În orice moment, proprietarul mașinii se poate duce să încheie o altă poliță pentru autovehicul, Legea nr. 132/2017 (Legea RCA) nefiind potrivnică acestui lucru. Doar că lucrurile nu se pot face începând cu denunțarea poliței actuale și urmând apoi cu încheierea uneia noi. Pentru ca mașina să rămână tot timpul asigurată, proprietarul va face, practic, o a doua asigurare peste cea existentă deja.
„Asiguratul are obligația de a informa asigurătorul RCA despre încheierea altor contracte RCA cu alți asigurători RCA și poate opta pentru menținerea în vigoare a unei singure polițe”, scrie în art. 9 din Legea RCA, unde sunt tratate asigurările multiple.
În fapt, regăsim chiar pe site-ul City Insurance (
aici) un model de
cerere de reziliere a contractului de asigurare, unul dintre temeiuri fiind acela al asigurărilor multiple.
Denunțarea și apoi încheierea unei polițe noi ulterior nu este de dorit de către cei care se gândesc să salveze bani, întrucât banii de primă rămași ar putea ajunge în câteva zile înapoi la solicitant - or, așa cum subliniam mai sus, mașina nu poate circula legal fără RCA, șoferul riscând suspendarea înmatriculării.
Practic, prin cererea respectivă, asiguratul cere înapoi restul din prima de asigurare plătită. Dacă, să zicem, mai avea șase luni din asigurare, va primi banii pe acele șase luni. Cei de la City Insurance, în modelul oferit pe site-ul lor, precizează că la cerere se anexează originalul poliței RCA și originalul chitanței/ facturii pentru achitarea primei de asigurare.
Discuția o facem în contextul în care riscul intrării în insolvență a companiei City Insurance este aproape cert, iar posibilitatea ca City să ajungă direct în procedura falimentului este una reală, așa cum reiese și din declarațiile premierului Florin Cîțu, în urma ședinței de Guvern de miercuri (reamintim că City a mai avut probleme financiare serioase și în trecut -
detalii, aici).
Practic, dacă asigurătorul ajunge în faliment, cei care trebuie să fie despăgubiți de acesta se văd într-o situație neplăcută: din moment ce nu sunt bani, nici reparațiile pe care mașinile avariate de clienții City Insurance nu pot fi „onorate”. De altfel, așa cum prezentau cei de la HotNews.ro într-un material recent, service-urile auto deja refuză să mai discute cu cei care au asigurări la City. Motivul: se tem că nu-și vor mai recupera banii de la aceasta. Situația City Insurance a dat „un imbold” însă celorlalți asigurători de pe piața RCA să crească deja prețurile propriilor polițe.
Premierul a dat asigurări însă că se lucrează deja la două ordonanțe care să protejeze clienții City Insurance și pe ceilalți asigurați.
„
Sunt două ordonanțe de urgență în avizare. Am discutat și astăzi cu Consiliul Concurenței, ar trebui să fie pe masa Guvernului săptămâna viitoare. O ordonanță se referă la prețurile asigurărilor RCA, iar alta la situația City insurance, daca se ajunge acolo pentru a asigura că nu se ajunge ca oamenii să aibă un claim și să nu poată fi plătit, deci ne asigurăm că se vor putea plăti banii de la Fondul de Garantare", a declarat miercuri Florin Cîțu, întrebat de
HotNews.ro de situația gravă din piața asigurărilor.
Mecanismul despăgubirilor la RCA este destul de simplu: exceptând situația când asiguratul a luat opțiunea de decontare directă, asigurătorul vinovatului va fi cel care plătește reparațiile mașinii avariate (și suportă eventualele despăgubiri pentru vătămări corporale, avarierea altor bunuri din mașină, decesul persoanelor ș.a.m.d.). Problema e că, dat fiind acest mecanism, clienții actuali ai City Insurance ar putea să considere că nu au de ce să-și schimbe asigurătorul de teama falimentului acestuia, din moment ce nu-i afectează pe aceștia în mod direct în cazul în care sunt vinovați de un accident. Marii perdanți sunt aici, desigur, cei care vor fi accidentați de clienții City Insurance. Or, așa cum știm din experiențele anterioare cu alți asigurători care au sfârșit prin a ieși de pe piață, recuperarea costurilor înseamnă finalizarea procedurii falimentului și instanța de judecată.
Comentarii articol (1)