Pentru a înțelege mai bine cine e vizat și cine nu, dar și de ce micii contribuabili n-ar trebui să lase implementarea pe ultimul moment, am stat de vorbă cu Cristina Săulescu, Partener la Cabot Transfer Pricing.
1. Toți micii contribuabili trebuie să se conformeze de la 1 ianuarie 2025, în privința depunerii declarației 406, sau există excepții?
Cristina Săulescu: „Există și excepții de la depunerea SAF-T. Astfel, nu trebuie să-l depună: persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ, asociațiile familiale, societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată și cabinetele individuale de avocați, societățile profesionale notariale și birourile individuale notariale, cabinetele medicale individuale, societățile profesionale ale practicienilor în insolvență, întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată, instituțiile publice (indiferent de sursa lor de finanțare sau de categoria de contribuabili la care sunt încadrate) și autoritățile administrative. În afară de categoriile enumerate, toți operatorii economici vor avea obligația depunerii SAF-T începând cu ianuarie 2025.”
2. Există vreo șansă pentru o posibilă amânare a termenului din 1 ianuarie 2025?
Cristina Săulescu: „Având în vedere ritmul digitalizării impus de autoritățile fiscale române, nu cred că se poate pune problema amânării termenului depunerii declarațiilor SAF-T de către contribuabilii mici. Cu atât mai mult cu cât se dorește implementarea e-TVA, care depinde în mare măsură de informațiile transmise, pe cale informatică, la ANAF, o parte din aceste informații nefiind disponibile decât dacă se transmite SAF-T la timp.”
3. Chiar dacă obligația se aplică din ianuarie, la ce ar trebui să se aștepte contribuabilii mici, în perioada de grație, de la ANAF?
Cristina Săulescu: „Dacă implementarea e-TVA, respectiv decontul precompletat de TVA, va urma calea deja pregătită, conform programului anunțat de autorități, în perioada de grație a SAF-T contribuabilii mici trebuie să se aștepte la multiple erori și neconcordanțe în ceea ce privește e-TVA, dacă decid să profite de perioada de grație la SAF-T.”
4. Perioada de grație actuală, de șase luni, este suficient de lungă pentru micile afaceri sau aceasta ar trebui extinsă?
Cristina Săulescu: „Perioada de grație prevăzută în momentul de față poate părea prea mică pentru contribuabilii mici. Totuși, având în vedere celelalte sisteme care sunt deja funcționale (e-Factura și e-Transport), ar trebui să nu reprezinte o problemă majoră, mai ales că această categorie de contribuabili utilizează, în general, programe de contabilitate care deja sunt «customizate» astfel încât să poată genera raportările necesare în timp util. Bineînțeles că va exista o presiune suplimentară în ceea ce privește înregistrarea contabilă la timp a tuturor operațiunilor, nu numai a celor care au impact în TVA.”
5. Cei care așteaptă până la finalul anului 2024, în speranța unei amânări, vor avea destul timp să implementeze fișierul SAF-T până la finalul perioadei de grație?
Cristina Săulescu: „Într-adevăr, din discuțiile purtate în mediul de afaceri, înțeleg că există încă persoane, mici contribuabili, care nu au luat în serios obligativitatea acestor raportări și care încă așteaptă ca termenul pentru această categorie de contribuabili să fie extins, amânat. În astfel de situații, există și riscul ca aceștia să nu fie pregătiți să implementeze programele sau modulele necesare, astfel încât să se poată conforma cu cerința de raportare. Să nu uităm că perioada de grație pentru cei care depun trimestrial se referă doar la prima depunere. Respectiv, până pe 31 iulie 2025, contribuabilii mici vor trebui să depună două declarații SAF-T, dacă depun trimestrial, sau șase declarații, pentru cei care au termenul lunar de depunere. Ceea ce este foarte mult, dacă nu se depun cu regularitate lunar.”
6. Ce recomandați firmelor mici să facă în prezent, indiferent dacă termenul din ianuarie rămâne valabil sau este amânat ulterior?
Cristina Săulescu: „Recomandarea mea pentru contribuabilii mici este să se asigure din timp că programul de contabilitate pe care îl utilizează este pregătit pentru aceste raportări, iar, în caz contrar, să caute alternative viabile. Mai mult, trebuie să se asigure că departamentul contabil sau prestatorii externi care le oferă astfel de servicii sunt pregătiți pentru implementarea sistemului de raportare SAF-T. Și aici mă refer inclusiv la modalitatea de înregistrare în contabilitate, în mod corect și în timp util.”
