales ca ei realizeaza venituri peste media pe economie. Alt exemplu: s-a facut lobby pentru incurajarea pietei de capital mentinandu-se impozit de 1% pentru castigurile din actiunile detinute mai mult de un an, cele speculative, sub un an, fiind taxate cu 16%. Gresit! Teoria economica si bunul-simt spun ca la toate castigurile pe bursa aplici cota unica. Daca vrei sa penalizezi speculatorii, le iei 25%. In schimb, cota unica se aplica dobanzilor, acolo unde avem factorul de economisire.
Mediul de afaceri poate profita de noile prevederi?
Mediul de afaceri a fost confuzat de zvonistica guvernamentala: ba se maresc, ba nu se maresc TVA si accizele. Dar sistemul fiscal romanesc este avantajos pentru business fata de restul Europei. Problema o reprezinta modul de aplicare si birocratia. Daca angajezi o persoana, trebuie sa depui lunar zeci de hartii si de declaratii.
Sa inteleg ca trebuie modificat iar Codul?
Va trebui, atunci cand Guvernul va avea o strategie clara a resurselor alocate politicilor din urmatorii ani: bani pentru sanatate, educatie, cercetare, cofinatarea proiectelor europene, contributia la bugetul UE. Acum Guvernul n-are nimic clar.
Il veti sfatui pe presedinte sa promulge sau nu Codul?
E doar un Cod fiscal si atat. Trebuie sa-i dea drumul, cu toate neajunsurile pe care le are.
Cum arata castigatorii
Portretul-robot al favorizatului Codului fiscal este urmatorul: informaticianul care, pe langa activitatea salariata scutita de impozit, realizeaza, printr-o microintreprindere, venituri din servicii de pana la 100.000 euro, impozitate cu doar 2%. Informaticianul isi poate permite un autoturism cu valoare mai mare, eliberat de povara accizelor, inlocuite cu taxa speciala pentru autoturisme. El detine o locuinta de pana in 150 mp, protejata astfel de majorarea cu 5% a impozitului, si obtine venituri din tranzactii nespeculative pe piata de capital, impozitate in continuare cu 1%.
Comentarii articol (0)