ACCES PREMIUM
De ce premium?
Trecerea la SAF-T în doar câteva luni e problematică pentru firme
Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).
Articolul continuă mai jos
„Această obligație de raportare prezintă avantaje pe termen lung, întrucât va simplifica relația ANAF-contribuabili, ANAF putând verifica electronic activitatea companiilor, fără a mai fi nevoie să efectueze inspecții fiscale pe teren. Cu toate acestea, la momentul actual trebuie parcursă etapa de implementare, care este una complexă, anevoioasă și ridică multe semne de întrebare, atât pentru contribuabili, cât și pentru ANAF”, au subliniat
Ramona Chițu, Tax Director, și
Alexandra Barbaiani, Tax Manager, ambele de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax.
Mai precis, raportarea datelor prin fișierul SAF-T este influențată destul de mult de activitatea marilor firme, iar sistemele contabile nu sunt toate ideale pentru a satisface cerințele autorităților. În plus, este nevoie de resurse financiare și umane considerabile pentru a pune lucrurile la punct înainte de primele raportări.
„Neclaritățile și problemele practice vin ca urmare a faptului că entitățile au obiecte de activitate diferite, cu particularități ce influențează major modul de raportare sau conținutul raportării. Mai mult decât atât, nu toate sistemele contabile oferă o soluție tehnică ce ar satisface nevoile de raportare ale contribuabililor sau sunt companii care nu dețin sisteme integrate tip ERP, iar multe evidențe contabile se țin în fișiere Excel, ceea ce complică și mai mult lucrurile, etapa inițială de implementare devenind una extrem de dificilă.În același timp, entitățile trebuie să aloce resurse financiare și umane considerabile pentru a se conforma până la primul termen de raportare. În caz contrar, nedepunerea în termen sau depunerea incorectă/incompletă a fișierului standard de control fiscal se sancționează contravențional cu amendă, ce poate ajunge până la 5.000 lei”, au precizat specialistele.
Conform celor de la EY România, firmele mari
ar trebui să înceapă rapid pregătirile pentru a trece la sistemul SAF-T, pentru că acestea ar dura în jur de trei luni. Asta în condițiile în care Guvernul a lăsat la dispoziție puțin peste patru luni pentru pregătiri. Acum doi ani, când ANAF încă se pregătea să demareze proiectul, cei de la Deloitte România subliniau că ar fi necesare
cel puțin șase luni pentru pregătirea de trecerea la SAF-T.
Pe deasupra,
intenția Fiscului de a face în 2021 o reclasificare a tuturor firmelor din România va influența inclusiv momentul de la care acestea vor trebui să treacă la SAF-T - o altă complicație.
Cu toate acestea, trebuie precizat că, prin proiectul normelor procedurale, ANAF vrea să lase firmelor
o perioadă de grație pentru primele raportări SAF-T, care ar trebui să fie de ajutor pentru contribuabili. Astfel, cei care vor întârzia la primele raportări vor fi iertați de
amenzile de până la 5.000 de lei care se vor putea aplica.
În esență, SAF-T va deveni obligatoriu, pentru marii contribuabili, de la 1 ianuarie 2022, pentru contribuabilii medii, de la 1 ianuarie 2023, iar pentru contribuabilii mici, de la 1 ianuarie 2025.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)