7. Implementarea SAF-T la o firmă mică este mai simplă decât este la o firmă mijlocie sau mare?
Cristina Săulescu: „În mod normal, o firmă mică ar trebui să poată implementa mai ușor SAF-T. Așa cum am menționat, în cele mai multe cazuri, contribuabilii mici utilizează programe de contabilitate care sunt deja pregătite să răspundă cerințelor de raportare SAF-T. Cu toate acestea, în categoria contribuabililor mici nu sunt incluse doar firme cu adevărat mici, ci sunt și entități care utilizează programe de contabilitate implementate la nivelul grupului, car vor trebui «customizate» pentru a putea răspunde cerințelor legale de raportare. În plus, sunt foarte multe entități care încă utilizează servicii de contabilitate externe companiei, iar în acest caz colaborarea dintre partea operativă și contabilitate trebuie să fie mai strânsă decât până în prezent, cu o responsabilizare mai mare de ambele părți. Așadar, contrar așteptărilor, cred că implementarea SAF-T la nivelul contribuabililor mici va fi mai dificilă decât la nivelul celorlalte categorii de contribuabili.”
8. Firmele mici pot face implementarea SAF-T pe cont propriu sau este nevoie de consultanță externă?
Cristina Săulescu: „Toți cei care nu utilizează programe de contabilitate ale unor prestatori care deja s-au pregătit pentru necesitățile de raportare vor avea nevoie de consultanță externă. Chiar și aceștia s-ar putea să aibă nevoie de consultanță externă, pentru că programul, până la urmă, nu face altceva decât să extragă niște informații pe care tu le introduci. Astfel, devine crucial ca introducerea datelor în contabilitate să urmeze cu strictețe regulile contabile și fiscale, indiferent dacă au sau nu direct legătură cu taxele și impozitele care trebuie declarate și plătite. Odată cu depunerea SAF-T, va fi imposibil să se mai efectueze «reglări» în contabilitate, fără ca acesta să fie sesizate imediat de organele abilitate.”
9. La ce greșeli ar trebui să fie atenți micii contribuabili în procesul implementării SAF-T?
Cristina Săulescu: „ANAF a publicat un set de teste recomandate pentru verificarea declarațiilor SAF-T. În general, ar trebui să se verifice corectitudinea preluării informațiilor din sistemul contabil în declarație, dar și corelarea datelor din D406 (declarația SAF-T) cu cele preluate în alte declarații generate automat de sistemul contabil -- sau chiar manual -- și transmise la ANAF. Separat de aceste verificări -- sau chiar înaintea lor --, trebuie să se asigure utilizarea corectă a conturilor contabile, mai ales că au apărut câteva noutăți în acest sens, să se asigure o respectare a principiilor contabile și fiscale la înregistrarea în contabilitate.”
10. Ce sfaturi aveți, în general, pentru micile afaceri care trebuie să înceapă raportările SAF-T în 2025?
Cristina Săulescu: „Personal, aș avea mai multe sfaturi și aș începe cu: nu așteptați amânarea termenului de depunere a SAF-T. Pregătiți-vă din timp. Mai bine să preveniți decât să tratați. Chiar dacă nu este încă obligatoriu să depuneți acest formular, începeți implementarea modulelor necesare. Încercați din timp să generați fișierul și verificați corelarea cu celelalte declarații depuse, precum și cu datele efective din contabilitate. Și, nu în ultimul rând, dacă vedeți că procesul este unul greoi, apelați la sfatul unui specialist care vă poate îndruma în corectarea erorilor sau în îmbunătățirea procesului de generare a D406.”
S-ar putea să te mai intereseze și:
- Firmele mici ar trebui să înceapă pregătirile pentru SAF-T măcar cu șase luni în avans. Principalele etape de bifat;
- Raportarea SAF-T: Ce verificări poate face ANAF folosindu-se de informațiile transmise prin declarațiile 406;
- Practica ANAF de a monitoriza declarațiile SAF-T și a notifica firmele despre problemele din aceste formulare va continua pe termen lung.
Comentarii articol (0)